تحقق رویاهای کیهانی

عادل جهان‌آرای‪-‬ بالاخره بعد از 60 روز از اولتیماتوم دولت دوازدهم به طرف‌های اروپایی، گام دوم کاهش تعهدات برجامی از سوی دولت ایران برداشته شد. این در حالی بود که حسن روحانی در آخرین سخنان خود خصوصا با طرف‌های اروپایی برجام، سعی کرده است ضمن تاکید بر کاهش تعهدات، راه‌هایی را برای عدم ورود به گام دوم به اروپایی‌ها نشان دهد که این مورد خود می‌تواند از حمیت دولت دوازدهم در حفظ برجام تاکید کند. شکی نیست که بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان منصف یا حتی غیر منصف داخلی و خارجی بعد از رفتار یک‌جانبه‌گرایانه‌ ایالات متحده در خروج از برجام، به دولت روحانی حق بدهند که رفتاری حداقل متقابل آن هم براساس معاهده برجام انجام دهد. اما از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و خصوصا دلسوزان کشور سعی کرده‌اند دولت روحانی را به خویشتنداری بیشتر ترغیب کنند. بی‌تردید دکتر روحانی هیچ‌گاه به فروپاشی کامل برجام راضی نیست، زیرا برجام سند موفقیت دولت اوست و چه بسا نابودی کامل برجام، بیشتر به زیان شخص روحانی و دولت او برمی‌گردد، حالا مسبب اصلی آن هم آمریکا باشد. اما با این حال کسانی که بیشتر از همه از این رفتار دولت و خصوصا به پایان رسیدن مهلت 60روزه خوشحالند، دوستان کیهان‌نشین‌اند که همه آرزوی آنها از ابتدای شکل‌گیری برجام نابودی و امضا نشدن آن بود و اکنون که دولت گام دوم کاهش تعهدات برجامی را، آن هم براساس بند 36 برجام برداشته است، گویی که بخشی از آرزوی آنها عملیاتی شد. جالب است که کیهانیان حتی به این گام راضی نیستند و همچنان دولت دوازدهم را به سوی اقدامات بیشتری که به خروج کامل ایران از برجام منتهی شود، ترغیب می‌کنند، به صورتی که از روحانی می‌خواهند«به نقطه قبل از برجام» برگردد. آنها شاید ندانند- که می‌دانند- نقطه قبل از برجام همان‌جایی بود که ایران نه تنها توسط ایالات متحده که از سوی مجامع جهانی و اتحادیه اروپا تحریم شده بود و حتی دوستان ایران مانند چین و روسیه هم بر رفتن ایران ذیل منشور هفت سازمان ملل صحه گذاشته بودند. نقطه قبل از برجام، یقینا اگر نقطه خوبی بود، برجامی شکل نمی‌گرفت و سال‌ها انرژی دولت و خصوصا احساسات مردم خرج این پیمان‌نامه نمی‌شد.
نقطه قبل از برجام در حقیقت روندی بود که می‌توانست چه بسا جنگ را آن هم براساس تصمیم شورای امنیت برای ما به ارمغان بیاورد، اما برجام توانست سایه سنگین جنگ را از سر کشور بردارد، به صورتی که امروز بسیاری از مسئولان و کارشناسان امکان بازگشت همان سایه شوم را به راحتی عملی نمی‌دانند و حتی معتقدند که خوشبختانه جنگی در نخواهد گرفت.
روحانی خوب است اگر به توصیه برخی دلسوزان و دوستداران دولت یا کشور کمابیش توجه می‌کند، مواظب توصیه‌های دوستان قدیم خود باشد و راهی را که آنها پیش پایش می‌گذارند به سرعت طی نکند. گرچه نیک می‌دانیم دولت برخی از فعالیت‌های سلبی را به این دلیل عملی می‌کند تا بتواند هم‌پیمانان اروپایی را مجاب به همراه شدن با ایران در حفظ برجام کند، اما هر چه که دولت ایران گام‌های تندتری را برای خروج از برجام نیم‌بند برمی‌دارد، عملا همان خواسته دوستان کیهانی را اجرا می‌کند و بیش از آنکه رویا و شعارهای دولت دوازدهم را که توسعه و رفاه و آسایش مردم بود، محقق کند، رویاهای دوستانی کیهانی را محقق خواهد ساخت. اگر واقعا ایران بخواهد به نقطه قبل از برجام برگردد، چه بسا باید دوباره همان دور باطل را تکرار کرد. ولی بعید است که روحانی و تیم سیاست خارجی او راضی باشند که ایران به نقطه قبل از برجام برگردد.
سایر اخبار این روزنامه
ناصر ایمانی در گفت‌وگو با همدلی مطرح کرد: لاریجانی به جبهه اصولگرایی بازمی‌گردد ناصر ایمانی در گفت‌وگو با همدلی مطرح کرد: لاریجانی به جبهه اصولگرایی بازمی‌گردد دکتر ابراهیم دادجو در گفت و گو با همدلی: نبود بنیان‌های فلسفی، عامل مشکلات امروز دکتر ابراهیم دادجو در گفت و گو با همدلی: نبود بنیان‌های فلسفی، عامل مشکلات امروز قرار بود وحدت‌آفرین باشد اما ... «همدلی»، ماجرای تاخیر در افتتاح آزاد راه تهران- شمال را ارزیابی کرد آزادراهی به بلندای عمر ما «همدلی»، ماجرای تاخیر در افتتاح آزاد راه تهران- شمال را ارزیابی کرد آزادراهی به بلندای عمر ما آغاز شمارش معکوس برای شروع گام سوم روز بعد از 60 روز همدلی استقبال متقاضیان کنکور سراسری از رشته تجربی را بررسی کرد ولع پزشک شدن همدلی استقبال متقاضیان کنکور سراسری از رشته تجربی را بررسی کرد ولع پزشک شدن پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با همدلی در واکنش به اقدام انگلیس: توقیف نفتکش ادامه تحریم‌های آمریکاست ضرورتِ گریز از هیجان در دیپلماسی حس خوب خداباوری با آدم‌ها چه می‌کند؟ تحقق رویاهای کیهانی