اولین تجربه اکران فیلم ویژه نابینایان



نیما جاویدی
کارگردان فیلم «سرخپوست»


28 تیرماه در اولین گردهمایی سوینا (سینمای ویژه نابینایان) فیلم «سرخپوست» با حضور بیش از 250 نابینا در پردیس سینمایی چارسو اکران شد. در این اکران حبیب رضایی بازیگر فیلم، به‌صورت زنده همزمان با پخش فیلم برای دریافت بهتر نابینایان توضیحاتی ارائه کرد که با استقبال زیادی مواجه شد.
 
روز اول یا دوم جشنواره بود که در پردیس ملت برای اولین بار همراه مخاطبان «سرخپوست» را تماشا می‌کردم. حدود یک ربع که از نمایش فیلم گذشت متوجه حضور دو نفر پشت سرم شدم که به آرامی مشغول صحبت بودند و به شکل حیرت‌آور و شگفت‌انگیزی بخش‌هایی از فیلم را حدس می‌زدند و نکاتی را متوجه می‌شدند که برایم جالب بود. در مدل فیلم‌هایی مثل «سرخپوست» برای منِ فیلمساز بهترین حالت این است که مخاطب نتواند یک چیزهایی را درست حدس بزند و به نوعی اجزای فیلم غیرقابل پیش‌بینی باشد. اما این دو نفر پیش‌بینی‌هایشان خیلی نزدیک بود و به تعبیری خیلی دقیق فیلم را می‌دیدند. در طول پخش فیلم به صدای این دو نفر گوش می‌دادم و کنجکاو بودم تا زودتر ببینم‌شان. فیلم که تمام شد و برق سالن که روشن شد برگشتم پشت سرم را نگاه کردم و متوجه شدم آن دو نفر نابینا هستند. تجربه به غایت عجیبی برایم بود. بدون تعارف شگفت‌زده شدم از این میزان هوش و دقت و از اینکه چقدر خوب یک جاهایی از فیلم را متوجه شده‌اند. همان جا برایم این فایل باز شد که ظاهراً بخشی از مخاطبان جدی فیلم‌ها نابینایان هستند و بدون تعارف بعد از آن روز کمتر پیش آمد که این میزان از دقت و هوشمندی در مواجهه با جاهایی از فیلم را در مخاطب ببینم.
این تجربه خوب با من بود تا زمانی که بنیاد «سوینا» و خانم گلاره عباسی پیشنهاد نمایش فیلم «سرخپوست» را مطرح کردند و من طبیعتاً با اشتیاق استقبال کردم و در کنار جمعی از نابینایان عزیز کشور فیلم را دیدم. گردهمایی جالبی بود و اجرای خوب حبیب رضایی که به شکل زنده بخش‌هایی از فیلم را توضیح می‌داد آن را به تجربه‌ و خاطره‌ای دلچسب بدل کرد. اجرای او آنقدر کنجکاوی برانگیز بود که با وجود یک قرار کاری ترجیح دادم حداقل تماشای نیمی از فیلم را در این فضا و کنار مخاطبان دوست‌داشتنی تجربه کنم. انرژی خیلی خوبی گرفتم و باعث افتخارم است که فیلم «سرخپوست» برای اولین گردهمایی سوینا همزمان با اکران فیلم انتخاب شد. اتفاق خوبی است و امیدوارم همان‌طور که وعده داده شده تداوم داشته باشد و هر ماه شاهد نمایش یکی از آثار روی پرده در این فضا باشیم. بانی این رویداد خاطره‌انگیز و قابل ستایش هم گلاره عباسی است که جا دارد از او به خاطر این کار زیبا تشکر کنم.