لب تاپ هم کالای لاکچری شد!

آفتاب یزد – گروه اقتصادی: لب تاپ و رایانه هم دیگر جزو کالاها و محصولات لاکچری محسوب می‌شود. قیمت انواع لب تاپ آنقدر گران شده که توانایی خرید آن از عموم مردم سلب گردیده است.هر چند که رییس اتحادیه فناوران رایانه معتقد است که به طور میانگین قیمت در بازار رایانه و لوازم جانبی آن بین ۲۰ تا ۳۵درصد کاهش داشته است، اما این کاهش چندان محسوس نیست و قیمت انواع رایانه و لب تاپ
همچنان گران است.
افزایشِ بی‌رویه‌ی نرخ ارزهای خارجی طی سال گذشته و بی‌ثباتی فزاینده‌ای که به دنبال آن در بازار کامپیوتر ایران ایجاد شد، باعث رشد قیمت انواع رایانه در کشور گردید.
موج جدید نوسانات بازار کامپیوتر همزمان با آغاز تلاطم بازار ارز در آذرماه سال گذشته به راه افتاد و ادامه پیدا کرد. تقریبا تمام اقلام و قطعات اصلی و جانبی رایانه و لپ‌تاپ‌ها وارداتی هستند و به همین علت وابستگی مستقیمی به نرخ ارز و حتی ایجاد مشکلات احتمالی در گمرک و روند ترخیص کالاها دارند. برخی اقلامِ پرمصرف پس از نوسانات ارزی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد افزایشِ قیمت را تجربه کرده‌اند.


این افزایش قیمت فقط محدود به اقلام وارداتی پر فروش نمی‌شود و تمام محصولات اصلی، لپ‌تاپ‌ها، تجهیزات شبکه و سرور و حتی لوازم جانبی را متاثر کرده است. منبع تغذیه‌ی مونتاژ داخل از برندِ GREEN با قطعات خارجی نیز تا دو برابر یا بیشتر افزایش قیمت پیدا کرده‌ است.

> واقعا قیمتها 30 درصد کاهش یافته ؟
هر چند رییس اتحادیه فناوران ایران از کاهش 35درصدی قیمت در بازار رایانه و لوازم جانبی آن خبر می‌دهد اما این کاهش قیمتی اصلا در بازار محسوس نیست.
سید مهدی میرمهدی کمجانی درباره وضعیت بازار رایانه اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت ارز، قیمت رایانه و وسایل جانبی نیز در بازار با کاهش مواجه شده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه افزود: اکنون بهترین زمان برای خرید است اما علی‌رغم کاهش قیمت، مشتری در بازار وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اگر خریداران نیاز به کالا دارند اکنون زمان خریداری است، گفت: متاسفانه زمانی که کالا ارزان می‌شود مردم از خرید خودداری می‌کنند، اما زمانی که روند قیمت افزایشی است برای خرید اقدام می‌کنند.
میرمهدی کمجانی با تاکید بر اینکه رصد بازار طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد قیمت‌ها تغییر کرده است، تصریح کرد: به طور میانگین قیمت در بازار رایانه و لوازم جانبی آن بین ۲۰ تا ۳۵درصد کاهش داشته است.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: به دلیل اینکه بالای ۹۰ درصد کالا در این بخش وارداتی است ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و با نوسان نرخ ارز قیمت تغییر می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: فروشندگان در این بخش ملزم هستند در صورت کاهش نرخ ارز کالای خود را بر اساس آن عرضه کنند اما زمانی که ارز با افزایش قیمت مواجه می‌شود، نمی‌تواند متناسب با آن کالا را گران کنند و باید با سود مجاز آن‌ها را عرضه کنند.
میرمهدی کمجانی گفت: اکنون برخی از واردکنندگان کالای خود را با نرخ مبدا خرید به بازار عرضه می‌کنند.
اما گزارش میدانی خبرنگار آفتاب یزد حاکی از قیمت‌های بالای انواع رایانه و لب تاپ در بازار است. در این بازار قیمت لب تاپ 15 اینچی لنوو مدل آی دی پد 330‌ای 3میلیون و 145 هزار تومان است.لب تاپ 15 اینچی ایسوس مدل ویوا بوک 8میلیون و 800هزار تومان و قیمت لب تاپ 15 اینچی دل مدل انس پیورن 3573 بی‌3میلیون و 350 هزار تومان در بازار بود.

