شهریور گران تر از مرداد

    اتفاقی که در هفته‌های اخیر افتاده، افزایش قیمت شیرخشکی است که به توصیه پزشک به بچه‌ها می‌دهیم. ما مجبوریم هفته‌ای شش قوطی شیرخشک بخریم، قبلا که هر قوطی 28هزارتومان بود، هفته‌ای 168هزارتومان هزینه می‌کردیم. الان هر قوطی، بی دلیل سه‌هزارتومان گران شده و باید هفته‌ای 20هزارتومان بیشتر از قبل هزینه کنیم. ممکن است سه هزارتومان و 20هزارتومان برای خیلی‌ها رقمی نباشد اما برای ما با شرایط کارگری آزاردهنده و نگران‌کننده است. می‌شود از مسئولان بپرسید دلیل این افزایش قیمت چیست، آن‌هم روی کالایی که تا کسی مجبور نباشد، نمی‌خرد؟
    در سال‌های گذشته، قیمت شوینده‌ها و محصولات بهداشتی ایرانی، ابتدای سال افزایش می‌یافت و تا آخر سال با همان قیمت عرضه می‌شد. اما اکنون هر دو سه هفته یک‌بار شاهد افزایش تا 20درصدی قیمت شوینده و صابون و شامپو هستیم. من فروشنده این محصولات هستم اما چون از همین مردمم، واقعا دلم می‌سوزد زیرا هر بار که برایم جنس تازه می‌رسد، قیمتش تغییر کرده است.
    در هفته‌های اخیر نرخ چای خشک، چه ایرانی و چه خارجی، افزایش بی حدی داشته. به عنوان مثال چای. .. یک باره و به طور جهشی، از بسته‌ای 29 هزارتومان به 68 هزارتومان رسیده. خب این چه وضع قیمت‌گذاری است؟ چای جزو اقلامی است که به شکل روزمره و دایم مورد نیاز مردم است و مهم است تعزیرات یا هر نهاد دیگری که مسئول است، بر این آشفته بازار نظارت داشته باشد تا با قیمت‌گذاری غیرمنصفانه و گران‌فروشی برخورد شود.
    من 53سال دارم و بازنشسته‌ام. اما چون حقوق بازنشستگی کفاف اجاره و خرج دانشگاه بچه‌هایم را نمی‌دهد، باز هم کار می‌کنم. با این حال، دوماه است که نتوانستم یک مرغ بخرم و به خانه ببرم. مرغ از کیلویی 12هزارتومان شده کیلویی 15هزارتومان و کسی مثل من از عهده خرید آن برنمی آیــد.
 
مطالبی که خواندیــد، محتوای پیامک‌ها و تماس‌ها و گلایه‌های مردمی درباره گرانی‌ برخی اقلام موردنیــاز روزانه مردم است که از ابتدای شهریور تا امروز، به دست صفحه حرف‌مردم خراسان‌رضوی رسیده است. به‌واسطه اهمیت و ضرورت توجه به موضوع، برای راستی‌آزمایی نکات مطرح شده‌، به سطح شهر رفتیم و به‌عنوان مشتری، قیمت تعدادی از پرتکرار‌ترین اقلام را پرسیدیم و با گرفتن قیمت مردادماه همین اقلام از خود فروشندگان، میزان افزایش قیمت‌شان در یک ماه اخیر مشخص شد.
 



 
 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت:
تهیه برخی اقلام با ارز نیمایی، دلیل افزایش قیمت‌‌ آن هاست

«شجاعی» معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی که یکی از نهادهای ناظر بر قیمت‌گذاری و برخورد با گران‌فروشی است، در پاسخ به این گلایه‌های به‌حقِ مردمی و درباره دلیل افزایش قیمت برخی اقلام در هفته‌های اخیر از جمله مرغ، چای، مواد شوینده و شیرخشک توضیح می‌دهد: «هم اکنون، قیمت مصوب و قانونی 100 قلم کالای اساسی و ضروری، در سامانه   موجود است و شهروندان می‌توانند قیمت‌ها را ببینند و با قیمت‌های بازار مقایسه کنند. به‌شکل کلی، قرار گرفتن یک سری اقلام که قبلا در فهرست اقلام اولویتِ یک بود و برای تولید و وارداتش ارز 4200تومانی اختصاص می‌یافت در فهرست اقلام اولویت 2 که با ارز نیمایی تهیه می‌شود، دلیل افزایش قیمت تعدادی از کالاهاست؛ این اتفاق از خردادماه افتاده اما چون یک سری اقلام در انبارها موجود بوده، مردم الان و در شهریورماه متوجه افزایش قیمت‌ها شده‌اند.
به‌شکل خاص، دو قلم کالا، یکی چای و دومی مرغ، اولی با میانگین هرکیلو 65هزارتومان و دومی با قیمت هرکیلو 12هزار و 900تومان، منطقی و معقول است و بیش از این، گران‌فروشی است.  از مردم می‌خواهم در مواجهه با این گران فروشی‌ها با شماره 124 تماس بگیرند و ما را آگاه کنند. چنان چه فرد شاکی بتواند در محل خرید بماند، قول می‌دهیم طی نیم ساعت حاضر شویم و رسیدگی کنیم.»
 
معاون اقتصادی استاندار:
در یک ماه اخیر، 16 کالا افزایش‌قیمت و 20 کالا کاهش‌قیمت داشته

روز شنبه، 16 شهریور هم، «علی رسولیان» معاون اقتصادی استاندار در جلسه ستاد تنظیم بازار استان از رصد قیمت 52 کالای اساسی و ضروری مردم، در یک ماه اخیر خبر داد و گفت: «در بازه زمانی یک ماهه، قیمت حدود ۵۲ قلم کالا را رصد کردیم که از این تعداد، ۲۰ قلم با کاهش قیمت همراه بوده است. عمده این کالاها که با کاهش قیمت همراه بوده، شامل مصالح ساختمانی و گوشت می‌شود. با این حال، ۱۶ قلم کالا افزایش قیمت داشته و ۱۶ قلم نیز بدون تغییر قیمت باقی مانده است.» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: «قیمت بیشتر کالاها به ویژه اقلام اساسی در استان از متوسط کشوری پایین‌تر است. در ماه‌های محرم و صفر، کالاهای اساسی مورد نیاز هیئت‌های مذهبی مانند شکر، برنج و گوشت، بدون هیچ مشکلی تأمین می‌شود و در این زمینه اتاق اصناف همکاری خواهد کرد. قیمت هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی در استان، ۸۵ هزار تومان است که این رقم در میانگین کشوری ۹۸ هزار تومان است. قیمت هر کیلو گوسفند زنده هم در استان ۴۳ هزار تومان است، در صورتی که قیمت دام زنده در میانگین کشوری، کیلویی ۴۷ هزار تومان است. قیمت لوبیا و عدس هم در استان، کمتر از میانگین کشوری است و   هر بسته چای در خراسان‌رضوی ۶۵ هزار تومان است، در صورتی که در میانگین کشوری ۶۶ هزار تومان گزارش شده است.»
مردم گران فروشی را گزارش کنند
در ادامه، رسولیان افزایش نظارت بر بازار را در شرایط کنونی ضروری دانست و از مردم خواست هرگونه تخلف و گران‌فروشی را به سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی کنند.