گلرها پرسپولیس را برنده کردند

هفته چهارم لیگ برتر یکشنبه 31 شهریورماه 98؛ ساعت 16 ورزشگاه آزادی تماشاگر: 58 هزار نفر داور: موعود بنیادی‌فر  کمک‌ها: محمدرضا منصوری و حسن ظهیری؛ داور چهارم: سعید علی‌نژادیان؛  کمک داوران پشت دروازه: سیدرضا مهدوی و سیدعلی میرغفاری

ترکیب استقلال: سیدحسین حسینی، سیاوش یزدانی، محمد دانشگر، عارف غلامی(85 علی دشتی)، وریا غفوری، هروویه میلیچ، علی کریمی، مسعود ریگی(86 محسن کریمی)، داریوش شجاعیان، آرش رضاوند(70 مهدی قائدی) و مرتضی تبریزی.
سرمربی: آندره‌آ استراماچونی



ترکیب پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، مهدی شیری(64 بشار رسن)، محمد انصاری، احمد نوراللهی، سیامک نعمتی، مهدی ترابی، وحید امیری(80 مهدی عبدی)، علی علیپور و جونیور براندائو(دقیقه 70 فرشاد احمدزاده).
سرمربی: گابریل کالدرون
 
اخطارها: علی کریمی(30)، مرتضی تبریزی(42)، داریوش شجاعیان(74) و عارف غلامی(94روی نیمکت) از استقلال محمدحسین‌ کنعانی‌زادگان(42)، فراشد احمدزاده(94) و سیامک نعمتی(94) و مهدی ترابی (96) از پرسپولیس اخراج: علی کریمی

 نیمه اول استقلال بود که بازی را تهاجمی و رو به جلو آغاز کرد. سیستم انتخابی استراماچونی برای استقلال، بازیکنان پرسپولیس را در دقایق ابتدایی کمی سردرگم کرده بود و روی همین اصل بازی در دقایق اول تهاجمی و دیدنی از آب درآمد. به مرور پرسپولیس پیش کشید و توانست بازی را به میانه‌های میدان بکشاند. از اینجا که بود بازی به تعادل رسید و تیم‌ها به موقعیت‌هایی دلخوش کردند که تقریبا برابر بود طوری که هر حمله با حمله‌ای پاسخ داده می‌شد.  تلاش استقلال برای بازگشت به سیستم قدیمی و خاطره برانگیز 2-5-3، آدم را یاد مرحوم پورحیدری می‌انداخت و 3-6- یک‌های معروفش در دربی. استقلال هم در غیاب دیاباته و با حضور تبریزی، تقریبا 1-6-3 بازی می‌کرد که تبریزی در نوک بود و شجاعیان به‌عنوان مهاجم پشت او بازی می‌کرد. جدی‌ترین موقعیت گل نیمه اول هم روی همین ترکیب‌بندی روی داد وقتی که شجاعیان با سماجت خود تا داخل محوطه جریمه پرسپولیس نفوذ کرد و داور عکس‌العمل شجاع خلیل‌زاده روی او را خطای پنالتی اعلام کرد، خطایی که بسیاری از کارشناسان داوری آن را پنالتی نمی‌دانستند. اگرچه استقلال هم از این پنالتی طرفی نبست و علی کریمی توپ را به جایی زد که برای بیرانوند به راحتی قابل حدس زدن بود. در مورد واکنش بیرانوند هم باید اشاره کرد که برخی کارشناسان داوری اعتقاد داشتند او زیادی جلو آمده و پنالتی باید تکرار می‌شد.  پرسپولیس بعد از این پنالتی روحیه خوبی به دست آورد و تا آخر نیمه اول بر بازی سوار بود هر چند درنهایت دو تیم به تساوی رضایت دادند و نیمه اول بدون گل به پایان رسید. استقلال از آنچه پیش‌بینی می‌شد بهتر عمل کرد ضمن اینکه پرسپولیس هم به خوبی توانست بر بازی سوار شود.

 نکته اصلی نیمه اول برخورد سنگ به سر کنعان‌زادگان و شکسته شدن سر او در جریان برخوردش با تبریزی، در کنار پنالتی اعلام شده یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در طول نیمه اول و کل بازی رخ داد. این دو بازیکن در گوشه‌ای از زمین باهم درگیر شدند که کنعان‌زادگان خود را به زمین انداخت. در حالی که تبریزی اعتقاد داشت کنعان‌زادگان شبیه‌سازی کرده، پرتاب سنگ از سوی سکوی تماشاگران استقلال و برخورد آن با سر بازیکن پرپسولیس موجب متوقف شدن بازی برای دقایقی شد. درنهایت داور با دادن یک کارت به هر دو بازیکن، ماجرا را پایان داد.

 نیمه دوم اما نیمه دوم بازی هم طوری آغاز نشد که انگار بازیکنان در رختکن خود به صحبت‌های یکی از بزرگ‌ترین مربیان منطقه گوش کرده‌اند. بازی بی‌رمق پیش رفت و مشخص بود دو تیم حفره‌های خود را بسته‌اند. دو تیم بیشتر به بستن منافذ نفوذی خود فکر  می‌کردند تا نفوذ به دروازه حریف. بازی در میانه زمین وارد باتلاق تاکتیکی شد و بازیکن‌ها به انجام دادن حرکاتی مشغول شدند که به هر چیزی شباهت داشت جز فوتبال حرفه‌ای! پاس‌های غلط، سانترهای بی‌هدف و از دست دادن‌های پی در پی توپ نزد دو تیم. بارها دیده شد که توپ چند بار پشت سر هم بین بازیکنان دو تیم رد و بدل می‌شد بی‌آنکه توانی برای حفظ آن داشته باشند. بازی تا میانه‌های نیمه دوم واقعا چیزی برای تماشا نداشت و تعداد نفراتی که در هر دو تیم مفید بازی می‌کردند، زیاد نبود.

 تعویض‌های بازی عوض کن در بازی دیروز، برنده بازی تیمی بود که از تعویض‌هایش بهتر استفاده کرد. کالدرون زودتر دست به کار شد و تعویض‌هایش برد را برای تیمش به ارمغان آورد. او با اضافه کردن نفرات جدید و بیرون کشیدن بازیکن برزیلی بی‌کیفیتش و اضافه کردن بازیکنانی چون رسن به بازی تیمش سرعت بیشتری داد. از سوی دیگر هم سرمربی استقلال با به میدان آوردن قائدی کوشید تا از ضدحملات بهره بگیرد.

 گل پرسپولیس آنچه پرسپولیس را برنده این بازی کرد گل دقیقه 81 بود که به نام حسین حسینی سنگربان استقلال ثبت می‌کنیم بی‌آنکه چیزی از ارزش‌های مهدی عبدی بازیکن جوان پرسپولیس کم شود. پاس عمقی خوب ترابی از بین مدافعان استقلال با غفت عارف غلامی همراه شد که خط آفساید را پر کرده بود تا مهدی عبدی بازیکن جوان و تازه وارد زمین شده پرسپولیس با یک حرکت عرضی با حسینی تک‌به‌تک شود. ضربه او به تیر دروازه خورد و در برگشت بعد از برخورد به بدن حسین حسینی وارد دروازه استقلال شد. بد اقبالی محض سنگربان استقلال در نخستین دربی بعد از جدایی رحمتی، در همین صحنه رقم خورد. صحنه‌ای که چهارمین بازی بدون کلین‌شیت را برای رکورددار کلین‌شیت رقم زد.
در ادامه حملات استقلال برای به تساوی کشاندن بازی به جایی نرسید و بازی درنهایت به سود پرسپولیس به پایان رسید.

 صحنه برجسته نیمه دوم اخراج علی کریمی آخرین اتفاقی بود که استقلال به آن نیاز داشت. او که در نیمه اول یک پنالتی را از دست داده و یک کارت زرد را نیز از داور بازی گرفته بود، در دقیقه 89 با یک خطای بسیار سنگین روی مهدی عبدی کارت زرد دوم را گرفت و اخراج شد تا مشخص شود که در چهار بازی نخست فصل به هیچ عنوان حتی سایه‌ای از آن بازیکنی نبود که استراماچونی به‌عنوان مدیرمیانه زمین برگزیده بود. قطعا بعد از این بازی هواداران استقلال بدجوری حسرت امید ابراهیمی را می‌خورند که حالا در بلژیک است.  درگیری دقیقه 92 بین سیاوش یزدانی و فرشاد احمدزاده هم از نکته‌هایی است که باید به آن توجه کرد. سیاوش یزدانی در صحنه‌ای روی سیامک نعمتی خطایی انجام داد که با واکنش شدید فرشاد احمدزاده همراه شد و بازی را کاملا به‌هم زد. این درگیری باعث شد تا بازی برای دقایقی متوقف شود و حتی مربیان دو تیم وارد زمین شدند تا بازیکنان خود را جمع‌و جور کنند. نکته جالب حضور کریم باقری بود که بازیکنان پرسپولیس را طوری به عقب زد که انگار گارد ضدشورش است. آیا جای خالی یک بزرگ‌تر عین کریم باقری را روی نیمکت استقلال حس نمی‌کنید؟