اقتدار ملی برآیند مدیریت کلان سیاسی کارآمد

کورش الماسی*- در جهان معاصر تنها حکومت‌هایی کارآمد، پایدار و مقتدر هستند که حمایت شهروندان خود را داشته باشند. تعیین‏کننده‏‌‌ترین بستر حمایت شهروندان از مدیریت کلان سیاسی، رضایت از زیست روزمره، عینی و ملموس است. شهروندانی که رضایت نسبی از زیست خود داشته باشند، نظر مساعدی نسبت به مدیریت محلی، شهری و ملی خواهند داشت.
یک از ریشه‌ای‌ترین دلایل اینکه برخی جوامع یا کشورها دچار انواع چالش‌ها در عرصه‌های اقتصادی، معیشتی، روابط خارجه، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، روان‏پریشی بخش قابل توجه‏ای از شهروندان و...هستند این حقیقت انکار‏ناپذیر است که کارگزاران مدیریت کلان سیاسی توانایی، صداقت، دانش، اراده و هدف جلب رضایت شهروندان را ندارند. به ساده‏ترین بیان، بنیاد انواع چالش‌های اجتماعی و ملی ناتوانی کارگزاران مدیریت کلان سیاسی از تحقق، تهیه و تامین نیازها، مطالبات، اهداف‏، تمایلات اجتماعی از طریق سازماندهی شهروندان در سازمان‌ها و نهادهای گوناگون اجتماعی است.
برخی کارگزاران مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و... با اهداف غیر‏جمعی(ملی)، بعضاً امور گوناگون اجتماعی را گل‏آلود، ناشفاف و پیچیده می‌کنند. اما واقعیت امر این است که مدیریت کلان سیاسی(حاکمیت) عصاره «خرد جمعی» به منظور تحقق انواع نیازهای انسانی و اجتماعی شهروندان است. بیان کلامی انواع نیازهای شهروندان، منافع جمعی( ملی) است. منافع جمعی(ملی) به ساده‏ترین بیان این است که شهروندان الزاماً باید به غذا، لباس، مسکن، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و...دسترسی منطقی (مثلاً با حدود 8 کار) داشته باشند.
اقتدار ملی به ساده و شفاف‌ترین تبیین، ‏برجسته‏ترین ویژگی مدیریت کلان سیاسی است که با اندیشه‏ها، راهکارها، طرح‏ها و راهبردهای برآمده از خرد جمعی، توانایی تامین، تهیه و تحقق انواع نیازهای شهروندان را با کمترین هزینه داشته باشد. در ازای هر هزینه‏ای باید یک دریافتی (مطلوب شهروندان) وجود داشته باشد.


وظیفه ملی، اخلاقی، دینی، تاریخی و... یکا یک کارگزاران مدیریت کلان سیاسی (در دورها، سطوح و جایگا‏ه‏های گوناگون) است، تا پاسخ یک پرسش بسیار ساده را بدون هیچ مغلطه و سفسطه‏ای بدهند. در ازای انواع چالش‏های(هزینه‏ها) اجتماعی و ملی در عرصه‏های دشواری‌های معیشتی، تضعیف بی‏سابقه اخلاق اجتماعی، تضعیف شدید نهاد خانواده، روابط خارجه پرهزینه، آموزش و پرورش ویران و بی‏هدف، بهداشت و درمان مطلوب غیر‏قابل دسترس و...در چند دهه گذشته، شهروندان ایران‏زمین، چه دریافتی مطلوبی داشته‏اند؟
اقتدار ملی برآیند مدیریت کلان سیاسی کارآمد است. بنیاد کارآمدی مدیریت کلان سیاسی رضایت شهروندان از زیست عینی، روزمره و ملموس حاکی از رفاه، امنیت و آرامش است. اگر استدلال کلی در این موجز پذیرفته شود، آنگاه تنها، خردمندانه، کم‏هزینه و مطمئن‌‌ترین راه برون‏رفت از ناکارآمدی، بازگشت مدیریت کلان سیاسی در مسیر منافع ملی است. ممکن است برخی بزگواران در پاسخ، به پدیده امنیت موجود استناد کنند. اما می‏توان به این واقعیت اشاره کرد که چه کسی می‏تواند منکر شود که تایلند، کره‏شمالی، فیلیپین، کوبا، جیبوتی، سرخ پوستان آمازون و... از امنیت مطلوبی برخوردار هستند؟
بدون فهم چیستی، ضرورت و چرایی منافع ملی به عنوان مبدا و مقصد همه امور و فعل و انفعالات زیست اجتماعی، «هیچ کارآمدی و اقتداری متولد نخواهد شد». دور باطل ناکارآمدی، بی‏ثباتی و ناپایداری، سرنوشت مدیریت کلانی است که فهم کاربردی از منافع ملی نداشته باشد.
* پژوهشگر فلسفه سیاسی
سایر اخبار این روزنامه
زلمای خلیل‌زاد پیش‌نویس توافق آمریکا با طالبان را برای ارائه به اشرف غنی به کابل برد ژوبین صفاری زخم چرکین مدیریت دولتی حذف برخی از کالاهای ضروری از سبد خانوارها چرخ زندگی کم‌درآمدها سخت می‌چرخد افزایش قیمت عوارض بزرگراهی کشور، چه تاثیری بر زندگی مردم می‌گذارد؟ آسفالت‌های گران مروری بر دلایل رشد نامطلوب اقتصاد نشر کتاب چاپی ایران در مقایسه با نشر جهان کتاب‌های کاغذی زنده می‌مانند؟ «ابتکار» از موانع و عوامل تاثیرگذار بر عدم حضور زنان در قدرت گزارش می‌دهد زنان در انتظار فرصت حزب‌الله در پاسخ به تجاوزهای رژیم صیونیستی، خودروی نظامی آن را منهدم کرد انتقام مقاومت رئیس قوه قضائیه: سامانه اموال مسئولان فعال شد ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه: گام سوم هسته‌ای طبق برنامه پیش می‌رود اقتدار ملی برآیند مدیریت کلان سیاسی کارآمد در جلسه ۲۹ دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه چه گذشت؟ شش‏ماه مدیرعاملی، میلیاردها فساد ۲ کارت زرد مجلس به وزیر امور اقتصاد و دارایی در یک روز