نقد مجادله لفظی نماینده اصلاح‌طلب با کریمی‌قدوسی دفاع از مخالف

همدلی| جواد شمس ـ نیازی به دلیل و برهان زیادی نیست؛ ما اصلاح‌طلبیم. اثبات مشی و منش ما همان «آفتاب آمد دلیل آفتاب» است. متنی که منتشر می‌کنیم و سوژه‌هایی که دنبال می‌کنیم و سوگیری‌هایی که داریم، همه در راستای تحقق اهداف اصلاحات است. برای ما اصلاح‌طلبان جایگاه محترمی دارند و برای آنها با قلم خود و با دانش و اندیشه خود می‌جنگیم و به آن افتخار می‌کنیم. تا هر اندازه که توانمان برسد، در برتری یافتن اصلاح‌طلبان به اصول‌گرایان تلاش می‌کنیم؛ اما اخلاق را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم.
اصول‌گرایانی که ما دوست‌شان داریم
از یاد نمی‌بریم که هستی امروز ما، نتیجه فداکاری‌های جمعیت بزرگی از انقلابی و ایثارگرانی است که جمعی از آنها در جبهه اصول‌گرایی قرار دارند. ما نمی‌توانیم تاثیر پیش‌کسوتان اصول‌گرایان را در ایجاد ساختار کنونی کشورمان نادیده بگیریم و به همین دلیل به آنها احترام می‌گذاریم. مثلاً هر جا عباس شیبانی یا مرتضی نبوی را دیدیم، با افتخار و با احترام به پای آنها بلند شدیم. حتی از نسل‌های بعد‌تر هم از حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با احترام یاد می‌کنیم. یقین و باور داریم که این طیف از اصول‌گرایان اخلاق‌مدارند و دیدگاه ماکیاولیستی به جریان سیاسی کشور ندارند و دیدگاه و اعتقادی برای اندیشه سیاسی خود دارند که حتماً قابل احترام است.
با این حال دلیلی نمی‌بینیم که برخی از اصول‌گرایان را دوست داشته باشیم. ما ابداً به دنبال بی‌احترامی نیستیم، اما شخص اصول‌گرایی به نام کریمی‌قدوسی را دوست نداریم. بحث محترم شمردن یا احترام نگذاشتن نیست، ما کریمی‌قدوسی و افرادی را که به مانند او رفتار می‌کنند، نه تنها دوست نداریم؛ بلکه حضور آنها در سپهر سیاسی کشور را مفید نمی‌دانیم. کسانی که به دنبال هوچی‌گری هستند و با جوسازی‌ها و انتشار اخبار دروغین و کذب، هدف‌شان و شاید هم ماموریت‌شان تخریب جریان اصلاحات است. اما چه شد که گزارش امروز خود را به کریمی‌قدوسی اختصاص دادیم. او از سوی یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب، مورد توهین قرار گرفته است که خط قرمز ما در روزنامه همدلی محسوب می‌شود.


شرح دعوای شرقی‌ها
یکشنبه 30 تیرماه صحن مجلس با سروصدای نماینده تربت‌جام دچار حیرت شد. جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی بدون هیچ ملاحظه‌ای، جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد را نواخت. با بدترین ادبیاتی که ممکن بود. داستان از این قرار است که گویا کریمی‌قدوسی به دعوت ستاد یادواره شهید تراز انقلاب و برای نکوداشت شهید علی‌اکبر دهقان، اولین نماینده مردم تربت جام در مجلس به این شهر سفر و در آن سخنرانی می‌کند. رحیمی‌جهان‌آبادی معتقد است که همکارش در خانه ملت، در این سخنرانی از مردم تربت جام خواسته تا برای رد صلاحیت او نامه‌ای بنویسند و امضا کنند. این خبر دلیل قرائت تذکر جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی‌، نماینده تربت جام در صحن علنی مجلس بود؛ «تذکر من به آقای جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم شریف مشهد است. کسانی که از ایشان حمایت کردند تا این وضع در مملکت ایجاد شود. یکی بچه گرگ می‌پرورید، چو پرورده شد خواجه هم بر درید. طالبان یک قیف داشت که بر ریش مردان می‌گرفت ببیند اندازه ریش آنها استاندارد است یا نه! مردم را کتک می‌زد اگر ریش با آن قیف طالبان استاندارد نبود. شما چکاره مملکت هستید که به وزیر، به رئیس جمهور و حالا به نماینده مردم در مجلس می‌تازید و ما را غیرانقلابی می‌نامید و خطاب می‌کنید؟ شما به شهر تربت جام آمدید و به مردم گفته‌اید نماینده شما انقلابی نیست و نامه جمع کنید تا رد صلاحیت شود. آقای کریمی‌قدوسی آن زمانی که اجداد شما بستگان شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند ما ایرانی بودیم و از ایران دفاع می‌کردیم. چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، چند تا عملیات شرکت کرده‌‌اید که به درجه سرداری رسیدید؟ از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم.»
