حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی

آقای روحانی در دولت اول خود در حوزه اقتصادی، سیاست خارجی و به‌خصوص سیاست داخلی نقاط ضعف و اشکالی داشت که به‌کرات به وی تذکر داده شده بود. البته این به معنای نادیده گرفتن دستاوردهای وی و دولت در همه زمینه‌ها نیست.
منتها کم‌توجهی به این مسائل و انباشت مشکلات موجب شد که به تدریج سطح توقع جامعه و نوع نگاه مردم به دولت جدی‌تر و متفاوت‌تر شود. در دولت دوازدهم نیز آقای روحانی بعد از انتخابات غفلت بزرگی را مرتکب شد و به‌گونه‌ای رفتار کرد که در جامعه احساس شد از آنچه که وی در جامعه وعده داده بود عقب‌نشینی کرده است. حامیان آقای روحانی نیز به‌طور جدی در محافل عمومی و خصوصی این مسائل را متذکر می‌شدند. به‌نظر من آقای روحانی باید پاسخ لازم به این تغییر رویکرد را به جامعه و افکار عمومی بدهد و حتی اگر اشتباه کرده است، از مردم عذرخواهی کند و قول جبران بدهد. به هر حال بدنه دولت که توقع می‌رفت دولتی قوی‌تر، شجاع‌تر و توانمند‌تر باشد، اتفاق نیفتاد.
من فکر نمی‌کنم آقای روحانی وعده‌های خود به مردم را فراموش کرده یا تغییر جهت جدی و اساسی داده باشد. معتقدم تعبیر درست برای این کار خطا یا غفلت بزرگ است.
البته آقای روحانی متوجه شده و در طول چند ماه اخیر طی سخنانش نسبت به وفاداری به مردم و وعده‌های داده شده متوجه شده که این خطا خسارت‌آمیز بوده و باید جبران شود. یکی از دلایل گرفتاری دولت، نوع عملکرد و تصمیم‌هایی بوده که در دولت گرفته شده و برون‌رفت از این شرایط، فوق‌العاده پیچیده و سخت شده است.


به هرحال ترامپ از برجام خارج شده و نهایت دشمنی را با ما می‌کند؛ به تبع آن براندازان صدای بلندی پیدا کردند و در داخل نیز عوامل افراطی یکه‌تازی بیشتری می‌کنند. انباشت مشکلات اقتصادی گذشته نیز امروز خود را نشان داده و باید اینها را کنار یکدیگر دید و واقعا مدیریت چنین صحنه‌ای بسیار سخت است. اینکه از آقای روحانی انتظار می‌رود واقعا مدیران کابینه خود را تغییر یا ارتقا دهد و مدیران توانمند، شجاع و ریسک‌پذیر را وارد صحنه کند، به‌خاطر این است که مدیریت صحنه فوق‌العاده سخت است.
البته همان‌طور که اشاره کردم برای برون‌رفت واقعی از مشکلات هیچ‌ راهی جز تجدیدنظر در برخی رویکردها نسبت به چالش‌های اساسی کشور نیست و لذا صاحب‌نظران و فعالان سیاسی کشور نیز ضمن اینکه انتقاد می‌کنند و از دولت می‌خواهند با جدیت وارد صحنه شود و با فساد مبارزه کند و شفافیت را به سرعت به جامعه تزریق نماید، باید از یکسو گفت‌وگوی انتقادی سازنده و موثری را با سایر قوا و مسئولان کشور برای اصلاح فوری برخی سیاست‌ها و روش‌های نادرست دنبال کند و از سوی دیگر برای جامعه نیز شرایط را تبیین کند که در چه شرایط سختی هستیم تا بتوان با آرامش قابل قبولی به حل مشکلات پرداخت و از این فضا خارج شد.
دلسوزان کشور بارها گفته‌اند که راه همدلی بیشتر ایجاد بحث، گفت‌وگو و آشتی و تعامل ملی است که باید به‌طور واقعی در کشور اتفاق بیفتد. یکسری مسائل اساسی در کشور وجود دارد که همه در شعار قبول دارند. مثلا در بحث اخلاق امروز در کشور هیچ‌کس موافق بی‌‌‌اخلاقی نیست، بلکه فکر می‌کنم در قیاس با سایر کشورها بیشترین توصیه‌های اخلاقی از انواع تریبون‌ها صورت می‌گیرد، اما با کمال تاسف باید گفت که گاهی بداخلاقی از کسانی دیده می‌شود که دائم توصیه به آن می‌کنند. بنا بر این باید در نظر داشت که طرح و شعار ملاک نیست، بلکه عمل ملاک است. وقتی سخن از انسجام، گفت‌وگو و آشتی ملی به میان می‌آید، باید در عمل و واقعیت اتفاق افتد و اقتضائاتی دارد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش حماس: موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد محسن غرویان در گفت‌وگو با همدلی: امیدوارم خاتمی بازهم به فضای انتخاباتی ورود کند مصباح‌یزدی: هشتاد میلیون ایرانی داریم که ده میلیون آن انقلابی‌اند امام در اوایل نهضت همکاری چپی‌های منکر خدا را رد نکردند کمال اطهاری در گفت و گو با همدلی: دولت تسخیر شده، کسوت قانون به خود پوشیده ارزیابی سخنان روحانی درباره آمار افزایش اجاره بهای مسکن در گفت‌وگو با محمود جامساز نقد مجادله لفظی نماینده اصلاح‌طلب با کریمی‌قدوسی دفاع از مخالف حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی همدلی از حاشیه‌های برگزاری انتخابات شورایاری گزارش می‌دهد اما و اگرهای برگزاری انتخابات شورایاری حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی پایان صدارت ترزا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش حماس: موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد