در معادله میان کاندیداهای اصولگرای ریاست جمهوری چه کسی شکست می‌خورد؟ قمار اصولگرایانه

گروه سیاسی - بهاران آزادی: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای رسمی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری معرفی کرد. این در حالی است که پیش‌تر طیف مصباح و جبهه پایداری نیز حمایت خود از تولیت آستان قدس رضوی را اعلام کردند.
ابراهیم رئیسی تاکنون توانسته توجه و نظر بخش‌های اصلی اصولگرایان سنتی و طیف‌های مختلف این جناح را جلب کند؛ جریان‌ها و تشکلات اصلی و اساسی در این جناح که هنوز هم در بخشی از جامعه حرف‌شان خریدار دارد. در این میان تنها حزب موتلفه سکوت اختیار کرده، آن هم به این دلیل که شاید در تقابل با جمنا مصطفی میرسلیم را به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری وارد کرده است. اگرچه چندی پیش میرسلیم به طور رسمی اعلام کرد به نفع هیچ کاندیدایی کناره‌گیری نمی‌کند اما این احتمال وجود دارد که در صورت لزوم حزب موتلفه هم به پیروی از جامعتین حمایت از ابراهیم رئیسی را به پشتیبانی ازمحمدباقر قالیباف ترجیح دهد. تمامی این اتفاق‌ها در شرایطی رخ داده است که نظرسنجی‌ها داستان دیگری روایت می‌کنند، براساس نظرسنجی‌های موسسه افکارسنجی دانشجویان ایران «ایسپا» در شرایطی که حسن روحانی از همه کاندیداها پیش است، محمدباقر قالیباف تا به امروز درصد بالاتری از آرای مردم را نسبت به رئیسی به خود اختصاص داده و در میان سه کاندیدای اصولگرایی یکه‌تاز است. شهردار تهران و کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری 84 و 92 اگرچه حمایت سران اصولگرایی را به همراه ندارد اما شاید به دلیل سابقه‌اش در میان مردم شناخته‌‌شده‌تر است؛ جنجال‌آفرینی‌های سال‌های اخیر وی و تلفیق سیاست‌هایش با همان شعارهای پوپولیستی دولت نهم و دهم توانسته در میان بخشی از مردم جامعه جایی برای خود باز کند.
تا به اینجای کار اما به نظر می‌رسد که معادلات اصولگرایی و سازوکارهای پیشین درست از آب درنیامده‌اند. «جمنا» دو کاندیدای اصلی دارد با سبدرای‌هایی از قشرهای مختلف که هیچکدام هم حاضر نیست به نفع دیگری کناره‌گیری کند. باید دید این بار قالیباف تسلیم رای شیخوخیت اصولگرایی می‌شود یا گروه‌های شاخص اصولگرا در برابر نظرسنجی‌هایی که قالیباف را جلوتر از رئیسی می‌دانند تسلیم می‌شوند؟ از سوی دیگر در صورتی که هیچ کدام از این دو تسلیم نشوند، بازنده این رقابت کیست؟ با پیروزی نامحتمل هر یک از این دو در انتخابات، دیگری بازنده می‌شود و یا با شکست احتمالی هر دو در برابر حسن روحانی، اصولگرایی شکست می‌خورد؟
بی توجهی به نظر سنجی‌ها؛ عدم فهم امر اجتماعی


سیدجواد میری، پژوهشگر و جامعه شناس سیاسی معتقد است، اصولگرایان به ویژه جامعه مدرسین، بخشی از بسیج، بدنه سپاه یا بدنه موتلفه و احزاب مختلفی که طی این 50 سال در عرصه سیاست ایران نقش ایفا کردند، با وجود علم به اینکه محمدباقر قالیباف در نظرسنجی‌ها رای بیشتری دارد، سعی می‌کنند از آقای رئیسی حمایت کنند؛ به اعتقاد من یکی از دلایل عمده عدم فهم عمیق از معادلات انتخاباتی، به عدم فهم آنها از جامعه نوین ایران بازمی‌گردد. میری در ادامه خاطرنشان کرد: اصولگرایان قدرت سخت‌افزاری را خوب متوجه می‌شوند، اگر دقت کنید معمولا افرادی که تئوریسین اصولگرایان هستند، زبان حاکمیت و قدرت سخت‌افزاری را به خوبی درک می‌کنند اما از آن چیزی که ما امر اجتماعی می‌نامیم و دارای ابعاد و اضلاع مختلف است و به صورت اتوماتیک خلق نمی‌شود، به دور هستند. به گفته این پژوهشگر سیاسی، امر اجتماعی تاریخ‌مند است؛ ریشه در فرهنگ و باورهای مردم دارد، مربوط به انسان است، مفهوم و معادله چندمجهولی به نام انسان. جواد میری در ادامه خاطرنشان کرد: این انسان قدرت انتخاب، قدرت عصیان دارد، قدرت خلاقیت و خلق کردن فرصت‌های بی شمار دارد و در نهایت توانایی «نه» گفتن دارد که متاسفانه اصولگرایان تا به امروز قادر به درک این مسئله نبوده‌اند. میری براین باور است که عدم درک امراجتماعی توسط اصولگرایان موجب می‌شود که معمولا شاغول اصولگرایی به سمت قدرت و قدرت سخت‌افزاری رود و از فهم معادلات اجتماعی همیشه عقب بمانند. این جامعه‌شناس سیاسی عنوان کرد که نگاه سنگین اصولگرایی در برخی از نهادها و سازمان‌ها، نشان از آن دارد که با معدل فهم اجتماعی ایران فاصله بسیار است؛ حداقل فاصله‌ای به اندازه 30 یا 40 سال و آنها از جامعه ایران عقب‌تر هستند. وی همچنین تاکید کرد که اساسا در معادله‌ای به نام انتخابات عواملی همچون محبوبیت، شهرت، حسن سیما و عوامل و مولفه‌هایی در برآمدن و طلوع یک ستاره در انتخابات می‌تواند موثر باشد، اما همان عدم درک صحیح از اجتماع موجب شده تا این جناح به صورت کند و با تاخیر درک کنند. میری در پایان مطرح کرد که حمایت از ابراهیم رئیسی در عین دانش به اینکه قالیباف صدر نظرسنجی‌هاست نشات گرفته و مبنای همان عدم فهم امر اجتماعی است.
نظرسنجی‌های هفته آخر تعیین کننده است
محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون داخلی مجلس دهم معتقد است اظهارنظر درخصوص اینکه کدامیک از کاندیداهای اصولگرایی به نفع دیگری کناره‌گیری کرده و یا کدامیک مغلوب می‌شود، زود است. به گفته این نماینده مجلس، روند انتخاب در 20 روز آینده در نظرسنجی‌ها حائز اهمیت است و حتی گاهی شاهد هستیم که 24 ساعت آخر سرنوشت‌ساز می‌شود. تا آن زمان نتایج متفاوتی از نظرسنجی‌ها به دست خواهد آمد که می‌تواند روند کلی انتخابات را تغییر دهد. محمودی شاه‌نشین ادامه داد: تمامی جریان‌های سیاسی، فرقی نمی‌کند از اصلاح‌طلب گرفته تا اصولگرا و اعتدالی حائز اهمیت‌ترین پارامتر برای‌شان، این است که اقبال عمومی با کدامیک از کاندیداهای آنها بیشتر یار خواهد بود و طبیعی است که نمی‌خواهند اقبال عمومی را از دست بدهند؛ این در حالی است که در طول زمان انتخابات، تمامی تلاش خود را می‌کنند که مردم به سمت گزینه اصلی آن جناح هدایت شوند، اما نهایتا همزمان با شروع هفته آخر و حدفاصل آن زمان است که به جمع بندی می‌رسند. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: هردو جناحین موجود، دو کمپین راست و چپ، ابتدا به دنبال آن هستند که طرف مقابل را حذف و در مرحله دوم، اولویت‌هایشان رای لازم را کسب کنند. هر دو طرف خواهان پیروزی هستند و طبیعی است که هیچکدام زودتر از وقت موعود کناره‌گیری نکنند، بلکه صبر می‌کنند تا ببینند که اقبال عمومی با کدام کاندیدا یار است. نماینده مردم شهریار همچنین معتقد است که جریانات سیاسی نیز خود در صدد هستند که ضریب رای آوری کاندیدای اصلی را بیشتر از کاندیدای فرعی کنند و پس از نظرسنجی‌های نهایی، روند حذف تدریجی را پیش خواهند برد و اگر بالعکس کاندیدای فرعی به واسطه نوع نگرش مردم، استراتژی‌ها، تبلیغاتش و نتایج مناظره‌های زنده و غیرزنده به سمتی رفت که از کاندیدای اصلی پیشی گرفت، آنگاه سیاست حذف رقیب را پیگیری خواهند کرد و به سمت فرعی می‌روند، این مهم برای هر دو جناح متصور است. محمودی در پایان تکرار کرد که اظهارنظر در این خصوص بسیار زود است که بگوییم کدامیک از اقایان در میدان می‌ماند و کدامیک به نفع دیگری کنار می‌رود.
سایر اخبار این روزنامه
بُگذار این وطن بار دیگر همچون وطن شود* عارف در دیدار جمعی از مدیران مسیٔول رسانه ها بیان کرد عدم مشارکت حداکثری یعنی بازگشت به دوران هشت ساله گذشته رفتار سیاسی کاندیدای سه دوره انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد آش مخصوص قالیباف برای ایجاد یک میلیون شغل حدود 300 هزار میلیاردتومان منابع مالی نیاز داریم وعده های نجومی منهای سرمایه گذاری! عارف در دیدار جمعی از مدیران مسیٔول رسانه ها بیان کرد عدم مشارکت حداکثری یعنی بازگشت به دوران هشت ساله گذشته «ابتکار» رویکرد کاندیداهای ریاست جمهوری در سیاست خارجی را بررسی می کند دیپلماسی پاشنه آشیل رقبای روحانی در انتخابات سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با معرفی ناشران برگزیده 95 افتتاح شد آغاز مهمانی کتاب مسجد جامع اصفهان؛ جایی که خارجی‌ها پیش از ایرانی‌ها آن را می‌شناسند گرد فراموشی بر خاک مقدس رییس جمهوری در مراسم آغاز تولید انبوه خودروهای دناپِلاس و پژو۲۰۰۸: عده ای در صدد تحمیل اراده خود به ملت هستند سیدعلی محقق این سنگ‌ها مفت نیست، آقای پوپولیست! در معادله میان کاندیداهای اصولگرای ریاست جمهوری چه کسی شکست می‌خورد؟ قمار اصولگرایانه واکنش جهانگیری به شعارهای اشتغال زایی نامزدهای اصولگرا: دولت گذشته با بهترین درآمد، هیچ شغلی ایجاد نکرد