پایان صدارت ترزا

دکتر صلاح الدین هرسنی‪-‬ ترزا می ‌امروز از عمارت شماره 10 داونینگ استریت خدا حافظی می‌کند. این خداحافظی آن‌چنانکه بسیاری از تحلیل‌گران مسائل جزیره گفته‌‌اند، زودتر و آسان‌تر از آنچه که او انتظار داشت، رخ می‌دهد. حضور سه ساله او در پست نخست وزیری بریتانیا قبل از هر چیز در ارتباط با خصوصیات و ویژگی شخصیتی منحصر به فرد او بود و همین ویژگی‌ها بود که همه شانس‌ها را برای کلیدداری عمارت شماره 10 داونینگ استریت از رقبا گرفت. در این ارتباط کافی است که کنش‌های او با الگو‌ها و کنش‌های جرمی کوربین یا حتی بوریس جانسن و ‌‌اندریا لدسام به عنوان رقبای تراز اول ارزیابی شود. در رفتار او نه شتاب‌زدگی و شادی کودکانه جانسن دیده می‌شد و نه اتوپیانیسم و جنجال جرمی کوربین. ضمن آنکه از ساده‌‌اندیشی‌های سیاسی لدسوم نیز مبرا بود. ترزا می ‌آن چنانکه از روانشناسی شخصیت او بر می‌آمد از هرگونه تمایلات آنارشیسمی و دماکوژی به دور بود و در قیاس با همقطاران خود گزینه بهتری برای سکان‌داری حیات سیاسی جزیره بود. به واقع ترزا می‌ نیز همانند سلف خود تاچر، یک بانوی آهنین یا همان آیرون لدی بود و همچون او بر روی مسائلی که حتی به نظر می‌رسید پیش پا افتاده بوده، سرسختی و انعطاف‌ناپذیری نشان می‌داد. به همین خاطر بود که برخی تحلیل‌گران تمایلات نارسیسمی‌اش را انکار نکردند و او را به خودشیفتگی در الگو‌های رفتاری متهم کردند. از جمله مسائلی که موجب محبوبیت او در میان هم‌قطارانش شده بود، مواضع سر سخت او نسبت به قانون ضد مهاجرت بود. مسئله‌ای که بیش از سایر عوامل سبب شده بود که مردم در رفراندوم 23 ژوئن2016 گزینه خروج را انتخاب کنند. به رغم آنکه خانم می‌ در کمپین تراست و برای ماندن فعالیت داشت، اما همین سرسختی او نسبت به قانون ضد مهاجرت نه تنها او را محبوب اعضای کمپین تراست کرده بود، بلکه مواضع او را با اعضای کمپین برگزیت نیز نزدیک کرد و به همین خاطر بوده است که همه دلواپسان حیات سیاسی جزیره در ادوار پسارفراندوم کسی را مناسب‌تر از خانم می ‌برای هدایت کشتی طوفان زده بریتانیا ندانستند.
با همه دلایلی که برای انتخاب خانم ترزا می ‌برای کلیدداری عمارت شماره 10 داونینگ استریت اقامه شده بود، اما راهبرد‌های او نتوانست کشتی طوفان‌زده بریتانیا را به ساحل آرامش و ثبات هدایت کند. او را به واقع باید قربانی تراز اول برگزیت دانست. طوفانی که به نظر می‌رسد نه تنها او را حتی ممکن است شخصیتی در تراز ویسنتون چرچیل را نیز از کار بر‌‌اندازد. حال به نظر نمی‌رسد که با خداحافظی او و به دست گرفتن کلید عمارت شماره 10 داونینگ استریت از سوی بوریس جانسن، ما شاهد آرامش و ثبات در حیات سیاسی جزیره باشیم. محققا با توجه به سوابق رفتاری جانسن و با توجه به ساده‌انگاری او در خروج بی‌توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا بار دیگر آسمان سیاست بریتانیا تیره خواهد شد و امید‌ها به بازگشت ثبات و آرامش با طوفان برگزیت کمرنگ خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش حماس: موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد محسن غرویان در گفت‌وگو با همدلی: امیدوارم خاتمی بازهم به فضای انتخاباتی ورود کند مصباح‌یزدی: هشتاد میلیون ایرانی داریم که ده میلیون آن انقلابی‌اند امام در اوایل نهضت همکاری چپی‌های منکر خدا را رد نکردند کمال اطهاری در گفت و گو با همدلی: دولت تسخیر شده، کسوت قانون به خود پوشیده ارزیابی سخنان روحانی درباره آمار افزایش اجاره بهای مسکن در گفت‌وگو با محمود جامساز نقد مجادله لفظی نماینده اصلاح‌طلب با کریمی‌قدوسی دفاع از مخالف حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی همدلی از حاشیه‌های برگزاری انتخابات شورایاری گزارش می‌دهد اما و اگرهای برگزاری انتخابات شورایاری حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی پایان صدارت ترزا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش حماس: موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد