محمدجواد ظریف در سفر خود به چین مطرح کرد روزهای مهمی پیش رو است

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران بلافاصله پس از بازگشتش از محل اجلاس سران گروه هفت در فرانسه، در نخستین سفر منطقه‌ای خود به شرق آسیا راهی چین شد. در همین رابطه عصر روز گذشته ظریف دو بار با وانگ یی همتای چینی خود دیدار و گفت‏و‏گو کرد.
در این گفت‏وگوها در خصوص ابعاد مختلف روابط دو‏جانبه، آخرین تحولات اجرای برجام و ابتکارات روسای جمهور ایران و فرانسه، نقشه راه ۲۵‏ سال آینده روابط دو کشور، امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز، تحریم‏های غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده ضد کشورهای مستقل گفت‏وگو و تبادل نظر شد.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر توسعه همه‏جانبه روابط راهبردی و هزاران ساله دو ملت ایران و چین، فشار اقتصادی و تحریم‏های آمریکا ضد چین و نیز مداخله آن کشور و برخی کشورهای غربی در امور داخلی پکن را محکوم کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد را مورد تاکید قرار داد.
وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدارها ضمن تاکید بر چندجانبه‏گرایی، لزوم رعایت توافقات بین‏المللی و حفظ جایگاه شورای امنیت را یادآورشد و اظهار کرد: چین از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن حمایت می‏‏کند.


طرفین در این دیدار روابط ایران و چین را همه‏جانبه و راهبردی خواندند و بر گسترش و تعمیق آن در همه زمینه‏ها تاکید کردند. از سوی دیگر، مسائل منطقه‏‏ای به‏ویژه تحولات افغانستان از دیگر محورهای گفت‏وگوی دو مقام بود.
برنامه 25 ساله بلندمدت با چین
وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در بدو ورودش به پکن در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه و اهداف سفرش به سه کشور چین، ژاپن و مالزی اظهار کرد: برای گفت‌وگوهای دوره‌ای با چین و بحث‌هایی در مالزی و ژاپن این سفر انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در چین درباره آخرین وضعیت برجام و منطقه صحبت می‌کنیم. هم‌چنین ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین که ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایران بر روی آن انجام شده و توانستیم تصویر دراز‏مدتی از همکاری ایران و چین را در حوزه‌های مختلف به دست آوریم.
ظریف گفت: در ادامه در سفر به ژاپن گفت‌وگوهای دو‏جانبه را ادامه می‌دهیم. این دومین سفر من در چند ماه گذشته به ژاپن است. هم‌چنین در سفر به مالزی با توجه به تقارب دیدگاه‌هایی که بین ما و دولت جدید مالزی است نیاز است هماهنگی‌هایی برای همکاری در جهان اسلام و روابط دو‏جانبه انجام شود.
گفتنی است ظریف روز گذشته و همزمان با دیدارش با وزیر خارجه چین در پیامی توئیتری اعلام کرده بود: از بیاریتز و پس از توقف در تهران برای تغییر هواپیما، به پکن وارد شدم. روزهای مهمی پیش رو است: من در اینجا یک نقشه راه ۲۵ ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار یک پهنه - یک راه ارائه خواهم کرد.
چین آماده توسعه همکاری‌ها با تهران است
این در حالی است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با اشاره به سفر «محمد‏جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین اظهار کرد: پکن آماده توسعه همکاری‏ها با ایران در بخش‏های مختلف است. او گفت: چین و ایران همواره در چهار دهه گذشته روابط پایدار و رو به رشدی داشته‏اند و وزرای خارجه دو کشور نیز امروز در پکن درباره موضوعات بین‏المللی و منطقه‏ای مورد علاقه دو طرف گفت‏و‏گو کردند.
ایران و چین؛ شرکای راهبردی
گفتنی است خبرگزاری فارس روز گذشته به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: وزیر خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگو با وانگ یی وزیر خارجه چین و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «نفی قوانین بین‏المللی، نه‏تنها عدم احترام به قوانین بین‏المللی، بلکه در واقع تحقیر حقوق بین‏الملل است که رو به افزایش است و باید با هم در مقابله با آن همکاری کنیم.»
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در توجیه دلایل سفر خود به چین گفت، به پکن آمده تا با مقامات چینی در مورد جلسات اخیر خود در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کند.
وزیر امور خارجه چین نیز در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته با «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس‏جمهوری فرانسه نیز اظهار کرد که چین و فرانسه باید هماهنگی بین خود در مورد مسئله هسته‌ای ایران را ادامه دهند.
به نوشته این منبع خبری، وانگ یی در دیدار با همتای ایرانی خود اظهار کرد: «ما شرکای راهبردی هستیم. این بیانگر سطح بالای روابط و همکاری نزدیک راهبردی ماست.» ظریف نیز متقابلا به استقبال خود از طرح ابتکاری «راه ابریشم» جدید که بازآفرینی جاده ابریشم قدیم با هزینه‌های گسترده زیرساختی است و چین را با کشورهای دیگر آسیا و فراتر از آن متصل می‌کند، اشاره کرد. وی افزود: ایران، راه ابریشم جدید را به عنوان آینده منطقه و تعامل جهانی در نظر می‌گیرد. وزیر خارجه ایران پیش از عزیمت به چین در یادداشتی در یک نشریه چینی با اشاره به سابقه طولانی روابط حسنه میان تهران و پکن، نوشت که با توجه به دیدگاه مشترکی که دو کشور در مورد مسائل بین‌المللی دارند، لازم است همکاری میان ایران و چین بیش از پیش افزایش یابد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا فدراسیون فوتبال می‌توانند برای خبرنگاران محدودیت ایجاد کند؟ «تاجِ» دیکتاتوری بر سر فدراسیون جلال خوش‌چهره اسرائیلی‌ها نگرانند «ابتکار» از سایه پررنگ ایران در چهل و پنجمین نشست سران هفت کشور صنعتی گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری: اگر نتیجه ملاقات با فردی،‌ آبادانی کشور است،‌ دریغ نمی‌کنم منافع ملی خط‌الراس دیپلماسی کاهش قیمت تا کجا ادامه دارد؟ کوتاهی دست دلالان از بازار مسکن با مبلغ فرار مالیاتی پزشکان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟ 6 هزار میلیارد تومان پنهان در مطب‌های بی‌کارتخوان جنگ تجاری آمریکا و چین آرامش بعد از توفان تعرفه‌ها به مناسبت روز تکریم خانواده در گفت‌وگو با حسن محدثی بررسی شد گذار تدریجی ایران از «خانواده‌ متعارف» رئیس قوه قضائیه: فعالیت هیچ واحد تولیدی به دلیل اتهام مدیرانش نباید متوقف شود معاون اول رئیس‌جمهوری: مسئولان راه حل ساده مشکلات را وارد چرخه طولانی اداری نکنند پروانه مافی: دولت در دو‏سال باقی‏مانده بر حل مسائل معیشتی مردم تمرکز کند محمدجواد ظریف در سفر خود به چین مطرح کرد روزهای مهمی پیش رو است وزیر اطلاعات: مسئولان آهنگ خدمت دوباره را بنوازند