پلمب؛ سرانجام گران فروشی به زائران

با ورود دادستانی مشهد به موضوع گران‌فروشی برخی واحدهای صنفی، خلأهای قانونی در برخورد با متخلفان  برطرف و مغازه پنج کاسب گران‌فروشی پلمب شد. به گزارش خراسان رضوی،گران‌فروشی برخی کسبه بازار منطقه ثامن، مدت‌ها گلایه بسیاری از زائران و مجاوران را در پی داشته است و به همین دلیل برخورد با این موضوع در دستور کار نهادهای نظارتی قرار گرفت. با هماهنگی‌های انجام شده، همراه با تیم متشکل از قاضی شعبه سیار تعزیرات حکومتی استان، پلیس اماکن، بازرس سازمان صمت و بازرس اتاق اصناف مشهد با دستور قضایی معاون دادستان مشهد به بازارهای اطراف حرم مطهر می‌رویم تا حکم قضایی در برخورد با متخلفان اجرا شود.
فروش نان لواش با دینار عراقی !
 ابتدا سراغ نانوایی سنگک در بازار سرشور می‌رویم. جایی که به گفته قاضی جلیلی طی سال گذشته و امسال بارها به دلیل گران‌فروشی و کم‌فروشی اخطار گرفته اما توجه نکرده و حتی جواز کسب هم ندارد. با حکم معاون دادستان کرکره این نانوایی پایین کشیده و برچسب پلمب اماکن بر آن زده می‌شود. دقیقاً دو کوچه بالاتر یک نانوایی دیگر هم تخلف مشابهی دارد اما جالب‌تر این که این نانوایی در مواقعی که زائران بیشتری برای خرید به آن مراجعه می‌کردند گاه نان لواش را تا 3 هزار تومان می فروخته و از زائران خارجی دینار دریافت می کرده  و هیچ نرخ مصوبی را رعایت نمی‌کرده، سرنوشت این نانوایی نیز مانند نانوایی قبلی است؛ کرکره آن پایین کشیده و پلمب می‌شود.
این بار پلمب مغازه یک میوه فروش گران فروش


مقصد بعدی میوه‌فروشی است، مغازه‌ای که به گفته صاحب آن طی سال‌های گذشته به دلیل موقعیت مکانی ویژه و فعالیت 24 ساعته، حتی یک دقیقه هم کرکره آن پایین کشیده نشده تا جایی که زنگ زده است. میوه‌فروشی که به گفته «امید» بازرس سازمان صمت استان چندین بار طی سال گذشته اخطار گرفته و جریمه ‌شده اما باز هم دست از گران‌فروشی برنداشته است. چند ساعتی زمان می‌برد تا کولری که زیر کرکره مغازه تعبیه‌شده است، جابه جا و میوه‌ها به مغازه دیگری برده شود و در نهایت کرکره زنگ‌زده پایین کشیده می‌شود.
در نهایت جریمه می شویم !
حاشیه میدان بیت‌المقدس شلوغ‌ترین نقطه بازار اطراف حرم مطهر، مقصد بعدی ماست. وقتی بازرس سازمان صمت به شاگرد بستنی‌فروشی می‌گوید که می‌خواهیم مغازه را پلمب کنیم، برایش قابل ‌هضم نیست و مالک مغازه را صدا می‌زند. وقتی حکم معاون دادستان به مالک بستنی‌فروشی نشان داده می‌شود تعجب می کند و می‌گوید: مغازه‌های این جا هیچ‌وقت تعطیل هم نشده‌اند چه برسد به این که پلمب شوند، در نهایت جریمه می‌شویم. اما حکم قضایی حجت را تمام می کند. صاحبان مغازه‌های مجاور می‌گویند کرکره‌های این مغازه زنگ‌زده است، ساختمان‌ها هم قدیمی اند و اگر کرکره را به‌زور پایین بکشید ممکن است ساختمان هم پایین بیاید، اما قاضی جلیلی می‌گوید: تخلفات این آب میوه و بستنی‌فروشی زیاد و حکم معاون دادستانی لازم الاجراست. در نهایت کرکره این مغازه هم پایین می آید و خوشبختانه ساختمان هم صدمه  نمی بیند.
تلفن زدن بی‌فایده است
میوه‌فروشی حاشیه بازار رضا(ع) یکی دیگر از کسبه گران‌فروش است که با حکم قضایی قرار است پلمب شود. مالک مغازه بعد از این که متوجه می‌شود بناست مغازه‌اش بسته شود، موبایل خود را برمی‌دارد و با چند جا تماس می‌گیرد. بعد از یکی از تماس ها به بازرس سازمان صمت می‌گوید: «تلفن با شما کار دارد». اما بازرس می‌گوید: «برای صحبت کردن، اعتراض و هر پیگیری دیگری به مراجع قانونی مراجعه کنید، تلفن زدن فایده‌ای ندارد». یکی از رهگذران نیز که گویی از ساکنان محله است می‌گوید: خدا خیرتان بدهد، همه مغازه‌های این جا گران‌فروشی می‌کنند و وقتی به آن‌ها اعتراض می‌کنیم می‌گویند جریمه‌اش را می‌دهیم. سرانجام این مغازه هم پلمب می‌شود و تعداد مغازه‌های پلمب شده در این عملیات ضربتی به پنج عدد می‌رسد.  «جلیلی» رئیس شعبه سیار تعزیرات می‌گوید: این طرح ادامه‌ خواهد داشت و با توافقی که بین تعزیرات و دادستانی انجام‌شده است، مطمئن هستیم بقیه کسبه گران‌فروش قاطع بودن برخورد قانونی را جدی خواهند گرفت و گران‌فروشی و کم‌فروشی کمتر خواهد شد.
توافق‌ با دادستانی برای رفع خلأ قانونی
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هم در خصوص این طرح به خراسان رضوی می گوید:  پلمب واحدهای صنفی متخلف که به دلیل تکرر جرم صورت گرفته است، با هماهنگی معاونت دادستانی مشهد انجام‌شده است. درگذشته به دلیل خلأهای قانونی برای  پلمب و نصب پرده تخلف در واحدهای صنفی، در حق مجاوران و زائران اجحاف می شد و کسبه به شکل های مختلف گران‌فروشی و کم‌فروشی می کردند. «حمیدرضا کریم» می افزاید: قبلاً واحد صنفی می‌دانست که بعد از مرحله سوم تخلف اقدام به پلمب و نصب پرده می‌شود و به همین دلیل هر بار که بازرسان به مغازه فرد متخلف مراجعه می‌کردند، تخلف به نام یک فرد دیگر ثبت می‌شد و با وجود تعدد تخلف یک واحد صنفی به دلیل این که تخلفات به نام افراد مختلف ثبت می‌شد، امکان پلمب واحد متخلف وجود نداشت.
ممکن است با یک‌ تخلف مغازه پلمب شود
وی ادامه داد: به همین دلیل با طرح موضوع با معاونت دادستانی توافق‌نامه‌ای منعقد شد که با حکم دادستانی و برای حمایت از زائران و مجاوران بارگاه امام هشتم(ع) و رفع خلأ قانونی، دستور قضایی پلمب واحدهای متخلف توسط دادستانی مشهد صادر شود. با این ورود قاطع، از این پس ممکن است واحدی که حتی برای اولین بار تخلف کند هم پلمب شود.