بهبود وضعیت تولید

بررسی واقعیت‌های موجود در جامعه در کنار داده‌های آماری حاکی از بهبود و رونق بخش تولید پس از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است.
چنانچه می‌دانیم فلسفه نامگذاری سالها از سوی رهبر معظم انقلاب برطرف شدن مشکلات و رفع چالش‌ها در کشور است که با توجه به معضلاتی که انتظار می‌رفت در سال98 گریبانگیر بخش تولید شود این نامگذاری و توصیه‌های بعدی ایشان در دیدار با مسئولان کشور در خصوص تقویت تولید اهمیت دوچندانی می‌یابد.
در چند ماه اخیر نه تنها تولیدات بخش صنعتی کشور بلکه تولیدات کشاورزی نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بود. بارندگی‌های ابتدای سال، تولید محصولات کشاورزی را بیشتر کرد که این امر خود به خود منجر به افزایش میزان اشتغال و درآمد بخش روستایی شد.
تردیدی نیست که زیرساخت‌های اقتصاد کشور از مشکلات و کمبودهایی رنج می‌برد اما آنچه در این میان زمینه رونق تولید را فراهم می‌آورد سازوکارهایی است که برای رفع مشکلات در نظر گرفته می‌شود. بعد از توصیه‌های موکد رهبری، سازمانها و نهادها هم پای کار آمدند تا امر تولید مغفول واقع نشود.


برای آنکه چرخ تولید از حالت بی رمق قبل از توصیه‌های رهبری خارج شود، چند عامل موثر نقش آفرین شدند. نخست اینکه واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی داشتند با محدودیت در ثبت سفارش روبرو شد. این امر موجب گردید که تولید کننده داخلی احساس مسئولیت کرده و با همه توان وارد کارزار تولید شود.
نکته دیگر ثبات بازار ارز بود که این امر نیز موجب شد سرمایه‌های سرگردان و بلاتکلیف مردم به جای حرکت به سمت دلالی به سرمایه گذاری در بخش تولید یا بازار سرمایه داخلی حرکت کند که نتیجه آن پا گرفتن تولید داخلی و افزایش بهره وری شرکت‌های تولیدی بود.
حذف تشریفات گمرکی امتیاز دیگری بود که نصیب تولیدکنندگان شد بطوریکه اعلام شد تولیدکننده‌ها می‌توانند بدون تشریفات گمرکی 60 درصد کالاهای خود را ترخیص کنند که این امر در سرعت بخشیدن به امر تولید نقش بسزایی داشت.
حال باید به این نکته توجه داشت که بهبود وضعیت تولید چنانکه گفته شد در صورت رعایت چند نکته دیگر می‌تواند بهتر از این هم بشود.
1- حرکت اقتصاد کشور به سمت شفاف سازی 2- دور کردن بانک‌ها از فعالیت بنگاهداری و هدایت سرمایه‌های آنها به بخش تولید
3- اهتمام هرچه بیشتر به فساد ستیزی و مسدود کردن گلوگاه‌های رانت 4 – واگذاری هدفمند و دقیق صنایع کشور به بخش خصوصی و کاستن از نقش دولت در اقتصاد
بی شک در صورت تحقق 4 شرط فوق می‌توان انتظار داشت که حتی باوجود تحریم‌های گسترده، بخش تولید کشور با رونق فعالیت به مراتب بیشتر روبرو بوده و بازدهی آن بیشتر از قبل شود.