کارناوال انتخاباتی دو نماینده مجلس

آرمان ملي- مرتضي خبازيان: پاسخ دادن يا ندادن به کنار؛ کاش دسترسي خبرنگاران و نويسنده‌هاي مطبوعاتي به نماينده‌هاي ممسني و انديمشک ساده و آسان بود تا از آنها بي‌واسطه سوال مي‌کرديم منظور آنها از چرخاندن دستگاه ام‌آرآي در ممسني و ماشين‌هاي جمع‌آوري و حمل زباله در انديمشک چه بوده است؟ با کمک بلندگو به مردم ممسني مژده دادن و پخش ساز و آواز براي مردم انديمشک با چه منظوري صورت گرفته است؟ آيا چيزي غير از آغاز زودهنگام تبليغات انتخاباتي منظور داشته‌اند؟ آيا کسي يا کساني آنها را به کم کاري متهم کرده و اين بزرگواران با اين روش مي‌خواسته‌اند نشان دهند که خيلي هم پرکار بوده‌اند و براي شهرشان دل سوزانده‌اند؟ هرچه باشد، اين هر دو و نماينده‌هايي از اين دست که در هفته‌هاي آينده بيشتر و بيشتر با شاهکارهاي تبليغاتي آنها روبه‌رو خواهيم شد، به زبان بي‌زباني اقرار مي‌کنند که ما محتاج ورود به مجلس هستيم و در اين راه و براي جمع کردن راي مردم، حاضريم دست به چنين کارهاي خنده‌داري بزنيم. ممکن است چنين تعبير شود که اين دو نماينده با اين کارشان، فرياد زده‌اند که جايگاه مجلس را با هيچ‌چيز عوض نمي‌کنند؛ همان که مشهور است به جايگاه خدمت و در نظر داشتن مطالبات مردم. شايد مشاور تبليغاتي اين نماينده‌ها به آنها گفته باشد، نگران خنديدن مردم نباشيد، همين که در شبکه‌هاي مجازي سوژه شويد،‌ تحصيلِ حاصل است. کسي چه مي‌داند که چنين نماينده‌هايي تا کدام مرزهاي خطير و خطر توانايي پيش‌روي دارند؟
اصولگرا و اصلاح‌طلب، با هم!
ويدئوهاي دست به دست شده در فضاي مجازي با انتقادات زيادي در شبکه‌هاي اجتماعي روبه‌رو شدند و در حالي که بسياري اين اقدامات را عوامفريبانه تفسير کرده‌اند،‌ کاش مي‌شد نظر دو نماينده را پرسيد. نکته‌اي که در اين مورد «فراجناحي» ديده مي‌شود اين است که مسعود گودرزي نماينده ممسني، اصلاح‌طلب و عضو فراکسيون اميد است و فريدون حسنوند نماينده انديمشک در رديف نماينده‌هاي اصولگراي مجلس دهم قرار مي‌گيرد. کنار هم قرار گرفتن اين دو نماينده از دو جريان اصلي مجلس نشان مي‌دهد که استفاده از بوق براي تبليغات زودهنگام و به کار آوردن رفتارهاي پوپوليستي ربطي به اين جناح و آن گروه ندارد و موضوعي فراجناحي است؛ درست مانند مبارزه با فساد که قرار است فراجناحي دنبال شود و قوه قضائيه در اين راه حرکت مي‌کند. نکته ديگر در ويدئوهاي منتشر شده در ممسني و انديمشک، همراهي پليس است که درباره ممسني و اسکورت دستگاه ام‌آرآي اظهار کرده چون دستگاه قيمت داشته همراهي کرده، اما درباره همراهي ماشين‌هاي حمل زباله سکوت کرده است. احتمالا استدلال درستي صورت گرفته است؛ از اين نظر که ماشين‌هاي حمل زباله آنقدرها گرانقيمت نيستند. فرارو نوشت؛ از جمله پس‌لرزه‌هاي کارناوال ممسني برکناري رئيس هلال احمر اين شهر بوده است. در ويدئوي منتشر شده خودرو هلال‌احمر نيز در کارناوال ديده مي‌شود و اين موضوع باعث شد دبيرکل و مديرعامل هلال‌احمر، رئيس هلال‌احمر اين شهرستان را با توجه به عدم رعايت شعار بي‌طرفي و بي‌غرضي هلال‌احمر عزل کنند. در کنار واکنش مديرعامل هلال احمر، واکنش‌هاي مردم به اين دو کارناوال پرحجم و دنباله‌دار بوده و به نظر مي‌رسد کاربران در فضاي مجازي با علم به اينکه چنين رفتارهايي، چيزي جز تلاش براي نشان دادن خود به قصد انتخاب دوباره نيست، با لبخند اظهار نظر کرده‌اند. براي مثال کاربري نوشته است: «کاروان تشکر از نماينده مجلس به دليل تامين اعتبار خريد دستگاه MRI ÈÑÇí ÈíãÇÑÓÊÇä äæÑÂÈÇÏ ããÓäí! ÎÏÇ Çíä ÑæÒåÇí äÒÏí˜ Èå ÇäÊÎÇÈÇÊ Ñæ ÇÒ ãÑÏã ãÇ äíÑå¡ ÊäåÇ ÒãÇäíå ˜å äãÇíäÏååÇ ÔÏíÏÇ íÇÏ ãÑÏã ãíÝÊäÏ. ÂÏã ãíãæäå ÈÇ ÏíÏä Çíä ÊÕÇæíÑ ÈÎäÏå íÇ Ñíå ˜äå».
آمبولانس‌هاي خصوصي


در حالي که کارناوال ممسني و انديمشک و تلاش‌هاي دو نماينده مجلس در کانون شوخي‌ها و مطايبه‌هاي کاربران قرار داشت، آمبولانس‌هاي اختصاصي چيزي جز خشم به دنبال نياورد. روزهايي که در نقد مديريت قبلي شهرداري تهران گفته مي‌شد که تهران به سوي شهري خودرومحور کشيده شده، طرفداران محمدباقر قاليباف از راه‌اندازي پل صدر به عنوان دستاورد مهم اين دوره ياد مي‌کردند. دوستداران و دلباختگان قاليباف به ‌کنار، کساني که نگاهي دقيق‌تر به شهر داشتند مي‌توانستند روزهايي را پيش‌بيني کنند که شهر از ماشين‌ها لبريز خواهد شد. شهر خودرومحور در کنار افزايش محصولات خودروسازها معنايي جز ترافيک سرسام‌آور نداشت. حالا که خيابان‌ها از ماشين‌ها پر شده، در کنار فقدان اخلاق با پديده آمبولانس‌هاي اختصاصي مواجه شده‌ايم. عده‌اي از معلمان خصوصي با آمبولانس رفت و آمد مي‌کنند. اين معلم‌هاي کنکور به آمبولانس خصوصي پول مي‌دهند که آنها را از خط ويژه از کلاسي به کلاس ديگر برسانند که البته اين پول در مقابل شهريه‌هاي هنگفتي که مي‌گيرند، چيزي نيست. اين آمبولانس‌ها زير نظر هيچ‌کجا نيستند و در تخلفي آشکار، ماشيني عادي به‌صورت آمبولانس درآمده؛ حتي شما مي‌توانيد آگهي‌ خريد آنها را در سايت‌ها ببينيد. از آمبولانس‌هاي پژو 405 تا بنزهاي يک ميليارد توماني! در سوي ديگر بيش از 4000 موسسه خيريه در کشور فعال هستند که اين موسسه‌ها حاضر به افشاي صورت‌هاي مالي، ميزان منابع درآمدي و هزينه‌هاي خود نيستند. اين موسسه‌ها سالانه در قالب کمپين‌هاي جمع‌آوري کمک مالي، مبالغ هنگفتي کمک نقدي و غيرنقدي دريافت مي‌کنند. در اين شرايط اگر نماينده مجلس در رفتارهاي پوپوليستي و عوامفريبانه فرو برود، چه چيزي از او به عنوان مسئول اين کشور به مردم سرايت خواهد کرد؟