بنزین ۲در صورت سهمیه‌بندی

وزير نفت با بيان اينکه در صورت سهميه‌بندي، بنزين 2 نرخي مي‌شود، گفت: درباره سهميه‌بندي بنزين و دو نرخي‌کردن قيمت اين فرآورده تصميمي اتخاذ نشده و به ما ابلاغ نشده است. به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه در برنامه تيتر امشب اظهار کرد: براي همه خودروهايي که در ايران شماره شده‌اند، کارت هوشمند سوخت صادر شد، فايده کارت سوخت در زمان سهميه‌بندي است و غير از آن بي‌معناست. او با بيان اينکه اگر بخواهيم بنزين را سهميه‌بندي کنيم بهتر است از کارت بانکي استفاده شود، اظهار کرد: بيش از دو ميليون کارت هوشمند سوخت جديد بنزين صادر شده که يک ميليون آن به باجه پست برگشت خورده است. زنگنه افزود: مردم با کارت هوشمند سوخت شخصي هر چند بار مي‌توانند در جايگاه‌هاي عرضه سوخت‌گيري کنند، اما با کارت جايگاه تنها 30 ليتر مي‌توانند سوخت‌گيري کنند. او با بيان اينکه کارت هوشمند سوخت زماني مفيد است که سهميه‌بندي مطرح باشد، گفت: برخي هم معتقدند کارت هوشمند سوخت براي کسب اطلاعات مي‌تواند مفيد باشد، اما به نظر مي‌رسد اگر هدف تنها کسب اطلاعات باشد به زحمت آن نمي‌ارزد. به گفته زنگنه، هم اکنون 9/99 درصد کارت‌هاي هوشمند سوخت کلان‌شهرها صادر شده است و از آنجا که به دليل استفاده از کارت‌هاي هوشمند سوخت جايگاه‌داران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصي با استقبال روبه‌رو نشد، محدوديتي در اين زمينه لحاظ شده است؛ اين محدوديت در کلانشهرها احتمالا بيشتر هم مي‌شود؛ تا وقتي سهميه‌بندي انجام نشود، مردم کارت هوشمند سوخت را جدي نمي‌گيرند. او با اشاره به پاسخ به يک پرسش مردمي ديگر مبني بر بالا بودن قيمت فرآورده‌هاي نفتي عنوان کرد: قيمت فرآورده‌هاي نفت کوره، نفت‌گاز، بنزين، نفت سفيد، گاز مايع (ال‌پي‌جي) و سوخت هوايي همگي يارانه‌اي هستند و کارت سوخت گازوئيل هيچ‌گاه از بين نرفته است؛ شايد منظور اين شهروند روغن موتور بوده است که اين محصول به‌طور آزاد عرضه مي‌شود.
پيشتازي در برداشت از ميادين مشترک
وزير نفت در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به پرسش‌هاي مردمي درباره وضع برداشت از ذخاير مشترک نفت و گاز ايران پاسخ داد و گفت: ما ميادين مشترکي با کشورهاي عراق، عربستان، قطر، امارات و ترکمنستان داريم که بزرگترين اين ميدان‌هاي مشترک در دو منطقه پارس جنوبي و غرب کارون واقع شده‌اند. زنگنه گفت: تا چند سال پيش در برداشت از ميادين مشترک از کشورهاي مقابل جلوتر نبوديم؛ به‌ويژه در قطر، اما امروز از نظر برداشت روزانه گاز در ميدان پارس جنوبي و همچنين برداشت نفت از ميادين غرب کارون جلوتر هستيم. وزير نفت گفت: از ميدان مشترک گازي فرزاد A æ B åäæÒ ÈÑÏÇÔÊí äÏÇÔÊíã¡ Èå Ïáíá Çíä˜å ãÏÊí ãÚØá åäÏíåÇ ÈæÏíã æ åäæÒ åã åÓÊí㺠ÇãÇ ÇãíÏæÇÑíã Çíä ãíÏÇä ÇãÓÇá Èå ÓÇãÇä ÈÑÓÏ.
توليد روزانه 115 ميليون ليتر بنزين


وزير نفت در پاسخ به پرسشي که از سوي يکي از شهروندان درباره مصرف بنزين باکيفيت در کشور مطرح شده بود، اظهار کرد: بنزين خوب و بد به اين موضوع که ما مخازن نفتي زيادي داريم يا خير ارتباطي ندارد، بلکه مرتبط با پالايشگاه‌هاست. پالايشگاهي خوب است که بتواند بنزين خوب توليد کند. زنگنه در ادامه سخنان خود با اشاره به تازه‌ترين گزارش درباره توليد بنزين در ايران گفت: گزارشي به من ارائه شد که آن را به مردم نيز اعلام مي‌کنم تا خوشحال شوند. مجموع توليد روزانه بنزين ما در کشور به 115 ميليون ليتر رسيده است. در تيرماه و مردادماه به ترتيب مقدار توليد بنزين به 111 و 112 ميليون ليتر رسيد، بنابراين با توجه به مقدار مصرف بنزين کل کشور، ما اکنون بيش از 11 ميليون ليتر توليد بنزين اضافه داريم که البته اين مقدار را ذخيره مي‌کنيم. صادرات بنزين را نيز آغاز کرده‌ايم. وزير نفت يادآور شد: آن‌طور که به من اطلاع داده‌اند و البته هنوز خودم اين موضوع را بررسي نکرده‌ام، اکنون در توليد بنزين و در ظرفيت پالايش در ميان کشورهاي عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) مقام نخست را داريم، اما متاسفانه از نظر توليد نفت در ميان اعضاي اوپک اکنون جايگاه سوم را داريم، در حالي که زماني دومين توليدکننده نفت اوپک بوديم.
