گام سوم را برمي‌داريم

آرمان ملي: رئيس‌جمهور روند مذاکرات ميان ايران با طرف‌هاي برجام را رو به جلو خواند و با بيان اينکه به‌رغم حل بخش مهمي از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهايي نرسيده‌ايم، تصريح کرد: در همين چارچوب ايران گام سوم کاهش تعهدات برجامي خود را برخواهد داشت و جزئيات اين گام سوم را طي امروز و فردا اعلام و بر مبناي آن عمل خواهد کرد. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جلسه هيات دولت با تشريح روند مذاکرات اظهار داشت: مثلا اگر در 20 مساله اختلاف داشتيم، اين اختلافات اکنون در 3مساله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند اما هنوز به نقطه نهايي نرسيده‌ايم و بعيد مي‌دانم طي امروز و فردا نيز بتوانيم به توافق نهايي برسيم؛ در نتيجه گام سوم را برخواهيم داشت و جزئيات اين گام سوم را طي امروز و فردا اعلام و بر مبناي آن عمل مي‌کنيم. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه بخوانيد:
صبر راهبردي و اقدام ايران را در برابر خروج آمريکا از برجام، هوشمندانه است. ايران اولين گام را برداشت و ظرف اين اقدام، 2 ماه نيز فرصت داد. در همان دوره با چين، روسيه و اروپايي‌ها صحبت کرديم اما به نتيجه مطلوب نرسيديم. هر چند که آنها توصيه مي‌کردند گام دوم را برنداريم اما چون در عمل آنها کار مهمي انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتيم. بعد از گام دوم باز هم گفت‌وگو و مذاکره کرديم.
آنها مي‌دانند ما چه مي‌خواهيم و ما هم مي‌دانيم آنها چه مي‌خواهند و کاملاً مفهوم است. در بسياري از موارد بهم نزديک شده‌ايم و در برخي از موارد هم هنوز اختلاف نظر داريم و به گام نهايي نرسيده‌ايم.
يک چارچوب 5 ماهه تا پايان سال ميلادي با فرانسوي‌ها تعيين شده است. آنها مي‌گويند با اروپايي‌ها و چين و ديگران و خود آمريکا حرف مي‌زنيم و هماهنگ مي‌کنيم و بحث مي‌کنيم. حرف ما با فرانسه در اين زمينه و به نمايندگي از طرف اتحاديه اروپا و سه کشور بود.


ظاهر اين گام سوم، خيلي تکان‌دهنده نيست ولي باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من اين گام، مهم‌ترين گامي است که برمي‌داريم و آثارش بسيار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاءا... با اين گام سوم، سازمان انرژي اتمي از اين روند سرعت معمولي خارج و فعاليتش شتاب مي‌گيرد يعني با دستوري که امروز يا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژي اتمي براي رسيدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌اي مي‌گيرد. در عين حال 2 ماه ديگر فرصت مي‌دهيم، ضمن اين که گام سوم را برمي‌داريم، صحبت مي‌کنيم و اگر به توافق رسيديم باز هم راه براي مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.
در درون آمريکا تندروهايي شامل صهيونيست‌ها، نئوکان‌ها و نژادپرست‌ها هستند که خواهان رابطه‌اي صحيح ميان ايران و آمريکا نيستند و هر وقت مي‌خواهيم در اين رابطه، جلو برويم يک جايي آن را بهم مي‌زنند. رژيم نژادپرست صهيونيستي‌ و برخي مرتجعين منطقه نيز اگر بفهمند که ممکن است يک روزي بين ايران و آمريکا رابطه عادلانه‌اي برقرار شود مي‌دانند مرگ دائمي آنهاست چرا که اينها همانند کف روي آب هستند و نابود و محو مي‌شوند. هر وقت مي‌خواهيم کاري انجام دهيم اين سه گروه که متاسفانه بر کاخ سفيد هم مسلط شده‌اند، نمي‌گذارند. علت اينکه آمريکا از برجام خارج شد، تسلط اين سه گروه بر کاخ سفيد است. آنها از برجام خارج شدند و مشکلاتي براي خود، ما و دنيا ايجاد کردند و البته ما گام‌هايمان را حساب شده، صحيح و استوار برداشتيم.
تحول در آموزش و پرورش يکي از ضرورت‌هاست، مسئوليت آينده کشور در همه امور فرهنگي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي به دوش همين دانش آموزان و به عبارتي مديران آينده کشور است. آقاي حاجي ميرزايي در طول فعاليت 6 ساله خود در دولت با برنامه‌هاي دولت آشنايي کامل دارد. اميدواريم با حضور ايشان در اين حوزه شاهد يک تحول در آموزش و پرورش در شيوه علم آموزي و پرورش دانش‌آموزان براي کسب مهارت‌هاي زندگي براي به دوش گرفتن مشاغل و مديريت امور در آينده باشيم.
علم و دانش امروز با ديروز متفاوت است. ديروز خواندن و نوشتن بود اما امروز همه چيز به فضاي مجازي منتقل شده‌است و براي علم آموزي و تحقيق و پژوهش سواد کامل در فضاي مجازي ضروري است.
مردم مي‌گويند شما به‌خاطر دعواهاي داخلي و مسائل پشت پرده خود، نه مشکل را مي‌گوييد و نه اينکه اراده حل آن را داريد، اين نمي‌شود. مردم از ما مي‌خواهند که مشکل آنها را حل کنيم. نشستن ما روي اين صندلي مسئوليت زماني مشروع است که درست بفهميم مردم از ما چه مي‌خواهند و با شهامت عمل کنيم آنچه را که مردم مي‌خواهند.
وظيفه امروز ما اين است که با باز کردن گره‌ها و رفع موانع و پيچ و خم‌ها و کاستن از تشريفات و بوروکراسي، فضاي کسب و کار را فراهم کنيم و از طرف ديگر به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي اعتماد بدهيم که در کشور سرمايه‌گذاري کنند. بياييم فضاي کار و سرمايه‌گذاري در کشور را آماده و بانشاط کنيم چون معتقدم اگر اين کار را انجام دهيم مي‌توانيم از مشکلات پيچيده امروز عبور کنيم.