در جلسه ۲۹ دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه چه گذشت؟ شش‏ماه مدیرعاملی، میلیاردها فساد

بیست و نهمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‏مقام و به صورت علنی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی‏مقام در ابتدای این جلسه ضمن تفهیم مفاد مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری از محمد‏رضا خانی خواست تا در جایگاه حاضر شود و گفت: آقای محمدرضا خانی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و ۱۳ فقره خیانت در امانت به مبلغ ۱۳ هزار و ۳۹۰ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال و اخذ فرش‌های نفیس از احد عظیم‌زاده و ۶۴۰ هزار یورو از آقای داریوش امانی ملقب به حبیب امانی و دریافت یک میلیارد ریال از آقای قاسم خلیلی برای خرید خودروی بی‌ام‌و برای خانم دریا خانی و همچنین ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال از شرکت سایه‏گستر. ‏در مقام آخرین دفاع اگر مطلبی دارید ارائه کنید و موکدا می‌گویم که از تکرار مکررات خودداری کنید.
متهم خانی پس از حضور در جایگاه عنوان کرد: اشاره شد من از بانک مسکن ۱۷ میلیارد تومان دریافت کردم. تومان نادرست است و ۱۷ میلیارد ریال به ازای خدماتم در طول این سال‌ها دریافت کرده‌ام. این متهم گفت: اینکه کارانه‌ای که در لیست دریافتی اینجانب است و به پرسنل تقدیم شده بود و رسید آن اخذ شده است و تحویل بانک نشده بود غیرواقعی بود. از آقای علیمحمدی پرسیدم گفتند منظورم خانی نبوده و رسیدهایی که برای کارانه تحویل پرسنل بانک شده بود صحیح است. این متهم به فعالیت‌ها و حدود اختیارات مدیرعامل اشاره کرد و گفت: مدیرعامل بازوی اجرایی هیئت مدیره است. من از سال ۹۵ تا سال ۹۶ به مدت شش ماه مدیرعامل بودم. در بانک‌های خصوصی هم هیئت عامل و هیئت مدیره وجود دارد. طبق اساسنامه بانک، مدیرعامل زمانی مسئولیت مدنی دارد که قبل از اتخاذ تصمیم از سوی هیئت مدیره دست به اجرا بزند یا اینکه مدیرعامل با علم به نقص کاری انجام داده باشد. این متهم افزود: سال ۹۵ حساس‌ترین سال حیات بانک سرمایه بود و مباحثی همچون ورشکستگی، ادغام، انحلال و... مطرح بود، در نتیجه به دلیل این حساسیت اعضای هیئت مدیره، هیئت عامل را هم تشکیل دادند. بنده طی سه ماهه دوم قائم‏مقام بودم و به همراه آقای هادی که ناظر اداره حسن مطالبات و آقای باقری که ناظر امور بین‏الملل بودند و دیگران همگی اعضای هیئت عامل را تشکیل دادیم. وی تاکید کرد: پس اینکه می‌گویند هیئت عامل وجود نداشته صحیح نیست، و چون اعضای این دو هیئت یکی بودند تصمیمات گروهی گرفته می‏شد. در این تصمیمات ارکان اجرایی حتی کمیته‌های عالی اعتبارت و... هم دخالت داشتند و به طور همزمان افراد مختلف اقدام به اتخاذ تصمیم کردند، در نتیجه ما نباید به تنهایی پاسخگو باشیم که مسئله مجرمان به یک نفر یا تعدادی از افراد برگردد.
وی افزود: درمورد فرش‌های عظیم‏زاده مستندات آن را تقدیم کردم که ارتباطی با بانک ندارد. بنده چهار فرش گرفتم و چک شخصی خود را دادم. چک را تعمدا دادم که سند باشد و مبلغ آن را به حساب شخصی آقای عظیم‏زاده واریز کردیم. در خصوص تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مستندات را دادم. شرکت پایدار قشم به پرسنل خود وام خودرو دادند و این وام مستقیما به فروشنده خودرو واریز شده است که مدیرعامل شرکت معرفی کردند. برادر من هم به اسم دفترش گرفت و زمانی که من متوجه شدم گفتم با سود ۱۸ درصد برگردانند. من اینجا کسب منفعتی نداشتم.


متهم افزود: علمایی جعبه‏سیاه صندوق ذخیره فرهنگیان بود و در بانک سرمایه فعالیت داشت. وقتی ما وارد شدیم دلالان بسیاری بودند که به بانک پول می‏دادند و تسهیلات می‌گرفتند و بعد پول‏شان را خارج می‌کردند که این‌ها را معرفی کردیم ازجمله خود ایشان را. امور بین‌الملل گفت او دلال است، در نتیجه منافع او قطع شد و با بی‌احترامی از بانک خارج شد. کسی که در بانک سرمایه کاسب بوده زمانی که منافعش قطع می‌شود به اتهام‏زنی روی می‌آورد.