وضع توليد بنزين خوب است
او افزود: به نظر من اکنون وضع توليد بنزين خوب است، اما برنامه‌هاي متعددي براي کيفيت بنزين در پالايشگاه‌هاي اصفهان، تهران و آبادان داريم که با اجراي اين طرح‌ها در پالايشگاه‌ها بقيه بنزين توليدي کشور نيز خوب مي‌شود، اما اکنون نيز در کلان‌شهرها بنزين باکيفيت توزيع مي‌شود. ارتباط بنزين با موضوع آلودگي هواي کلان‌شهرها از ديگر مباحثي بود که در ادامه توضيحات وزير نفت درباره بنزين مطرح شد و زنگنه اين‌گونه پاسخ داد: بهبود وضع هوا با دو موضوع بنزين و گازرساني مرتبط است. آزاد شدن تردد خودروهاي قديمي نيمه‌سنگين که شب تا صبح در خيابان‌هاي کلان‌شهرها تردد مي‌کنند و هيچ‌کدام داراي استاندارد نيستند در آلودگي هواي کلانشهرها تاثير فراواني دارد. وزير نفت ادامه داد: خودروهاي نيمه‌سنگين فرسوده بسيار بد و غيرعادي گازوئيل مصرف مي‌کنند، در حالي که مقدار آلودگي هوا از شب تا صبح بايد کاهش يابد، اما با تردد اين خودروها مردم هر صبح با بالاترين مقدار آلودگي هوا روبه‌رو مي‌شوند. اين مساله بايد حل شود و وزارت کشور و شهرداري‌ها نيز پيگير اين موضوع هستند. به گفته زنگنه، از جمله اقدامات انجام‌شده براي کاهش آلودگي هواي کلان‌شهرها استفاده از گاز طبيعي در شهرها و در نيروگاه‌هاي اطراف شهرهاي بزرگ است که سبب مي‌شود آلودگي نيروگاه‌ها بر هواي شهرها تاثير منفي نداشته باشد. او ادامه داد: براي نمونه آلودگي نيروگاه تبريز بر آلودگي هواي شهر تبريز، آلودگي نيروگاه شهيد رجايي و نيروگاه منتظرقائم بر هواي تهران و آلودگي نيروگاه اصفهان بر هواي شهر اصفهان تاثير مي‌گذارد. اتصال اين نيروگاه‌ها به شبکه گاز طبيعي اهميت بسيار زيادي داشته و سبب شده است که مقدار آلودگي هواي شهرها به‌طور محسوسي تغيير کند. وزير نفت در اين باره تصريح کرد: اکنون من از اتاق کارم در ساعات ظهر و عصر مي‌توانم کوه‌هاي تهران را ببينم، در حالي که تا دو يا سه سال پيش کوه‌هاي تهران به دليل وجود غبار قابل مشاهده نبود.
افزايش توليد ناخالص پتروشيمي
به گفته زنگنه، توليد ناخالص پتروشيمي‌ها در سال 92، 56 ميليون تن بوده است و در سال 1400 به بيش از 100 ميليون تن خواهد رسيد که با در نظر گرفتن قيمت پايه سال 90، از نظر ارزشي در سال 1400 توليد پتروشيمي‌ها دو برابر معادل 36 ميليارد دلار مي‌شود؛ يعني نسبت به امسال به‌طور تقريبي نزديک به 50 درصد افزوده خواهد شد که اين اقدام جهش دوم پتروشيمي نام گرفته است.
خريد سالانه 6 ميليارد دلار خوراک
خبر خوب وزير نفت در بخش پتروشيمي، خريد سالانه حدود شش ميليارد دلار خوراک از سوي پتروشيمي‌هاي پايين‌دستي بود. او در اين باره گفت: هيچ صنعتي در کشور نداريم که بخش‌هاي پايين‌دستي آن شش ميليارد دلار خوراک از آن تهيه کنند تا به محصولات ديگر تبديل شود. اينکه چرا با وجود داشتن ظرفيت کافي، خوراک بيشتر نمي‌خرند به دليل نبود بازار لازم است. زنگنه ادامه داد: اين بازار بايد داخلي يا صادراتي باشد که هر دو اينها پيش‌نيازهايي دارد. وقتي مسکن توسعه يابد، مردم لباس و مايحتاج بيشتري بخرند، هنگامي که صادرات بيشتري داشته باشيم و با کشورها روابط بهتري داشته باشيم به‌تبع آن توليد پتروشيمي‌ها نيز افزايش مي‌يابد.
پرسش درباره مقدار صادرات نفت
زنگنه در پاسخ به پرسشي درباره مقدار صادرات نفت ايران گفت: به دليل مصلحت‌انديشي درباره اعداد صادرات نفت و حتي فرآورده حرفي نمي‌زنم.