سایه بلند احتشام

سازمان خوارباروکشاورزی ملل متحد (فائو) درسال ۲۰۰۶ گزارشی را منتشر کرد که به وضعیت تغییرات اقلیمی اختصاص داشت.
این گزارش که به سایه ی بلند احشام معروف است، سهم صنعت بی رحم دامپروری در تولید گازهای گلخانه‌ای را 18 درصد در مقابل سهم 12 درصدی حمل و نقل و سوخت‌های فسیلی معرفی می‌کند، هرچند که از صفرتا صدمراحل تهیه، تولید و توزیع گوشت و محصولات لبنی سهمی بیش از 50 درصد را شامل می‌شود.
اخیرا" گزارشی از طرف همین نهاد منتشر شده است که وضعیت را بسیار بحرانی تشریح کرده و اکیدا توصیه می‌کند که انسانها مصرف گوشت و تولیدات دامی را به حداقل برسانند، زیرا کره زمین یک و نیم درجه گرمتر شده است!
این در حالی است که یک راس گاو بطور متوسط روزانه بین 500 تا 700 لیتر گاز متان تولید می‌کند. این گاز در بدن گاو تولید و از معده او خارج می‌شود. قابل ذکر است که متان به مراتب خطرناک تر از دی اکسید کربن است.


اکنون و پس از سال‌ها مطالعه و تحقیقات به قطعیت مشخص شده است که گازهای گلخانه‌ای باعث گرمتر شدن هوا می‌شوندکه تنها یکی از پیامدهای تبخیر بیشتر آبهای سطح زمین است که در نتیجه سبب وقوع سیلابهای ویرانگر می‌شود.
نباید فراموش کرد که تخریب اراضی و پاک‌تراشی جنگل‌های باران زا به بهانه ی تولید مرتع و کشت غذای دام باعث تابش بیشتر خورشید به پوسته ی زمین و در نتیجه خشک تر شدن خاک و جاری شدن سیلابهای سهمگین می‌شود.
گرمای بیشتر همچنین باعث ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌های عظیم و طبیعی مناطق قطبی و در نتیجه آزاد شدن گازهای متان از کف اقیانوسها می‌شود. این پدیده زندگی تمام جانداران دریایی و آبزیان و دوزیستان و حتی گونه‌های گیاهی دریایی که در زنجیره غذایی اکوسیستم‌های آبی هستند را نیز به خطر می‌اندازد.
یکی دیگر از متهمان اصلی، مزارع کشت برنج است که بشدت در تولید گازهای گلخانه‌ای (متان) نقش دارد.
بنظر می‌رسد وقت آن رسیده که دست بکار شوید مصرف گوشت و محصولات لبنی را به حداقل برسانید و منابع گیاهی(غلات، حبوبات و سبزیجات) را جایگزین آن کنید. مصرف کمتر گوشت و تغییر شیوه ی زندگی و الگوی تغذیه نه تنها بر سلامت جسم و روان شما تاثیر دارد، بلکه نزدیک ترین راه حل برای نجات سیاره زمین است.
فراموش نکنید برای تولید یک کیلوگرم پروتئین حیوانی (گوشت قرمز) هزاران لیتر آب مصرف می‌شود، جنگلهای باران زا(ریه‌های کره زمین) برای کشت سویا به جهت خوراک دام، پاک‌تراشی می‌شوند؛ وقتی هر روز و هر روز به بهانه‌ی تامین غذا شاهد انواع و اقسام دستکاریهای ژنتیکی در خوراکمان هستیم،که به نوبه خود عامل چندین بیماری ناشی از جهش DNA است، و موارد بسیار دیگر....
خطر بیخ گوشمان است فراموش نکنید که ما تنها یک کره زمین داریم.
با این وضعیت،آیا بهتر نیست در راستای حفظ زمین و محیط زیستمان و در نهایت نجات خودمان! قدمی برداریم؟