متهم با اشاره به مبالغ اختصاص‏یافته برای فیلم شهرزاد ۲ گفت: اعلام کرده بودند که ۵ تومان تخصیص دهید تا بخش تبلیغاتی را برعهده بگیریم اما ۶.۵ تومان پس گرفتند. این مورد هم منتسب به من نخواهد بود.
متهم خانی گفت: چه کسی اخلال کرده؟ آیا من که افتخار انتساب به خاندان معظم ۳۲ شهید را دارم می‌توانم اخلال کنم؟ من که در دامان پدر و مادر بسیار بزرگواری تربیت شده‌ام که پیش از انقلاب ۱۴ سال در تبعید بودند می‌توانم اخلالگر باشم؟ من که تمام خاندانمان در جنگ حضور داشتند و معدود مردی در خانواده ما پیدا می‌شود به این علت که همه شهید شده‌اند آیا می‌توانم اخلالگر باشم؟ آیا خرید هواپیما، گازرسانی به مناطق محروم زنجان، تولید ملی در شرکت قطع‌سازی، تبدیل قراردادهای بدون وثیقه به با وثیقه، داشتن پرچمداری مبارزه با فساد، شکایت علیه بدهکاران بانکی، اخراج افراد منتسب به بدهکاران، ارتقا بانک از سطوح پایین به بالا از مصادیق اخلال است؟ وی گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ شیطنتی صورت گرفته چون تمام اخراجی‌هایی که منتسب به بدهکاران بودند دوباره در همان جایگاه‌ها قرار گرفتند. تصمیماتی که من در بانک گرفتم برای حفظ منافع بانک بود.
در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: مسئله اول مربوط به اشخاصی است که آقای خانی از آنها نام بردند یعنی افرادی که خود را منتسب به نهادهای امنیتی و نظامی می‌دانند و اکثرا هم بازنشسته هستند. اشخاصی که با تبانی خود را به مدیران بانک نزدیک می‌کردند و فساد‌هایی را رقم می‌زدند. وی افزود: این‌ها افرادی بودند که اسلحه‌ای را روی میز می‌گذاشتند و از آن سوء‏استفاده می‌کردند. پرونده بانک سرمایه در این خصوص وضع نامطلوبی دارد، آن آقا چه کاره بود که شما او را دعوت کردید؟ البته پرونده این اشخاص در مسیر رسیدگی قرار دارد و امیدواریم زودتر رسیدگی شود تا مردم بدانند عدالت با کسی تعارف ندارد.
نماینده دادستان گفت: کسی که بخواهد از هر نهاد و مسئولی سوء‏استفاده کند با برخورد قاطع عدالت روبه‏رو خواهد شد. قهرمانی افزود: ریخته‏گران 1600 میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار بودند و می‌خواستند تسویه کنند که آقای نجفی دستور‏العملی می‌دهد که این کار از طریق بانک تجارت و از طریق یک هیئت عامل انجام شود، تا مشکل بدهی او حل شود. اما شما چه کاره هستید که می‌خواهید در بانک تجارت هیئت عامل ایجاد کنید؟ وی ادامه داد: امور حقوقی می‌گوید املاک باید بررسی شود و اگر می‌خواهید این اتفاق بیفتد شما باید بدهی ریخته‏گران را از طریق املاک تسویه کنید که جهت پرداخت بدهی او 20 میلیارد تومان نقدی پرداخت شد.
سایر اخبار این روزنامه
زلمای خلیل‌زاد پیش‌نویس توافق آمریکا با طالبان را برای ارائه به اشرف غنی به کابل برد ژوبین صفاری زخم چرکین مدیریت دولتی حذف برخی از کالاهای ضروری از سبد خانوارها چرخ زندگی کم‌درآمدها سخت می‌چرخد افزایش قیمت عوارض بزرگراهی کشور، چه تاثیری بر زندگی مردم می‌گذارد؟ آسفالت‌های گران مروری بر دلایل رشد نامطلوب اقتصاد نشر کتاب چاپی ایران در مقایسه با نشر جهان کتاب‌های کاغذی زنده می‌مانند؟ «ابتکار» از موانع و عوامل تاثیرگذار بر عدم حضور زنان در قدرت گزارش می‌دهد زنان در انتظار فرصت حزب‌الله در پاسخ به تجاوزهای رژیم صیونیستی، خودروی نظامی آن را منهدم کرد انتقام مقاومت رئیس قوه قضائیه: سامانه اموال مسئولان فعال شد ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه: گام سوم هسته‌ای طبق برنامه پیش می‌رود اقتدار ملی برآیند مدیریت کلان سیاسی کارآمد در جلسه ۲۹ دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه چه گذشت؟ شش‏ماه مدیرعاملی، میلیاردها فساد ۲ کارت زرد مجلس به وزیر امور اقتصاد و دارایی در یک روز