> لب تاپ 100 میلیون تومانی
همچنین قیمت لب تاپ 15 اینچی لنوو مدل آی پد 320‌ای دی حدود 8 میلیون و 399 هزار تومان در بازار بود. اما قیمت برخی لب تاپ‌ها‌ به قدری گران بود که در تصور هم نمی‌گنجد. مثلا قیمت لب تاپ 18 اینچی ام اس آی مدل
جی تی 83 حدود 95میلیون و 985هزار تومان قیمت خورده بود!
یکی از فروشندگان بازار کامپیوتر رضا در این زمینه به آفتاب یزد گفت: سال گذشته با افزایش قیمت ارز نرخ کامپیوتر هم به شدت بالا رفت چرا که انواع کامپیوتر و لب تاپ وارداتی است و متاثر از نرخ ارز.
وی ادامه داد: قیمت‌های کنونی برای خریدارانی که مدت‌ها است انتظار بهبود اوضاع و اقدام برای خرید را کشیده‌اند باعث شده که یا از خرید ملزومات کامپیوتری به نفع نیازهای اساسی‌تر خود به کلی منصرف شوند و یا اگر هم هنوز نیاز به محصولی داشته باشند، اصولا دیگر بضاعت خرید آن را با این قیمت‌ها
نداشته باشند.
وی گفت: از سوی دیگر همین امر باعث شده که انتظار شرکت‌ها و خرده‌فروشان هم برای مراجعه خریداران و بهبود فروش و جبران هزینه‌های تحمیل شده در این مدت به یاس
تبدیل شود.
وی درخصوص کاهش 35درصدی قیمتها گفت: با کاهش نرخ ارز قیمت‌ها‌ کمی کاهش یافته اما نه 35درصدی که اعلام کرده‌اند.مثلا لب تاپ 15اینچی ایسوس مدل ویوبوک که 8میلیون و570هزار تومان بوده شده 8 میلیون و 398هزار تومان ! یا لب تاپ 14 اینچی ایسوس مدل زن بوک 24میلیون و 990هزار تومان شده بود که الان با‌اندکی کاهش به 24میلیون و490هزار تومان رسیده است.
وی ادامه داد: مردم توان خرید مایحتاج روزانه خود را هم به زور دارند، بنابراین از خیر خرید کامپیوتر و لب تاپ می‌گذرند و این بازار در رکود سنگینی به سر می‌برد.

> خرید لب تاپ آرزوی مردم شده
یکی از خریداران نیز در بازار کامپیوتر رضا به آفتاب یزد گفت : انگار بازی افزایش قیمت همچنان ادامه دارد. فروشندگان قیمت‌های خود را کاهش نمی‌دهند و هیچ نهادی نیز به دنبال پیگیری این موضوع نیست.
وی تصریح کرد: فکر می‌کنم خرید لب تاپ برای من یک آرزو شده است در حالی که این آرزو ما برای دیگر کشورها یک نیاز روزانه است، اما با نوسانات دلار برای من دست نیافتنی شده است. قیمتها آنقدر بالاست که در توان خرید من نیست و تنها وقتم را برای پرسیدن قیمتها و گشت وگذار در این بازار تلف کردم.
یکی دیگر از فروشندگان نیز گفت: مردم همه چیز را گردن ما فروشندگان می‌اندازند. انگار ما مسبب این گرانی هستیم. در حالی که با این تغییرات ناگهانی ارز چاره‌ای نداریم جز اینکه محصولاتمان را به قیمت روز بفروشیم تا ضرر نکنیم. دولت باید چاره‌ای برای حل این مشکل فراگیر پیدا کند نه فروشنده.
وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت اجناس با وجود پایین آمدن قیمت دلار، کاهش زیادی نداشت، گفت: تاکنون چنین موضوعی در کشور اتفاق نیفتاده که کاهش قیمت در یک کالا به قدری باشد که از قیمت اولیه پیش از نوسان ارزی نیز کمتر شود. به نظر من این خواسته بجا نیست. ما هم باید به فکر این باشیم که اگر طی چند ماه آینده، دوباره همین نوسان اتفاق بیفتد، بتوانیم با سرمایه اولیه، محصولات الکترونیکی مورد نیاز را خریداری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما هم در این جامعه زندگی می‌کنیم و خبر از گرانی داریم، اما نمی‌توانیم
ضرر کنیم.
بر این اساس باید گفت مردم در صورت خرابی رایانه خود یا باید هزینه بالایی را برای تعمیر و استفاده از قطعات کامپیوتری پرداخت کنند یا اینکه کلا از خرید جنس لاکچری رایانه
صرف نظر نمایند. قیمت‌های نجومی در بازار هشداری بر افت شرایط اقتصادی زندگی ایرانیان است که برای تامین هزینه‌ها‌ی اساسی زندگی خود باید از سایر هزینه‌ها فاکتور بگیرند. لب تاپ، کامپیوتر و اقلامی از این دست اکنون اجناس لاکچری محسوب می‌شوند که دیگر در سبد خرید خانوارهای ایرانی جایی ندارند.
سایر اخبار این روزنامه
تبادل نفتکش‌ها آبروی انگلیس را می‌برد آفتاب یزد _ رضا بردستانی: حوالی ساعت 10:30 صبح روز سه شنبه 7 خرداد 1398 در واحد شماره 2701 برج آرمیتا در سعادت آباد تهران، پنج گلوله‌ای که از یک قبضه کلت کمری شلیک شد، محمد علی نجفی و خصوصی ترین مسائل شهردار اسبق تهران را به صدر اخبار رسانه‌های کشور آورد. >سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد پر فیشر جای خود را در ساز و کار مالی معروف به اینستکس به برند اِربل، سفیر پیشین آلمان در ایران (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳) داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گفته می‌شود دلیل این جایگزینی اشراف برند اربل به مسائل منطقه است. تاثیر بازی‌ها در نحوه زندگی اگر خلبان، آقا هم بود این حرف‌ها را می‌زدید؟ چرایی رد پیشنهاد ظریف توسط آمریکا طرف مقابل از خدا می‌خواهد در انتخابات شرکت نکنیم لب تاپ هم کالای لاکچری شد! کاهش قیمت ارزو افزایش مجدد قیمت مسکن! ویژه‌خواری در کف خیابان! اصلاح‌طلبان به‌اندازه وسع‌شان به مردم وعده دهند حکایت رپرتاژ تلویزیون و گوشت گربه! آمانو ترور شد؟ استقلال حزبی در تعامل با اصلاح طلبان اولویت ماست اگر خلبان، آقا هم بود این حرف‌ها را می‌زدید؟ تقسیم عادلانه منابع فرهنگ لاکچری بازی