کار به جلسه علنی روز دوشنبه رسید. جواد کریمی‌قدوسی در پاسخ به رحیمی‌جهان‌آبادی شناخت خود از نماینده تربت جام را منکر شد و گفت: «... اولاً اینکه بنده و شما از رئیس جمهور و وزیر سوال می‌کنیم و به کسی ربطی ندارد؛ از وظایف قانونی ماست. الان هم کشور دچار بحران شده و باید به وظیفه خود عمل کنیم... من در سخنرانی خود در تربت جام از هیچ مسئول و نماینده‌ای، اسمی نبردم، حتی اشاره‌ای به نماینده آنجا هم نکردم. بنده درباره آقای رحیمی هیچ کلمه‌ای به زبان نیاوردم، او اصلاً در کلاس کار بنده نیست؛ همه بنده را می‌شناسید و می‌دانید اولویت من چیست... آقای کدخدایی اعلام کرد که به سه دلیل نمایندگان فعلی را بررسی می‌کنیم، اگر صلاحیتشان تایید نشد، رد می‌کنیم. فساد اخلاقی، فساد مالی و مواضع‌شان علیه حاکمیت جمهوری اسلامی... بنده نه به جایی وصل هستم و نه با شورای نگهبان ارتباط دارم و نه کسی به من خبری می‌دهد. بنده بر اساس ارزیابی‌ها و داشته‌های خودم تصمیم می‌گیرم.»
حالا پاسخ کریمی‌قدوسی به اتهام رحیمی‌جهان‌آبادی که بیشتر نشانه‌هایی از پیش‌بینی داشت: «آقای رحیمی! آنچه شما درباره من فرمودید، حدیث نفس خود شماست و شما چنین ویژگی‌هایی دارید. بنده هیچ ادعایی در مورد سوابق حضور در دفاع ‌مقدس ندارم. از کسی هم مُزدی طلب نکرده‌ام... به آقای رحیمی وعده داده‌اند که اگر شما رد صلاحیت شدید، ما شما را در آینده به عنوان سفیر ایران در کابل منصوب می‌کنیم. به او با اطمینان عرض می‌کنم که شما نه گندم کابل را خواهید خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را.»
پس از بیان این سخنان بود که جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، گفت: «آقای کریمی‌قدوسی اولاً به دو سوالی که مطرح کردم یعنی بحث تابعیت ایشان و اینکه آیا خود و خانواده‌شان ایرانی‌الاصل هستند یا این تابعیت اکتسابی است، پاسخ ندادند. او همچنین سوالات درباره سابقه فعالیت‌هایشان در جبهه و جنگ و همچنین سپاه پاسداران را بی‌پاسخ گذاشتند... آقای کریمی‌قدوسی با حاشیه رفتن از پاسخ به این سوالات شانه خالی کردند و یک مطلب دروغ دیگری مانند پیشنهاد سفارت افغانستان را مطرح کرد. این موضوع کاملاً دروغ است. هیچگاه صحبتی درباره سفارت افغانستان با من نشده است و نه وعده‌ای به من داده شده است... کریمی‌قدوسی در صحبت‌هایش خودش را به سپاه امام حسین(ع) و من را به سپاه یزید تشبیه کرد و با کنایه به مساله «گندم ری» که در تاریخ معروف است اشاره کرد. به گونه‌ای که گویا من در سپاه یزید هستم و خودش در سپاه امام حسین(ع)... ایشان گفت که من عدسی مجلس یازدهم را نخواهم خورد و به عبارتی من را تهدید به رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان کرد. در این رابطه باید بگویم شورای نگهبان یک نهاد مستقل است و نه نهاد سیاسی که از آقای کریمی قدوسی خط بگیرد.»
عذرخواهی از افغانستان، دلجویی از کریمی‌قدوسی
چقدر باید متاسف باشیم که در گیرودار دعواهای سیاسی خود باید شاهد توهین به قوم سربلند با تاریخ درخشان افغان باشیم. متاسفانه ادعای رحیمی‌جهان‌آبادی مبنی بر افغانی بودن کریمی‌قدوسی که البته برای بیان ایرانی‌الاصل نبودن این چهره پرحاشیه و جنجالی اصول‌گرایی مطرح شد، ناخودآگاه و به طور غیرمستقیم به توهین به افغان‌های عزیز انجامیده است. ما در تحریریه روزنامه همدلی از همه برادران و خواهران خونی و تاریخی خود در کشور سربلند افغانستان برای بیان چنین سخنانی که سخیف هستند و در آن رگه‌های نژادپرستی دیده می‌شود، عذرخواهی می‌کنیم. چقدر این کشور مظلوم است که هر وقت می‌خواهیم به کسی بتازیم و به او توهین کنیم، متهم به افغانی بودنش می‌کنیم. ما از کریمی‌قدوسی هم دلجویی می‌کنیم که هویت ایرانی او از سوی یکی از اعضای لیست امید زیر سوال رفته است. کریمی‌قدوسی را همانگونه که در آغاز تاکید کردیم، دوستش نداریم؛ اما در قبال او بی‌اخلاقی نمی‌کنیم. هر چند اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان بارها طعم تلخ بی‌اخلاقی‌ها و دروغ‌های کریمی‌قدوسی را چشیده‌اند؛ اما ما بی‌اخلاقی نمی‌کنیم و بابت بی‌اخلاقی پیش آمده در قبال او سنت حسنه دلجویی را پیش می‌گیریم.
از خط‌کشی‌ خودی و غیرخودی تا تقسیم‌بندی حسینی و یزیدی
البته جواد کریمی‌قدوسی، اصول‌گرایی که به واسطه انتسابش به مشهدالرضا باید در اخلاق ولایی سرآمد باشد، در مجادله‌اش با جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی هم بی‌اخلاقی کرده است. اینکه خبر کذبی مطرح کرده که به رحیمی‌جهان‌آبادی وعده سفارت کابل را داده‌اند به کنار، اینکه تلاش دارد با دروغ‌ و نقشه، به شورای نگهبان خط رد صلاحیت رحیمی‌جهان‌آبادی را می‌دهد هم به کنار؛ اما اینکه از «گندم کابل» سخن به میان می‌آورد، یعنی یک امام حسین(ع) یک عمرسعد را مورد خطاب قرار می‌دهد. این سطح از اعتماد به‌نفس و خود را در اردوی حسینی و رقبای سیاسی را در اردوگاه یزیدیان قرار دادن، سنت همیشه اصول‌گرایان نیست؛ اما کریمی‌قدوسی قصد دارد با این بازی سیاسی، اذهان را در خصوص یک نماینده دیگر را که مورد تایید نظام است منحرف کند و به همین دلیل واضح باز تاکید می‌کنیم که ما جواد کریمی‌قدوسی و اصول‌گرایانی را که به مانند او رفتار می‌کنند دوست نداریم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش حماس: موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد محسن غرویان در گفت‌وگو با همدلی: امیدوارم خاتمی بازهم به فضای انتخاباتی ورود کند مصباح‌یزدی: هشتاد میلیون ایرانی داریم که ده میلیون آن انقلابی‌اند امام در اوایل نهضت همکاری چپی‌های منکر خدا را رد نکردند کمال اطهاری در گفت و گو با همدلی: دولت تسخیر شده، کسوت قانون به خود پوشیده ارزیابی سخنان روحانی درباره آمار افزایش اجاره بهای مسکن در گفت‌وگو با محمود جامساز نقد مجادله لفظی نماینده اصلاح‌طلب با کریمی‌قدوسی دفاع از مخالف حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی همدلی از حاشیه‌های برگزاری انتخابات شورایاری گزارش می‌دهد اما و اگرهای برگزاری انتخابات شورایاری حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی پایان صدارت ترزا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش حماس: موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد