وام‌ها‌ی فوری فوتی چگونه پرداخت می‌شود؟

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: پرداخت وامهای فوری فوتی از سوی دفاتری که به نام دفاتر تامین سرمایه معروف هستند، این روزها رونق زیادی گرفته است. در حالی که سود وامهای بانکی تا نرخ 28درصد هم می‌رسد این دفاتر با دریافت سود 5درصد در ماه سعی در جلب و جذب
مشتری دارند.
این شرکتها به صورت مضاربه و اقساطی برای مردم تامین سرمایه می‌کنند و به آنها وام می‌دهند.بانکها معمولا در پرداخت وام ملاحظات و شرایط سختی را در نظر می‌گیرند که از توان برخی افراد خارج است.پرداخت چک و سفته و چند ضامن معتبر و دریافت انواع وثایق از مشتری در کنار سودهای کلان دریافتی، گاهی شرایط را برای کسانی که پول لازم هستند سخت می‌کند. از این رو مردم دنبال راهی برای دریافت وام فوری با شرایط سهل تری هستند.
اما شرکتها و دفاتر تامین سرمایه، با در نظر گرفتن شرایط آسانتر به خصوص برای کسانی که در لحظه به پول نیاز دارند کار را برای این افراد راحت‌تر می‌کنند.


یک پوستر تبلیغاتی روی دیوار کوچه‌ای در یکی از مناطق شرقی تهران با عنوان "ویژه ویژه " نگاهمان را به سوی خود می‌کشد تا پیگیر کار این شرکتها باشیم که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. کلمه " وام بدون ضامن" پشت این پوستر با تیتر درشت برای کسانی که پول لازمند و شرایط پیدا کردن ضامن بانکی را ندارند، آنقدر جذاب است که افراد را به سوی خواندن بقیه کلمات و جملات این پوستر ترغیب کند.
پرداخت فوری وام به دارندگان و خریداران خودروی داخلی و خارجی بدون انتقال سند و بدون چک، پرداخت وام به املاک تهران و ویلای شمال بدون انتقال سند، پرداخت وام روی سکه، طلا و جواهر، خط همراه اول تهران دیگر جملات این پوستر تبلیغاتی است.
درج کنندگان این آگهی تبلیغاتی مدعی هستند که پرداخت این وامها در یک ساعت و بدون ضامن به صورت صد درصد انجام پذیر است در برخی موارد هم پروسه کار تا چند روز طول می‌کشد و فرد سرمایه دهنده ملک مورد نظر را ارزیابی می‌کند و در نهایت ظرف 3 تا 5 روز کل کار - آنطور که خودشان می‌گویند- انجام می‌پذیرد. عقود شرعی با کمترین هزینه و شرط پرداخت فقط در تهران از دیگر عناوین وجملات این پوستر کوچک تبلیغاتی است.
با این حال برخی دفاتر به سند‌ها‌ی شهرستان هم وام می‌دهند به شرطی که سند و پایان کار درست و درمانی داشته باشد و البته پروسه کار در این موارد کمی بیشتر زمان می‌برد و هزینه ارزیابی هم البته دریافت می‌شود.

> ملک و ماشین در رهن شرکتهای وام دهنده
خبرنگار آفتاب یزد در تماسی با تلفن این دفتر در قالب یک مشتری خواستار دریافت وام است. خانمی پشت خط می‌گوید که آیا ملک یا خودرو داریم یا نه؟ وقتی سخن از ملک خود می‌آوریم، می‌گوید شرایط پرداخت وام ما به این صورت است که اگر ملک شما مثلا 200 میلیون در تهران قیمت دارد، ما حدود 50 درصد آن یعنی حدود 100 میلیون را به صورت فوری و یک روزه به شما وام می‌دهیم.یعنی 50 درصد ارزش ملک مورد نظر مبلغ وام است که در محضر این ملک در رهن شرکت سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.
وی گفت: ما یک شرکت خصوصی هستیم که مجوزهای لازم راهم داریم و با عقد قرارداد 6تا12ماهه بستگی به زمان عقد قرارداد از مشتری سود ماهیانه 5درصدی می‌گیریم.یعنی برای 100میلیون وام باید ماهی 5میلیون مشتری به شرکت پرداخت کند و پس از 6 ماه یا یکسال قرارداد باید کل مبلغ وام را هم به شرکت برگرداند تا ملکش از رهن شرکت خارج شود.در غیر این صورت طبق قرارداد کل ملک 200میلیونی مورد نظر به شرکت تعلق خواهد گرفت.
وی گفت: یعنی مشتری سند ملک یا خودرو را در محضر در رهن شرکت قرار می‌دهد واگر در پایان مدت قرارداد کل مبلغ وامی را که دریافت کرده بر نگرداند قانونا ملکش به این شرکت سرمایه‌گذار تعلق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: اگر مشتری خوش حساب باشد و سود ماهانه را به موقع وکامل پرداخت کند، می‌تواند در زمان پایان قراردادش مهلت قرارداد را تمدید کند.
وی ادامه داد: این شرایط برای خودرو، طلا وسکه و خط همراه اول تهران نیز صدق می‌کند.یعنی مشتری سند خودروی خود را در رهن شرکت می‌گذارد و نصف قیمت آن را 6 ماهه تا یکساله بستگی به زمان قرارداد، وام می‌گیرد.سود وام صدی 5 یا 5درصد است.
وی گفت: حتی مشتری می‌تواند وسط قرارداد به صورت 20میلیون یا 30میلیونی پول وام را
خرد خرد پرداخت کند تا پایان 6ماه بهش فشار وارد نشود.
وی ادامه داد: کار ما کاملا قانونی است و شرکتمان 15سال است که در منطقه تهرانپارس فعالیت می‌کند و مجوزهای لازم را هم دارد.

> کارمزد 15 درصدی برای دفاتر پرداخت کننده وام
برای بررسی کار شرکتهای تامین سرمایه به این شکل که به مردم وام می‌دهند به دنبال کسی می‌گردیم که در این بازار کار کشته کار باشد.امیر ضیا یکی از فعالان عرصه تامین سرمایه و وام بانکی به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید: شیوه کار شرکتهای تامین سرمایه این است که در قالب وام برای مردم تامین سرمایه می‌کنند و این کار به صورت مضاربه و اقساطی است. شیوه مضاربه هم به این شکل است که مشتری یک قرارداد یکساله با این دفاتر می‌بندد و سود را معمولا سه ماه به سه ماه یا شش ماه به شش ماه به شرکت پرداخت می‌کنند. اصل وام دریافتی را هم سر موعد قرارداد که بین 6 ماه تا یکسال است باید تسویه کنند.
وی ادامه داد: این دفاتر کارگزاری نزدیک 10تا12 وگاهی 15 درصد کارمزد بر می‌دارند، برخی دفاتر هم منصف ترند و معمولا بین 5 تا 8 درصد کارمزد می‌گیرند. روند پرداخت وام معمولا بین 3تا5 روز است.با این که به مشتری می‌گویند یک روزه وام را می‌دهند اما روال این است که ملک مشتری اول ارزش گذاری می‌شود و این کار یکی دو روز وقت می‌برد. بعد آن کار در محضر باعقد قرارداد و رهن ملک یا خودرو توسط شرکت صورت می‌گیرد. یعنی ملک را به نام سرمایه‌گذار در رهن سرمایه‌گذار می‌برند. حال اگر ملک مرغوب و نوساز باشد به جای 50 درصد قیمتی که در ازایش وام می‌دهند ممکن است تا 70 درصد هم وام
پرداخت گردد.
وی گفت: این وامها برای افرادی که به صورت فوری پول نیاز دارند مناسب است.مثلا مورد داشتیم که مشتری اجناسش در گمرک ترخیص نشده و نگرانی تملیکی شدن اموالش بود به همین منظور به پول برای ترخیص نیاز داشت بنابراین به این شرکتها مراجعه می‌کند و حتی درصد پول وام برایش مهم نیست.این مشتری وقتی اجناسش را ترخیص می‌کند اصل سودی که از وارداتش می‌برد آنقدر زیاد است که سود شرکت تامین سرمایه را نیز پوشش می‌دهد.معمولا سرمایه ووام اگر سنگین باشد در دفترخانه‌ها‌ چکها در دوپارت پاس می‌شود.
وی گفت: سود این دفاتر ماهیانه معمولا 5درصد است. البته تا قبل تحریم‌ها‌ این سود ماهیانه 3درصد بود اما بانکها تا 28درصد هم سود می‌گیرند برای همین برای مشتری به صرف است که پول را فوری فوتی بدون وثایق سنگین با سود کمتر از این دفاتر دریافت کند.
گاهی نیز شرکتها وام‌های پرداختی خود به مشتریان را از طریق نظام بانکی در اختیار مشتری قرار می‌دهند و در اصل به عنوان کارگزار این متقاضیان را به بانکها معرفی می‌کنند. اکثر این وامها از طریق بانکهای خصوصی و به ندرت دولتی پرداخت می‌شود. ضیا می‌گوید: خصوصی‌ها‌ بالای 18درصد سود و دولتی‌ها‌ معمولا بین 14تا 16درصد سود می‌گیرند.

> سخت گیری نظام بانکی
باعث رشد این شرکتها شده است
سهراب زمانی کارشناس اقتصاد بانکی در این زمینه به آفتاب یزد گفت: پرداخت وام از سوی این شرکتها در حالی اعمال می‌شود که اخذ وام از سیستم بانکی هر روز ابعاد پیچیده تری به خود می‌گیرد. سخت گیری نظانک بانکی در پرداخت وام با شرایط مناسب راه را برای رشد و گسترش این شرکتها باز گذاشته است.
وی افزود: در بانکها هر یک از وام‌ها‌ حداقل به یک یا دو ضامن معتبر یا کارمند رسمی دولتی نیاز دارد، همین طور ارائه مدرک کسر از حقوق از فرد گیرنده وام و ضامن، ارائه مدارک فنی و مورد نیاز نیز اخذ می‌شود. مشتری دیر به بانک معرفی می‌شود و در صورتی که مشکلی از لحاظ ضامن و غیره وجود نداشته باشد، وام در مدت طولانی‌تر از این دفاتر به مشتری پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: ضمانت شاید بزرگ ترین مشکل پیش پای هر فرد برای گرفتن وام از بانک باشد. در خرید وام های فوری معمولا بسته به شرایط هر فرد می توان نوع ضمانت را تعیین کرد. به طور کلی این گونه وام ها با سند ملکی انجام می شود که باید به نام فرد معرفی شده از دفتر فروش وام شود. به این صورت که اگر وام یک روزه بخواهید، وکالتی بلاعزل به نام فروشنده وام خواهید زد. همچنین با در اختیار قراردادن سند ملکی به فروشنده وام پرداخت می‌شود.
وی گفت: این شرکتها در مواردی که درخواست کننده یا خریدار وام نتواند سندی تهیه کند، به مقدار دو تا چند برابر مبلغ وام نیز سفته جایگزین سند برای ضمانت خواهد شد. همچنین مقدار طلا برابر مبلغ وام و یا بیش از آن به عنوان ضمانت وام توسط فروشندگان آن تعیین می شود. در این گونه موارد غالبا سود کمیسیون فروشنده وام افزایش خواهد داشت. البته باید در قبال طلا حتما سند معتبر و رسید مطمئنی باشد.این شرکتها سوابق خود را معمولا ۱۰ یا ۱۲ سال اعلام می‌کنند اما شاید سابقه آنها کمتر هم باشد.
وی ادامه داد: به هر حال این خلا نظام بانکی است که به خاطر شرایط سختش مردم را مجبور به استفاده از خدمات این شرکتها می‌کند.
در این میان برخی کارشناسان حقوقی و قضایی می‌گویند: برخی دلالی‌ها‌ی خرید و فروش وام در کنار مخاطراتی که برای نظام بانکی و اقتصادی کشور مثل انحراف تسهیلات از هدف اصلی، ارزان تمام شدن تسهیلات برای وام گیرنده جدید، کسب درآمد وام گیرنده اصلی از محل فروش وام و ایجاد شبکه دلالی خرید و فروش وام دارد، گاهی به تشکیل پرونده‌ها‌ی بزرگ فساد اقتصادی و کلاه برداری ختم می‌شود. بنابراین مردم باید مراقب چنین مسائلی باشند تا سرمایه خود را به راحتی از دست ندهند.