ضرورتِ ترمیم اعتماد عمومی

مرتضی حاجی‪-‬ کشور شرایط خطیری را در حال تجربه کردن است. در واقع مجموعه ناهنجاری‌هایی که متاسفانه روز به روز بیشتر هم می‌شوند، موجب شده تا در لایه‌های مختلف جامعه نوعی بی‌اعتمادی و در نتیجه یاس و ناامیدی را شاهد باشیم. باید تاکید داشت، این پدیده، پدیده‌ای است که می‌تواند تبعات بسیار خطرناک و هزینه‌سازی را تحمیل کند و در نتیجه، مصالح نظام، البته منافع عمومی و البته آرامش را تحت‌الشعاع خود قرار بدهد. در چنین حالتی حتی ترمیم فضای دیپلماسی و برطرف شدن احتمالی دغدغه‌های مالی مردم هم نمی‌تواند باعث شوند تا شادابی اجتماعی در جامعه خودنمایی کند. در واقع، وقتی مردم به تصمیم‌گیران اعتماد و اعتقاد کافی نداشته باشند،‌ هر چقدر که فضا مطلوب ببینند، همیشه نگرانی‌هایی جدی بابت آینده دارند که این اصلا و ابدا زیبنده نظام اسلامی نیست.
البته در این بین‌ نباید دغدغه‌های معیشتی را نادیده گرفت. مردم در این یکسال اخیر انواع و اقسام گرانی، بیکاری و ... را تجربه کرده‌اند. این شرایط حتی موجب شده تا نوعی عصبیت آزار دهنده در فضای جامعه شاهد باشیم. به هر حال وقتی مردم حتی در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای خود هم مانده‌اند، معلوم است که دستگاه‌ها و نهادهای نظام باید همه تلاش‌شان را به کار بگیرند تا بلکه مشکلات کمتر شوند. اهمیت این قضیه به حدی است که حتی نمی‌توان تحریم یا موضوع‌های دیگر را دلیلی برای آن دانست. در واقع آرامش مردم به لحاظ اقتصادی به اندازه‌ای مهم است که باید تصمیم‌گیران و دست‌اندکاران نهادهای مختلف با بهره‌بردن از همه پتانسیل‌های موجود وضعیت بد فعلی را ترمیم کنند که باید گفت، با وجود همه مانع‌ها رسیدن به شرایط مطلوب نمی‌تواند هدفی غیرقبال دسترس باشد. در واقع باید گفت، اگر نیازهای ابتدایی اقتصادی خانواده‌ها برطرف ئشود، نگرانی‌ها به کمترین حالت ممکن خود خواهند رسید و در نتیجه، حساسیت‌های بی‌مورد مردم نسبت به اتفاق‌هایی که در عرصه سیاسی می‌افتد، کاهش پیدا می‌کنند.
نکته نگران‌کننده دیگر هم این است که آخبار مربوط به سوءاستفاده‌ها که بعضا اسم چهره‌های شاخص و تاثیرگذار هم به عنوان متهم اعلام می‌شود، نوعی بدبینی مفرط و البته ناامید کننده را موجب می‌شود. اینکه مردم این احساس را پیدا کنند که گروهی در درون سیستم در حال تاراچ بیت‌المال هستند، طبیعی است که باعث فاصله افتادن بین جامعه و مسئولان می‌شود که تاثیر منفی چنین حالتی به عنوان مثال در میزان مشارکت در انتخابات نمایان خواهد شد. البته روی مثبت این فضا هم این است که حالا مردم به این باور رسیده‌اند که نظام و به طور مشخص دستگاه قضایی قرار را بر مقابله با فساد گذاشته است که این می‌تواند به لحاظ روحی، روحیهِ مثبتی را به لایه‌های مختلف جامعه تزریق کند.