توسعه و مدیریت کلان کاربردی

کورش الماسی*- اجازه دهید لحظه‏ای از اذهان بسته جناحی فراتر رویم و تنها در ذهن تصور کنیم که بیشتر صاحب‏منصبان، سیاست‏ورزان و متنفذین، منافع و امنیت ملی را بر منافع و امنیت فردی و جناحی ترجیح می‏دهند. در این صورت طرح یک پرسش ضروری است، اینکه دلیل این همه ناهماهنگی و اختلاف نظر و... در مدیریت کلان سیاسی که منشا انواع چالش‏ها در عرصه‏های گوناگون معیشت شهروندان، تضعیف بی‏سابقه اخلاق اجتماعی، اقتصادی، روابط خارجه، ویرانی آموزش و پرورش و... است، چیست؟
مخاطبان این موجز صاحب‏منصبان، سیاست‏ورزان، متنفذینی هستند که صادقانه هدفی جز سربلندی، اقتدار، و امنیت ایران و رفاه، آرامش و... برای شهروندان ندارند. هیچ هدف سیاسی به جز امنیت و اقتدار ایران و رفاه و آرامش شهروندان مشروع و پایدار نخواهد بود. برخی صاحب‏منصبان و سیاست‏ورزان نیک می‏دانند سربلندی، امنیت و اقتدار ملی و رفاه ، آرامش شهروندان چه معنی دارد، چرا که در غیر این صورت فرزندان و خویشاندان برخی صاحب‏منصبان به جای کشورهای اروپایی، کاندا، آمریکا و ... به افغانستان، اتیوپی، فلسطین، آمازون و... مهاجرت می‏کردند.
اختراعات بشر در عرصه‏های گوناگون به منظور امنیت، آرامش و رفاه پایدار انسان‏ها(شهروندان) رخ می‏دهند. حاکمیت قانون به جای کارگزاران حاکم یکی از دستاوردها یا اختراعات بنیادی و بسیار کاربردی و کارآمد بشر در عرصه مدیریت کلان سیاسی کشورها و در راستای تلاش پیوسته و خستگی‏ناپذیر انسان‏ها به‏منظور ایجاد امنیت، رفاه و آرامش اجتماعی است. در گذشته‏های بسیار دور و در برخی کشور‏های معاصر در حال توسعه، ریشه‏ای‏ ترین دلیل عقب‏ماندگی و وجود انواع چالش‏های اجتماعی(ملی) که پیوسته زیست انسان‏ها(شهروندان) را دشوار و غیر‏انسانی می‏کند، عدم ثبات و تحولات(دگرگونی) ریشه‏ای و پیوسته مدیریت کلان جامعه است.
دگرگونی‏های ریشه‏ای و پیوسته در مدیریت کلان سیاسی یک جامعه نه‏تنها موجب آسیب‏های بسیار پر‏هزینه بلکه موجب توقف توسعه است. شاید ساده‏ترین تبیین توسعه در یک جامعه این باشد که مدیریت کلان سیاسی به طور منسجم و پیوسته یک‏سری اهداف جمعی را دنبال می‏کند، اینکه اندیشه‏ها، رفتار، راهکارها، طرح‏ها و راهبردهایی در امور و سطوح گوناگون زیست اجتماعی پیوسته و به ضرورت باید متناسب با اوضاع و احوال متغیر عینی؛ متحول، کاربردی و به‏روزرسانی شوند. در راستای توسعه و بنا بر نیاز که می‏توانند توانایی‏های جدید، کهولت سن، دانش جدید و... باشد کارگزاران پیوسته تغییر می‏کنند. اما پیگیری اهداف جمعی(ملی) توسط مدیریت کلان سیاسی که به ضرورت پیوسته به‏روزرسانی می‏شود، ادامه می‏یابد.


بنا بر همه اصول منطقی، اخلاقی، سیاسی، مدیریتی و... می‏توان ادعا کرد که انسان‏ها، ملت‏ها، جوامع و نظام‏های مدیریت کلان سیاسی که توانایی به‏روز‏رسانی و کاربردی کردن اندیشه‏ها، راهکارها، طرح‏ها و راهبردها را متناسب با تحولات عینی انسان‏ها و جوامع را نداشته باشند، به ضرورت محکوم به ناکارآمدی و توقف در حرکت زیست خواهند شد. توسعه برآیند فهم کاربردی و نه رویا‏پروری و توهمات تاریخی است.
مصداق یا مثالی پیرامون ضرورت به‏روزرسانی اندیشه‏ها و راهکارهای مدیریت کلان سیاسی می‏تواند شرایط تردد و حمل و نقل باشد.‏ وسایل تردد و حمل و نقل در قرون پیشین چهارپایان بوده‏اند، اما کدام ذهن به‏روز‏شده‏ای می‏تواند انتظار داشته باشد در جوامع معاصر تردد انسان‏ها و حمل و نقل باید توسط چهارپایان انجام پذیرد؟
بی‏شک برجسته‏ترین تمایز جوامع توسعه‏یافته دارای امنیت، رفاه و آرامش پایدار با جوامع دچار انواع چالش‏های پر‏هزینه اجتماعی، امنیت ناپایدار، روح و روان ناآرام و... این است که جوامع توسعه‏یافته توسط قانون(حاکمیت قانون) و جوامع پر‏چالش و با امنیتی ناپایدار توسط کارگزاران(کارگزاران حاکم) مدیریت می‏شود.
ظاهراً برخی نخبگان در جوامع پر‏چالش توانایی یا اراده خروج از اندیشه‏ها و رفتار سنتی که ریشه در تار و پود اذهان آنها دارد را ندارند. مدیریت کم‏‏هزینه و کارآمد در عرصه‏های گوناگون از جمله حکمرانی در جهان معاصر مبتنی بر همکاری و کار گروهی سازمان‏یافته است. اما به گواه عملکرد پر‏هزینه و ناکارآمد، برخی نخبگان در عرصه‏های گوناگون از جمله سیاسی توانایی کنار گذاشتن مدیریت سنتی فرد‏محور را ندارند.
کاربردی، کم‏هزینه و کارآمد‏ترین ساختار مدیریت کلان سیاسی شناخته و آزموده شده تاریخ بشر، حاکمیت قانون است. «کارگزاران حاکم پدیده‏ای باستانی است». توسعه فهم، پیش‏شرط توسعه مدیریت کلان سیاسی است. به منفعت همه جناح‏ها، صاحب‏منصبان و متنفذین است که قانون و نه کارگزاران حکمرانی کند. به این دلیل ساده که بنا بر تمام اصول طبیعی، منطقی، سیاسی و مدیریتی؛ کارگزاران در همه سطوح، به ضرورت و پیوسته تغییر می‏کنند. از این‏رو، تغییر پیوسته کارگزاران حاکم، یعنی تغییر پیوسته قوانین اجتماعی. حال آنکه توسعه، امنیت و کارآمدی مدیریت کلان و به طبع کشور؛ ‏مبتنی بر ثبات، کارآمدی، تداوم و... است که برآیند حاکمیت قانون است.
حاکمیت قانون یعنی «همه شهروندان» دارای شناسنامه ایرانی در امنیت، رفاه و آرامش زندگی کنند. حاکمیت قانون، آشکار و شفاف‏ترین صورت عدالت الهی بر روی زمین است. حاکمیت قانون قرار است زیست مدنی، اجتماعی و انسانی را جایگزین زیست طبیعی کند که در آن انسان‏ها(موجودات) به منظور بقا به خشنوت متوسل می‏شوند و اینکه پیوسته در هراس بی‏پایان بسر می برند.
*پژوهشگر فلسفه سیاسی
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» عوامل و پیامدهای تشدید تنش‌های اقتصادی و نظامی میان آمریکا و چین را بررسی می‌کند ژوبین صفاری مصایب جامعه بی‏گفت‏و‏گو «ابتکار» از صاحبان خوش‌شانس سیم‌کارت‌های نجومی گزارش می‌دهد دامادی با سیم‌کارت آقای وزیر از سوی نیروهای منطقه دوم دریایی سپاه صورت گرفت توقیف یک کشتی دیگر در خلیج فارس «ابتکار» پیامدهای صنعتی‏شدن هنر برای هنر را بررسی می‌کند بازی برد-برد برای هنر و صنعت؟ «ابتکار» از راهبرد جدید اصلاحات برای ورود به انتخابات آتی مجلس گزارش می‌دهد چانه‌زنی با حفظ دال‌های گفتمانی اصلاح‌طلبی «ابتکار» دلایل عدم ورود نقدینگی به بازارهای اقتصادی را بررسی می‌کند ورود اقتصاد به عصر رکود! رند پاول سناتور جمهوری‌خواه: صحبت‌های دیدارم با ظریف محرمانه است قیمت خودرو همچنان در بازار حباب دارد ترمز بریدن دوباره قیمت‌ها! نماینده دادستان در پرونده اخلالگران ارزی: یکی از منافذ فساد ارز دولتی بوده است توسعه و مدیریت کلان کاربردی