پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران برگزار شد

پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران از ساعت ۸ صبح جمعه ۴ مرداد، با رقابت ۱۲ هزار و ۳۰ نفر در ٣۵٢ محله شهر تهران آغاز شد. این دوره از انتخابات شورایاران به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد. این اولین تجربه برگزاری انتخابات مکانیزه سراسری در تهران است.
پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در شهر تهران صبح روز گذشته در ۳۵۲ حوزه انتخابیه برگزار شد. از مهم‏ترین تفاوت‌های این دوره از انتخابات استقرار۷۰۰۰ صندوق رای تمام الکترونیک در ۱۷۰۰ شعبه در سراسر تهران بود. اتفاقی که به گفته برخی‌ها زمینه را برای برگزاری انتخابات الکترونیک برای انتخابات نمایندگان مجلس در اسفندماه فراهم می‌‌کند. به گفته علی اعطا، عضو هیئت نظارت انتخابات شورایاری، بر اساس آخرین آمار دریافت شده تا ساعت 15 320 هزار نفر در این انتخابات مشارکت کرده‌اند. او آمار شرکت‌کنندگان در این دوره انتخابات قابل توجه و فراتر از حد انتظار عنوان کرده است. عطا استقابل از انتخابات شورایاران تهران را خوب ارزیابی کرده و گفته است: از نظر آماری تا ساعت 15 روز جمعه، 64 درصد رای‌‌دهندگان آقا و 36 درصد زن بوده‌اند. به گفته او، از نظر تعداد آراء سه منطقه 4، 16 و 5 در صدر قرار داشته و از نظر درصد مشارکت به جمعیت منطقه، مناطق 19، 12 و 18 در صدر بوده‌اند. در راستای برگزاری هر چه قانونی‌تر این انتخابات نیز، سردار محمد کریمی، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران از اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی آرام و عاری از هرگونه مشکل خبر داده است. به گفته او، با توجه به خواسته‌های شهردار مبنی بر برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در فضایی امن و آرام، بیش از 5000 نیرو برای تحقق این هدف بکار گرفته شده‌اند. سردار بیات، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران نیز تاکید کرده که هیچ‏گونه گزارش امنیتی و غیر‏امنیتی در جریان برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران وجود نداشته و گزارش نشده است.
در این میان اما، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از غیر‏فعال بودن کد برخی کاندیداها خبر داد و گفت: گرچه شهرداری تهران در بازه زمانی دو هفته‌ای توانست مقدمات برگزاری انتخابات را به خوبی فراهم کند، اما برخی‌ با بنده تماس گرفته و گفته‌اند که کد انتخاباتی‌شان فعال نیست. باید ببینیم مشکل از کجا است. باید این مشکلات هر چه سریع‏تر مرتفع شود. او درباره امکان تخلف در انتخابات الکترونیک گفت: حدود 7000 صندوق رای در تهران فعال است و حتی امتحان کردیم که می‌شود با یک کارت ملی چند بار رای داد یا خیر؛ که به شخصه این موضوع را امتحان کردم و دیدم که امکان‏پذیر نیست.
انتخابات پنجمین دوره شورایاران شهر تهران تا ساعت 20 روز جمعه تمدید شد تا شهروندان تهرانی بتوانند با خیال آسوده به کاندید مورد‏نظر خود در محله رای دهند. نتایج این انتخابات براساس گفته، سیدحمید طهایی، دبیر ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران ممکن است شنبه اعلام شود. به گفته او، از آنجایی که سیستم رای‌گیری در این انتخابات تمام الکترونیک است به نظر می‌رسد روز شنبه بتوانیم آرای نهایی را اعلام کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
کره‌شمالی بار دیگر با دو آزمایش موشکی به همسایه جنوبی خود هشدار داد معمای جنگ و صلح اتمی در شبه جزیره کره محمدعلی وکیلی موانع پیش‏روی تحول‏خواهی جناب آقای رئیسی «ابتکار» از واکنش‌های ائتلاف نظامی اروپایی در خلیج فارس گزارش می‌دهد دعوت به صلح در برابر ائتلاف نظامی پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران برگزار شد گفت‌و‌گوی «ابتکار» با منصور خلج به بهانه اجرای نمایش «چشم به راه میرغضب» تئاتری که از سلبریتی‌ها برای گیشه سود نمی‌برد پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران در سال آینده امیدوارکننده بود روی خوش اقتصاد! چرا سیاست جمع‌آوری برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد؟ ناکامی طرح‌های «‌جمع‌آوری» علی اکبر صالحی: تا چند روز دیگر بتن‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر آغاز می‌شود فعالیت انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز کلید خورد پورمحمدی: به دنبال ائتلاف جریان ارزشی هستیم پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران برگزار شد معصومه ابتکار: هیچ مسیری جز صندوق رای برای اصلاح جامعه وجود ندارد ضرورت‌ها و ابعاد مشارکت مردمی