آقای سالاری کلید نجات دست خودتان است

مهدی اسفندیار‪-‬ بالاخره سازمان پرچالش تامین اجتماعی صاحب مدیرعامل شد، شاید بدبین‌ترین کارشناسان نیز تصور آن را نمی‌کردند که حساس‌ترین سازمان کشور که ۴۳میلیون ایرانی را مستقیم یا غیرمستقیم تحت اثر خود دارد، به روزگاری در دولت تدبیر و امید دچار شود که در دولت دوم روحانی بیشتر عمرش را با سرپرست اداره شود.
به هرحال نام مصطفی سالاری در میان نام‌های بزرگی چون کرباسیان و ستاری‌فر و ... به لیست سکانداران این سازمان اضافه شد، اما سالاری هنگامی سکان این سازمان را در دست گرفت که بحران تمام وجود آن را فرا گرفته است. بخش درمان حدود ۱۴۰۰۰میلیارد تومان به طرف‌های قرارداد بدهکار است، بازنشستگان به شدت از نظر معیشت تحت فشارند، تحریم بر گرده کشور نشسته و اما سوءمدیریت و آدم‌های کوته‌قامت سیاسی و اقتصادی به شدت بر بسیاری از بخش‌های اجرایی کشور مسلط شده‌اند.
اما جناب آقای سالاری
شما در شرایطی بر این سازمان حکمرانی می‌کنید که استقلال سازمان تحت تاثیر ملاحظات سیاسی مخدوش شده است، شرکای اجتماعی سازمان به حاشیه رانده شده‌اند و اقتصاد کشور دچار رکود است و اما تعهدات سازمان برجای خود باقی‎ است. راحت‌ترین راه حل فروش اموال این سازمان بین‌النسلی است که می‌تواند تا پایان عمر دولت تدبیر و امید را کفاف دهد و بزم شادی را در کشور رقم زند.


اما خود می‌دانید که فردای اتمام سرمایه‌ها، چه مصیبتی گریبانگیر کشور و بازنشسته‌ها و کارکنان خواهد شد. از شما تصور نمی‌رود که این راه را که نیازی به هیچ تدبیری ندارد، انتخاب کنید.
جناب آقای سالاری، بخش بیمه‌ای به عنوان ضرباهنگ زندگی و حیات این سازمان اکنون بیش از ۶ ماه است که معاون ندارد؟!
در حالی که مدیرانی قدر و توانمند در سرتاسر کشور وجود دارند که به عنوان مدیران کل استان‌های بزرگی چون تهران، خوزستان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و... خدمت کرده‌اند. اصل شایستگی ایجاب می‌کند که جناب‌عالی برای حفظ آرامش بیمه شده‌ها و تقویت انگیزه‌ها قوی‌ترین فرد صاحب صلاحیت را با مصاحبه‌های تخصصی انتخاب کنید، هم بر شما و هم بر اطرافیانی چون آقای محقق‌زاده و آقای زدا، بسیار گران خواهد آمد که انتصاب افرادی را رقم بزنید که در نام‌آوری و پاکدستی و شجاعت برای دفاع از منافع سازمان در قامت یک سازمان ۴۳ میلیونی نباشد.
در بخش درمان «مبادا، مبادا» نگاه هزینه‌زا و بی‌تفاوت در حوزه اقتصاد سلامت را بر این سازمان مسلط کنید.
جناب آقای سالاری؛ بر این باورم که مجموعه تلاش‌های یک سال‌‍ونیم اخیر به لحاظ کنترل هزینه‌ها و افزایش اثربخشی منابع خصوصا در ۶ ماه دوم سال ۹۷ و۵ ماه اول سال ۹۸ قابل توجه است، مهار خدمات القایی در حوزه‌های مختلف با این سیستم به شدت کلنگی پردازش اطلاعات که هیچ تناسبی با اهداف یک سازمان بین‌النسلی هزاره سوم ندارد، قابل قبول است. حوزه درمان حوزه‌ای است که خروجی آن به شدت تحت رصد رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی است، هر روز به عنوان مدیرعامل سازمان مورد سوال قرار خواهید گرفت، گزینش افراد ناآشنا با مفاهیم اقتصاد سلامت و اصل یکپارچه دیدن منابع و استقرار گایدلاین‌ها و از همه مهم‌تر ناآشنا به رفتار در اقتصاد، امری بسیار خطرناک است و می‌تواند یک بار برای همیشه حیثیت حرفه‌ای شما را در سپهر مدیریت کلان کشور نابود کند. هزینه‌های درمانی با کوچکترین اشتباه چون سونامی ویرانگر تمام ارکان سازمان را نابود کرده و شما را در باتلاقی گرفتار می‌کند که با هرتکانی فروتر می‌روید.
جناب آقای سالاری اکنون و در نیمه اول شهریور هستیم، نقطه‌ای که قول تغییر را داده بودید،کسی را به شما معرفی نخواهیم کرد، اما حق مطالبه شایستگان را از شما بر خود متصوریم.
لطفا راهی را انتخاب کنید که شما عاقبت به خیر و سازمانی که به مردم تعلق دارد، به آرامش برسد. گام اول انتخابی بسیار دقیق و شایسته است، مدیرانی که بدانند مدیریت یعنی افزایش اثربخشی منابع.
آقای سالاری نه شرایط حساس اجتماعی و اقتصادی و ...کشور و نه شرایط شکننده بازنشستگان و نه ضریب پشتیبان شکننده آن، تاب تحمیل یک مدیر سفارشی یا تک ماده‌ای را ندارد، خصوصا که انتخاب افرادی شناخته شده و صاحب صلاحیت نه فقط امید به رستگاری و نجات از بحران است، بلکه بلندای نگاه مدیرعامل را در چشمان کارکنان و پیشکسوتان به تصویر می‌کشد، این نام‌ها می‌توانند امیدبخش و می‌توانند یاس‌آفرین باشند.
اینجا جایی است که شما باید برای سازمان تامین اجتماعی هزینه بدهید، مطمئن باشید که فردا دلسوزان این سازمانند که برای شما هزینه خواهند داد.
خدایا چنان کن سرانجام کار
توخشنود باشی و ما رستگار