مولاوردی‏: حرکت‏های اخیر قوه قضاییه بارقه‏ای از امید در مبارزه با فساد را ایجاد کرده است

دستیار سابق رئیس‏جمهوری در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: اقدامات و برخوردها و حرکتهای اخیر قوه قضاییه با این هدف بارقه‏ای از امید برای به اصطلاح «پاک کردن شیشه با دستمال تمیز» در افکار و افواه عمومی به وجود آورده است.
شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با ایسنا، در تبیین علت پدید آمدن فساد و ضرورت‌های مبارزه با آن اظهار کرد: فساد اقتصادی پدیده‏ای نوظهور نیست؛ امروزه مسئله‏ای جهانی است. از زمانی که اخلاقیات رنگ باخته و مادیات پر‏رنگ‏تر شده جای خود را در جوامع باز کرده و هرجا زمینه را برای عرض اندام مساعد دیده بروز پیدا کرده است.
وی با اشاره به معنی فساد در ادبیات سیاسی گفت: در تعریف فساد به سوءاستفاده از قدرت برای برداشت شخصی اشاره شده که مصادیقی چون رشوه، کلاهبرداری، اخاذی و اختلاس را در بر می‏گیرد.
این فعال سیاسی ادامه داد: یکی از روسای سابق بانک جهانی، فساد را به سرطانی تشبیه کرده که از فقیران می‏دزدد و در امور غیر‏اخلاقی و حکومتی به مصرف می‏رساند و اعتماد را از بین می‏برد. فساد بیماری است که اگر دیر بجنبیم و به‏موقع اقدام نکنیم به سایر اندام‏ها هم متاستاز «سرایت» کرده و دیگر درمان آن کارساز نخواهد بود.


وی سپس گفت: به رغم‌ تاکید فزاینده درباره مبارزه با فساد، بسیاری از تلاش‌ها در این زمینه به دلایل متعدد مانند اهداف غیرواقعی، شاخص‏های ارزیابی نامناسب، اعتبار اندک سازمان‌های مبارزه با فساد در افکار عمومی و عدم حمایت‏های سیاسی لازم به شکست انجامیده است.
مولاوردی در ادامه با اشاره به راهکارهای ارائه شده برای مبارزه با فساد توسط متخصصان گفت: یکی از این تاکیدات در مبارزه با فساد ایجاد نهاد یا نهادهای متناسب برای پیشگیری و مبارزه با فساد است؛ تاکید می‌کنم اول پیشگیری و بعد مبارزه، نه دست روی دست گذاشتن و نظاره‌گر بودن تا کار از کار بگذرد و بعد کار به مچ‏گیری بکشد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تشریح علت گسترش فساد در سیستم اداری گفت: در این میان بروکراسی، سطح دستمزدهای بخش دولتی، نقش قوانین در ناکارآمدی مبارزه با فساد، در دسترس بودن منابع طبیعی، درجه رقابت، تجارت آزاد و سیاست صنعتی کشورها همه و همه در بروز و ظهور و افزایش فساد تاثیر دارند.
وی خاطرنشان کرد: از جمله آثار و عواقب فساد می‏توان بر نقش آن در رشد اقتصادی، سرمایه‏گذاری دولتی، سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی، نابرابری درآمد و فقر اشاره کرد.
دستیار سابق رئیس‏جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه «فساد بر کارآیی اقتصاد، عدالت و رفاه اثر مستقیم دارد» گفت: فساد فعالیت‌های اقتصادی را از شکل مولد آن به سوی رانت‌ها و فعالیت‌های زیرزمینی و تشکیل کلونی‌ها و باندهای مافیایی سوق می‏دهد.
این فعال سیاسی در ادامه یادآور شد: بستر مناسب آن در اکثر کشورها در اقتصاد و سیاست است؛ همان دو حوزه‏ای که زنان اتفاقا و عمدتا از غایبان بزرگ آن هستند. فساد گسترده و فراگیر از علایم ضعف حاکمیت‌هاست که توان آنها را در روند توسعه و رشد اقتصادی به تحلیل می‏برد.
سایر اخبار این روزنامه