دادستان‌های سبز، ناجیان بسترحیات

عبدالحسین طوطیایی ‪-‬ سالیان متمادی است که دستگاه قضایی و در مداری مسدود، نگاه پایش از محیط زیست شکننده کشورمان را در برگرفته است. خبرها اما اکنون از رویکردی سازنده از این دستگاه در حمایت از بستر حیات و به مثابه اصلی‌ترین حق مردم حال و آینده دریافت می‌شود. گرچه شدت بحران‌‌های زیست محیطی‌‌، چشم‌انتظار دلسوزان عرصه حیات را به آماده‌باشی فراگیرتر به این دستگاه دوخته است اما حمایت‌های اخیر این دستگاه نسبت به مسائل کلان محیط زیست را نیز بایستی به فال نیک گرفته و قدر بشناسیم. از جمله خبرهای امیدبخش، دستور توقف پروژه «بایوجمی» توسط دادستان شهرستان انزلی بود. پروژه‌‌‌ای که به منظور احیای تالاب انزلی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدارک دیده شده است.
روش بایوجمی یک روش بیولوژیک تسریع‌یافته است که ادعا می‌شود موجب حذف لجن‌ها از کف تالاب می‌شود. در این روش از دی‌اکسیدتیتانیوم، کلرید نقره، پلی‌ساکارید و کود استفاده می‌شود، اما آنچه که روش بایوجمی را مورد‌ تردید مخالفان و نهایتا واکنش دادستان محترم انزلی قرار داده است، دی‌اکسید تیتانیوم به کارگرفته در این ‌ترکیب است. مخالفان معتقدند که نگرانی‌ها درمورد سمی و سرطان‌زا بودن دی‌اکسید تیتاینوم به کاررفته در محلول هنوز برطرف نشده است. رحمان سیدزاده دادستان شهرستان انزلی گفت: پس از ۲ ماه بررسی نظرات اساتید دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان زیست محیطی در خصوص اجرای طرح بایوجمی بر روی تالاب بین‌المللی انزلی دستور توقیف این طرح را صادرکردم که به جای اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به نظرات دلسوزانه کارشناسان توجه کند، این موضوع را نپذیرفت و اعلام کرد سازمان بین‌المللی «جایکا» با این موضوع موافق است. دراستعلام نظرات ستاد نانو به صراحت گفته شده است که این طرح به ۴ دلیل نباید اجرا شود، زیرا مخاطرات زیست محیطی دارد. وی اضافه کرد: در نظرات کارشناسان و اساتید مبنی بر خطرناک بودن طرح بایوجمی به وضوح گفته شده که کلرید نقره و دی اکسید تیتانیوم استفاده شده در این طرح بر اساس نظرات آنالیز آزمایشگاه‌های تهران جزء مواد نانو است.
توضیحات ریاست سازمان حفظ محیط زیست در این مورد حاوی نکاتی بود که بر ابهامات این طرح می‌افزاید. ایشان اشاره کردند که بررسی‌هایی را که از طریق دانشگاه‌های شریف، تهران و شیراز انجام شده بود، به دادستان ارائه کرده‌ایم. ما خوشحال می‌شویم، دادستان علمی بودن یا نبودن این روش را بازگو کند. آقای کلانتری افزودند: معاونت پژوهشی وزارت علوم برای اجرای این پروژه درخواست ناظر کرد و از میان دانشگاه‌های مختلف دانشگاه تهران انتخاب شد، با انتخاب دانشگاه تهران برخی افراد که نتوانستند انتخاب شوند، مانند یک گیاه‌شناسی که به هیچ چیزی جز گیاه‌شناسی وارد نیست، مدعی شده بودند. البته یک گروه منتخبان محلی نیز در این محدوده به دنبال منافع خود بودند.
به طور قطع از دستگاه قضایی نبایستی انتظار داشت که خود دارای دپارتمان‌ها و واحد‌های تخصصی عریض و طویل برای اینگونه احتجاجات فنی چالش برانگیز باشد. همین که جمعی از متخصصین این حوزه احساس مسئولیت کرده و این امر عمومی را به صورت یک شکواییه به دستگاه قضایی تسلیم کرده‌اند بایستی مورد تمجید و ستایش قرارگیرد. سازمان حفظ محیط زیست هم به جای اتهام به منتقدین و مخالفان اتفاقا از این کنش‌های مدنی و دلسوزانه استقبال کند. سازمانی که ادعای مدیریتی با 80میلیون محیط‌بان را دارد باید که مخالفان مدنی با پروژه‌های خود را نیز از زمره آن 80 میلیون بداند. اگر که اینگونه با چوب اتهام پاسخ مخالفت‌های فنی و مدنی را بدهیم، پس آنها هم حق دارند که موافقان و مجریان را با انگیزه جاذبه‌های مادی مورد ‌تردید قرار دهند. آیا با چنین فضای آلوده‌‌‌ای امکان داوری غیر جانبدارانه در خصوص طرح‌های کلان ملی وجود دارد؟ امید که بررسی چنین طرح‌هایی در فضایی علمی و با حضور تمامی صاحب‌نظران مخالف و موافق به سرانجامی مبتنی بر منافع ملی بینجامد. در خاتمه واکنش مسئولانه دادستان محترم انزلی را در خصوص توقف اجرای این پروژه تا دستیابی به توافقی علمی و عادلانه سپاس می‌داریم. امیدواریم این گام‌های مثبت و معدود در دستگاه قضایی گسترش یافته و نهایتا به پناهگاهی برای تمامی دلسوزان بستر حیات بینجامد.
سایر اخبار این روزنامه
پایان اولتیماتوم فیفا درخصوص حضور زنان ایرانی در ورزشگاه ها   از پشت میله‌ها تا تسخیر سکوها داوود هرمیداس‌باوند در گفت‌وگو با «همدلی»: ایران و عربستان هر دو کوتاه بیایند همدلی ماجرای پیشنهاد ایران به آمریکا در مورد پروتکل الحاقی را بررسی می‌کند سایه‌روشن روابط ایران و آمریکا شیرزاد پیک‌حرفه در گفت و گو با همدلی: کاستن از گستره جرم‌انگاری در بازنگری قوانین گزارش بانک مرکزی در تیرماه سال جاری از افزایش 91.5درصدی قیمت و افت 64 درصدی معاملات حکایت دارد نفس دانشکده خبر گرفت رونمایی از اولین دستور فتاح در بنیاد مستضعفان رفتارشناسی سیاسی بهزاد نبوی از چپ‌گرای رادیکال تا اصلاح‌طلب محافظه‌کار مرتضی‌مبلغ دخالت‌های بی‌جا در حوزه‌ فرهنگ در نشست رسانه‌ای سخنگوی دستگاه دیپلماسی وزارت امورخارجه تایید شد نامه گلایه‌آمیز ظریف به رهبری مرتضی‌مبلغ دخالت‌های بی‌جا در حوزه‌ فرهنگ بحران اخلاقی در رسانه‌ها دادستان‌های سبز، ناجیان بسترحیات