باهنر، چمران و مصباحي مقدم چه مي گويند؟

آرمان: جریان اصولگرا درصدد است در فاصله باقی مانده تا انتخابات مجلس به نحوی به سامان‌دهی و شکل‌دهی احزاب و گروه‌های این جریان بپردازد که اگر اجماع حاصل نشد؛ اصولگرایان حداقل به وحدت حداکثری دست یابند. در این راستا محمدرضا باهنر می‌گوید: «ما متأسفانه در غیبت احزاب چارچوب‌مدار قدرتمند در هر انتخاباتی اکثر انرژی‌مان صرف ایجاد وحدت در درون خودمان می‌شود؛ اما ناچاریم روی وحدت کار کنیم چون اگر به وحدت نرسیم اولا رأی‌مان پراکنده و مشتت می‌شود و ثانیا عدم اجماع روی رأی مردم هم اثر می‌گذارد. تلاش ما این است که بتوانیم همه این طیف‌ها را زیر یک چتر بیاوریم. به عبارتی دیگر ما نیاز داریم که حداکثر وحدت را داشته باشیم.»
همچنان در راه وحدت
بیش از 8 ماه به انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری باقی است و اصولگرایان همچنان درصدد ایجاد وحدت میان احزاب و گروه‌های متکثر در این اردوگاه سیاسی هستند. گویا دیگر خود اصولگرایان نیز می‌دانند که درصد اجماع بین آنها تقریبا صفر است و انشقاق به حدی بالاست که هیچ‌کس حاضر به تبعیت از دیگری نیست. لذا آنها از فاز اجماع بین احزاب و گروه‌های اصولگرا به سمت و سوی وحدت حداکثری رفته‌اند تا شاید بتوانند هرچه زودتر به این مهم دست یابند. این در حالی است که اخیرا محمدباقر قالیباف مبدع جریان نواصولگرایی بزرگان اصولگرایی را پشت سر گذاشته و جوانان را به حضور در مناصب اجرایی و حضور در انتخابات ترغیب کرده است. امری که چندان هم به مذاق اصولگرایان خوش نیامده است. هرچه باشد اصولگرایان با تمامی اختلافاتی که دارند در یک چیز با هم مشترکند و آن هم اصولگرایی است، اما قالیباف درصدد است جریان جدیدی را با محوریت خود متولد کند. در شرایطی که جمنا، شورای وحدت، جبهه پایداری، مؤتلفه، احمدی‌نژادی‌ها و... ساز خود را می‌زنند معلوم نیست که اصولگرایان در انتخابات پیش رو چه رویکردی پیش خواهند گرفت و پروژه وحدت به کجا خواهد کشید.
قرار نیست وحدت فلسفی کنیم


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: سال 98 سال انتخابات است و ذهن بسیاری از فعالان سیاسی به مقوله انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی معطوف می‌شود. فارس نوشت؛ محمدرضا باهنر در نشست فصلی دبیران واحدهای استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین گفت: سیاست راهبردی ما مثل انتخابات گذشته وحدت حداکثری است و باید حداکثر نیروهای اصولگرا را بتوانیم دور هم جمع کنیم. وی افزود: ما متأسفانه در غیبت احزاب چارچوب‌مدار قدرتمند در هر انتخاباتی اکثر انرژی‌مان صرف ایجاد وحدت در درون خودمان می‌شود. اما ناچاریم روی وحدت کار کنیم چون اگر به وحدت نرسیم اولا رأی‌مان پراکنده و مشتت می‌شود و ثانیا عدم اجماع روی رأی مردم هم اثر می‌گذارد. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تأکید براینکه هدف ما هم وحدت صددرصدی است، افزود: با این حال وحدت صددرصدی عملا غیرممکن است ضمن اینکه وحدت ما نیز وحدت فلسفی نیست و قرار نیست هر نحله اصولگرایی از ایدئولوژی خود دست بردارد بلکه می‌توانیم در عین داشتن سلایق مختلف در جریان اصولگرایی با هم وحدت داشته باشیم. وی با بیان اینکه در جریان اصولگرایی از طیف تُندِ تُند تا کُندِ کُند داریم و تلاش ما این است که بتوانیم همه این طیف‌ها را زیر یک چتر بیاوریم، تصریح کرد: به عبارتی دیگر ما نیاز داریم که حداکثر وحدت را داشته باشیم. زمینه و فضای رأی اصولگرایان در جامعه فراهم است و ما باید بتوانیم با ائتلاف خود در جریان اصولگرایی رأی مردم را در انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاری به دست آوریم. باهنر عنوان کرد: حدود 180 حوزه تک‌نماینده و 45 حوزه دو نماینده‌ای از 290 نماینده مجلس داریم و هرچه تعداد نمایندگان یک حوزه انتخابیه کمتر باشد ضریب نفوذ جریان‌های سیاسی در انتخاب افراد کمتر می‌شود. اما در حوزه‌هایی که تعداد نماینده‌های آنها بیشتر است این جریانات سیاسی‌اند که اغلب تعیین کننده هستند.
جمنا، شاجا یا شورای وحدت؟
یک فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با اتمام کار جمنا و تشکیل شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب (شاجا) اظهار کرد: جمنا تغییری نکرده و نمی‌دانم آقای مصباحی مقدم از کجا چنین حرفی را گفته‌اند چون ایشان با جمنا ارتباط نداشته و در جمنا مسئولیتی ندارند که در مورد تمام شدن جمنا مطلبی را اعلام کنند. ایلنا نوشت؛ مهدی چمران با تاکید بر اینکه این موضوع را باید از آقای مصباحی مقدم پرسید، درباره تشکیل شاجا و حضور آقای مصباحی مقدم در آن گفت: حالا بگذارید تشکیل شود خودشان اخبار مربوط با آن را منتشر می‌کنند و اگر تشکیل شده است کسانی که در تشکیل آن نقش داشته‌اند، اخبار آن را اعلام کنند. غلامرضا مصباحی مقدم، دیگر فعال سیاسی اصولگرا هم که خبر اتمام جمنا از زبان او منتشر شده بود، در واکنش به این خبر، اظهارکرد: من تعبیری مبنی بر اینکه جمنا تمام شده است نداشتم. وی ادامه داد: مصاحبه‌ای با یک روزنامه انجام دادم که پنجشنبه منتشر شد، با نگاهی به متن آن مصاحبه می‌بینید که در آنجا گفته‌ام «در شورای نیروهای ارزشی و انقلابی، جمنا هم حضور دارد و خودش مستقلا کاری نمی‌کند و برنامه‌ای هم ندارد.» عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه برخی سایت‌ها قصد خبرسازی دارند و ما هم نمی‌خواهیم به آنها جواب بدهیم، تصریح کرد: جمنا در شاجا دعوت شده اما کاری نمی‌کند و همچنین شورای نیروهای ارزشی انقلابی (شاجا)، همان شورای وحدت است.