همه ماجرای یک عقد جنجالی که باطل شد

گروه اجتماعی- دخترک هنوز لبخندهایش شبیه دخترکان چهار پنج ساله است اما انگار زندگی خیلی زودتر از این ها برایش جدی شده و حالا در حدود 10 سالگی پای سفره عقد نشسته است. پسر جوان هم حالا آقا داماد نام گرفته و با وقار و شخصیت کنار دخترک نشسته، به نظر حدود 25 سال دارد. عاقد به سبک سنتی همان مراسم عقد در حال خواندن خطبه عقد موقت با مهریه 314 سکه است. خانواده ها هم حضور دارند و همه چیز شکلی رسمی دارد...این همه ماجرای فیلمی از گوشی تلفن همراه بود که طی یکی دو روز گذشته در توئیتر منتشر شد و البته به منتفی شدن عقد انجامید. انتشار دهنده این فیلم که قطعا کارش اشتباه بوده ،مطرح کرده بود که این عقد هفته گذشته در یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویر احمد انجام شده است.
واکنش ابتکار
 با انتشار این پست توئیتری، معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در کامنتی برای انتشار دهنده این توئیت نوشت: «سلام لطفا اطلاعات دقیق تر از محل، مشخصات و زمان این اتفاق در دایرکت بفرمایید تا از استان برای رسیدگی دنبال کنیم.»
فرماندار و استانداری چه گفتند؟


در پی این ماجرا خبرنگار ایسنا به سراغ فرماندار آن شهرستان می رود. سنایی در پاسخ می گوید: « این مسئله اتفاق تلخی است، به دلایلی ترجیح می دهم در این خصوص صحبت نکنم.»
ایرنا هم واکنش حجت الاسلام میرمحمدی مدیر کل امور اجتماعی استانداری این استان را منتشرکرد: «از لحاظ قانونی برای ثبت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال باید اجازه دادگاه و مجوز رشد از پزشکی قانونی ارائه شود. این اتفاق از دیدگاه عرفی، حقوقی، جامعه شناسی،  بهداشتی و قانونی (ازدواج دختران زیر ۱۴ یا ۱۵ سال) اشتباه و مذموم است.»
عاقد چه گفت؟
رکنا نیز به نقل از «خوب نژاد»عاقد این عقد نوشت:  بنا به اصرار خانواده داماد و عروس که از بستگان بسیار نزدیک همدیگر هستند و با هدف این که زوجین تا رسیدن به سن قانونی ازدواج با هم محرم باشند و رفت و آمد خانوادگی داشته باشند، بین آن‌ها صیغه محرمیت جاری کرده است.
کاربران در فضای مجازی چه گفتند؟
طبیعتا واکنش اغلب کاربران در فضای مجازی انتقادهای شدید درباره چنین رویدادی بود. در میان همه این موارد یکی از کاربران هم نوشت: «فیلم رو منتشر کرد، همه دختر رو دیدن. حالا نهایتا با پیگیری ها هم این دوتا رو جدا کنن، بعدش چی؟ پسره میره سراغ یه دختر دیگه و ازدواج می‌کنه، ولی آینده دختر چی میشه؟ هیچی تا آخر عمر، مهر روی پیشونیشه چون همه شناختنش! همه این اتفاقات افتاد که عقده یک نفر برای انتشار یک فیلم خالی بشه.»
ابطال عقد
این همه ماجرا نبود و قطعا ورود دستگاه قضا به موضوع خیال همه را جمع کرد. بنابرخبر ایسنا، حسن نگین تاجی رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره با اشاره به نشست با خانواده زوج گفت:  اظهارات پدر دختر، پسر، دختر و عاقد را شنیدیم. سن دختر براساس کپی شناسنامه ارائه شده 11 سال می‌شود و پسر نیز 22 سال دارد... درعین حال احساس کردیم دختر در این سن آگاهی پایینی دارد و مصلحت نیست عقد موقت هم باشد ولی زوجه مهریه مشخص شده را بذل کرده(بخشیده است) و زوج مدت باقی مانده عقد را (عقد دو ساله بود) باید بذل کرده؛ بنابراین عقد منتفی و منحل شد تا در زمان مقتضی با دریافت مجوز از دادگاه اقدام به ازدواج رسمی کنند.وی گفت: طبق قانون، اقدام زوج، ولی زوجه و عاقد جرم بوده و جهت برخورد قضایی متناسب به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهمئی و دادسرای ویژه روحانیت اعلام جرم شده است.