درخواست سناتور جمهوریخواه برای گفت‌وگو با ظریف

گروه سیاسی/ دیپلماسی فشرده چند روز گذشته محمدجواد ظریف در نیویورک که گفت‌وگو با رسانه‌های مهم و بزرگ امریکایی و دیدار با مقام‌های بلندپایه حاضر در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل را شامل می‌شد با درخواست رند پال، سناتور جمهوریخواه برای گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران و استقبال او از این گفت‌وگو ادامه یافت. جمعه شب بود که پایگاه خبری «پلیتیکو» به نقل از منابع آگاه مدعی شد رند پال قصد دارد با هدف کاستن از تنش فزاینده میان امریکا و ایران، به نمایندگی از ترامپ با ظریف دیدار کند. ادعایی که ظریف به آن چنین پاسخ داد که «من با اعضای کنگره، در جایگاه شخصی خودشان به عنوان اعضای منتقد جامعه امریکا و نماینده مردم امریکا دیدار می‌کنم.» او در مورد اینکه آیا با پال دیدار می‌کند، گفته است: «رند پال عضو محترم کنگره است. اگر درخواستی باشد، نه به عنوان یک فرستاده، بلکه به عنوان یک سناتور، قطعاً با او دیدار می‌کنم.» وزیر خارجه ایران همچنین درباره سابقه چنین گفت‌وگوهایی با نمایندگان امریکایی تصریح کرد: «در سفرهایی که به نیویورک دارم با نمایندگان کنگره که نمایندگان مردم امریکا هستند، نه فرستاده دولت این کشور، گفت‌وگو کرده‌ام و باز هم این کار را انجام می‌دهم اما این مسأله را که با چه کسانی گفت‌وگو می‌کنم، به خودشان واگذار می‌کنم تا اعلام کنند.» او درخصوص ادعای میانجیگری رند پال هم گفت: «دونالد ترامپ اعلام کرد که پال فرستاده ویژه وی نیست. ما نیز حرف او را قبول می‌کنیم.»
ترامپ پیش‌تر مدعی شده بود که «پال را برای مذاکره با ایران منصوب نکرده، اما برای این سناتور احترام قائل است و به حرف‌های او گوش می‌دهد.» پال از معدود سناتورهای جمهوریخواه امریکاست که پیش‌تر با اشاره به قدرت تأثیرگذار منطقه‌ای ایران خواستار مذاکره دولت ترامپ با مقام‌های کشورمان پیرامون مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه شده بود.
وزیر خارجه ایران در حالی از فرصت گفت‌وگو با یک سناتور امریکایی با هدف وسعت بخشیدن به دامنه دیپلماسی عمومی خود در صحنه سیاسی امریکا بی تفاوت عبور نکرد که او در گفت‌وگو با چند رسانه امریکایی ابعاد دیگری از سیاست خارجی ایران را در قبال تقابل‌جویی امریکا تشریح کرد. ظریف در گفت‌وگویی با نشنال اینترست درباره اهداف دولت امریکا درباره ایران گفت: «به گمانم ترامپ به دنبال جنگ نیست. او فکر می‌کند که از طریق اعمال فشار به توافقی بهتر دست می‌یابد. اطلاعات اشتباهی به او داده‌اند.» وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه آیا جمهوری اسلامی منتظر کنار رفتن دونالد ترامپ است، گفت: «نه، ما منتظر برکنار شدن دونالد ترامپ نیستیم. ما نمی‌دانیم که در سال 2020 چه اتفاقی رخ خواهد داد. بیش از 50 درصد احتمال دارد که دونالد ترامپ در رأس کار بماند، پس ما احتمالاً باید برای شش سال دیگر با او سر و کله بزنیم.»
ظریف همچنین در گفت‌وگوی دیگری با بلومبرگ در پاسخ به این سؤال که اگر سپاه ایران چنان‌که اعلام کرده می‌تواند تنگه هرمز را ببندد، وضعیت پس از چنین اقدامی چه خواهد بود؟ گفت: «ما مطمئناً توانایی انجام دادن این کار را داریم اما نمی‌خواهیم که آن را انجام دهیم چراکه تنگه هرمز در خلیج فارس رگ حیاتی ما است. باید امن باشد و ما نقش بزرگی در تأمین امنیت آن داریم. اما باید برای همه امن باشد.»


حضور وزیر خارجه ایران در نیویورک با طرح ادعایی از سوی رسانه انگلیسی «گاردین» همراه شد. این رسانه غربی مدعی شده است  که ظریف در جمع گروهی از خبرنگاران در نیویورک، گفته است که ایران حاضر است در ازای رفع دائمی تحریم‌های ایالات متحده، بازرسی‌های ارتقا یافته و دائمی از برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد. بر اساس توافق هسته‌ای، قرار است ایران در سال ۲۰۲۳ پروتکل الحاقی را در مجلس به تصویب برساند و همزمان هم کنگره امریکا تحریم‌های ایران را لغو کند. بنا به گزارش گاردین بر اساس پیشنهاد ظریف، ایران آماده است این اقدام متقابل حالا انجام شود. جولین بورجر، خبرنگار روزنامه گاردین، در یک پیام توئیتری ادعا کرده وزیر خارجه ایران در یک میزگرد مطبوعاتی در نیویورک این پیشنهاد را مطرح کرده است. اجرای پروتکل الحاقی، اقدامی است که جمهوری اسلامی در قالب توافق هسته‌ای پذیرفته است در سال ۲۰۲۳ یعنی چهار سال دیگر در ازای رفع تحریم‌ها به انجام برساند. خبرگزاری رویترز در واکنش به این پیشنهاد وزیر خارجه ایران، از دست‌کم دو مقام امریکایی سخن می‌گوید که به نام‌شان اشاره نکرده، اما می‌گوید که به این پیشنهاد چندان روی خوش نشان نداده‌اند.
همه اینها در حالی است که وزارت خارجه امریکا در ادامه روند تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعلام کرد که ۱۲ شخص و شرکت ایرانی، بلژیکی و چینی که در زمینه اشاعه هسته‌ای ایران فعالیت داشتند، تحریم کرده است. این در حالی است که ترامپ با ادعای اینکه تحریم‌ها آسیب زیادی به ایران وارد کرده، گفت: «توافق رئیس‌ جمهوری باراک اوباما از جنبه‌های مختلف فاجعه بود، از همه مهم‌تر به این دلیل که خیلی زود به پایان می‌رسید. نمی‌توانید با یک کشور توافق کوتاه‌مدت داشته باشید، باید توافق 100ساله باشد.»