سازمان غذا و دارو: تحریم، خرید دارو را با مشکلاتی مواجه کرد

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تحریم علاوه بر بعد اقتصادی دارای ابعاد گسترده دیگری نیز هست که علیرغم مستثنی شدن دارو و تجهیزات پزشکی، عملا به صورت مستقیم و غیرمستقیم خرید و ارسال دارو و اقلام حیاتی برای بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.
شهرام شعیبی در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: تحریم‌ها، شرکت‌های داروسازی خارجی را نیز در این مسیر هدایت می‌کند؛ به‌طوری‌که انتقال منابع ارزی از طریق تحریم بانک‌ها و حمل‌ونقل از طریق اعمال محدودیت کشتیرانی‌ها و خطوط هوایی، انتقال دارو و مواد اولیه را پیچیده کرده است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در عین حال با بیان اینکه وزارت بهداشت و به‌تبع آن سازمان غذا و دارو از آغاز تحریم‌ها تمهیدات لازم برای تامین دارو، مواد اولیه و مواد جانبی را اندیشیده است، گفت: ذخیره اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی ضروری پیش‌بینی شده است تا در روند درمان بیماران خدشه‌ای وارد نشود و نگرانی از این بابت نیست.
وی ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد با نهاد‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی، برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخشی به منظور خرید و ذخیره مواد اولیه و تدارک دارو‌های مورد نیاز صورت گرفته و درحال حاضر کمبود حادی وجود ندارد. البته کمبود‌های مقطعی در تامین برخی دارو‌ها غیرقابل‌اجتناب است و این موضوع نیز ناشی از مشکلات نقل و انتقال ارزی بین‌بانکی و ترابری کالا‌های خریداری شده است.
شعیبی با اشاره به اینکه درحال حاضر میزان کمبود‌های دارویی به 20 قلم می‌رسد، توضیح داد: در مورد تامین دارو‌های بیماران صعب‌العلاج نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و مشکل حادی در این حوزه وجود ندارند و در صورت بروز کمبود حاد، داروی مورد نیاز به صورت “فوریتی” توسط شرکت‌ها تامین می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه