کاهش حرکت‌های توده‌ای مردم در افت قیمت ارز موثر است

کامران ندری‪-‬ گاهی بازارها به دلیل مسائل سیاسی یا تشکیل صف‌های طولانی مردم هیجانی می‌شود و نرخ ارز و سکه تحت تاثیر این هیجانات قرار می‌گیرد. البته این هیجانات کاملا مقطعی زودگذر هستند و معمولا به صورت پایدار نیستند.
در خصوص اینکه چه عاملی در ایجاد روندی کاهشی نرخ سکه و ارز تاثیر گذار بوده است، باید مسئولان بانک مرکزی پاسخ دهند. به نظر می‌رسد سیاست‌هایی که این بانک در زمینه مدیریت ارز اتخاذ کرده باعث افت نرخ ارز و در نتیجه طلا شده است. زیرا قیمت طلا و سکه معمولا در بازارهای داخلی متاثر از نرخ ارز است. در حال حاضر آنچه که به نظر می‌رسد در کاهش قیمت ارز و سکه موثر بوده است، رفتار توده‌ای مردم است. این رفتارهای توده‌ای معمولا از طرف غیر حرفه‌ای‌ها سر می‌زند و بازارها را دچار هیجان می‌کند.
افراد غیر حرفه‌ای معمولا با تشکیل صف‌های خرید یا فروش طولانی موجب تغییرات قیمت ارز می‌شوند. البته بانک مرکزی تا حدودی در زمینه مدیریت رفتارهای توده‌ای موفق عمل کرده و موفق به کمتر کردن این صف‌ها شده است. چرا که در حال حاضر بر اساس قوانین بانک مرکزی، هر فردی که خریدار دلار یا یورو است باید به بانک مرکزی توضیح بدهد که به چه علتی می‌خواهد ارز خریداری کند و این مسئله در مدیریت تقاضای ارز موثر واقع شده است.
در واقع خرید ارز در ایران سخت‌تر از فروش ارز است. چرا که افراد به راحتی می‌توانند ارزهای خود را در بازار به فروش برسانند، اما برای خرید باید توضیحی منطقی به بانک مرکزی بدهند. به نظر می‌رسد طی چند روز اخیر دلیل خاصی برای کاهش نرخ ارز وجود نداشته، جز اینکه رفتارهای توده‌ای مردم کاهش یافته است.


اگر بانک مرکزی سیاست خاصی را برای مدیریت بازار در نظر نگرفته باشد، شاید آن دسته از بازیگران و مهره‌های اصلی بازار ارز از جایی اطلاعاتی را درباره کاهش قیمت‌ها دریافت کرده‌اند که بازار این چنین با کاهش قیمت مواجه شده است.
در کل جو روانی در هر بازار مالی می‌تواند وجود داشته باشد و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.