روحانی:چرااقدامات فرانسه متوقف شد؟

آرمان ملي: روز گذشته يکي از پرکارترين روزهاي کاري رئيس‌جمهور در نيويورک بود. دکتر حسن روحاني که پيش‌تر با امانوئل مکرون و آنگلا مرکل در راستاي حفظ برجام و پيگيري تعهدات بر زمين مانده اروپا گفت‌وگو داشت، شامگاه سه‌شنبه به وقت محلي با بوريس جانسون به بحث و تبادل نظر پرداخت. ضمن اشاره به سابقه، آشنايي و حضور انگليس در منطقه خاورميانه، تصريح کرد: از بيانيه اخير سه كشور اروپايي كه در عين حال جزو طرف‌هاي برجام هستند، بسيار متاسف هستيم و صدور اين بيانيه بي‌اساس در شرايط حساس و پيچيده كنوني به هيچ عنوان سازنده و مفيد نبود. رئيس‌جمهور همچنين با انتقاد از كوتاهي لندن در انجام تعهدات خود براي بهره‌مندي ايران از مزاياي اقتصادي برجام، فضاي مثبت اقتصادي را جزو تعهدات برجامي طرفين برشمرد و از آنها خواست هرچه زودتر تعهدات برجامي خود از جمله اينستكس را عملياتي كنند. ساعاتي بعد رئيس‌جمهور فرانسه مجددا به محل اقامت رئيس‌جمهور در نيويورک آمد تا مذاکرات به صورت سه‌جانبه ميان ايران، انگليس و فرانسه ادامه يابد. به گزارش وال استريت ژورنال محور اصلي اين گفت‌وگوها پيش شرط‌هاي مطرح شده از سوي ايران و ايالات متحده براي آغاز دور جديد مذاکرات در قالب 1+5 و احتمالا ديداري ميان حسن روحاني و دونالد ترامپ بوده و جانسون و مکرون اصرار داشته‌اند که روحاني با ترامپ ديدار کند. مکرون به روحاني مي‌گويد: «اگر کشور را ترک کني و ترامپ را نبيني، از دست دادن يک فرصت است. چرا که شما که تا مدتي برنمي‌گردي و ترامپ هم به تهران نمي‌آيد». جانسون هم با تأييد سخنان رئيس‌جمهور فرانسه اضافه مي‌کند: «موافقم، شما بايد در لبه استخر ايستاده و همزمان بپري داخل استخر (تا نتيجه بگيري)». در ادامه مکرون از روحاني مي‌خواهد تا به تلاش‌هاي فرانسه براي کاهش تنش کمک کند، رئيس‌جمهور نيز پاسخ مي‌دهد: «شما خوب داشتيد پيش مي‌رفتيد، يک دفعه متوقف شديد». پس از پايان اين ديدار سه‌جانبه، رئيس‌جمهور فرانسه که پيشتر مصاحبه‌اي اميدوارانه در خصوص پيشرفت مذاکرات و ميانجيگري ميان ايران و آمريکا داشت، نااميدانه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و پيش‌بيني خود را از روابط ايران و آمريکا موکول به اتفاقات آينده کرد. بوريس جانسون اما چندان واکنش خاصي به موضوع نداشت و صرفا از دعوت رئيس‌جمهور به لندن خبر داد.
گفت‌وگو با ترامپ از دريچه فاکس
در ادامه ديپلماسي فعال ايران در نيويورک، رئيس‌جمهور در اقدامي جالب توجه رسانه دست راستي فاکس را که همواره مورد توجه دونالد ترامپ بوده براي گفت‌وگو انتخاب کرد و از اين طريق تلاش کرد تا سخنان خود را به گوش رئيس‌جمهور آمريکا و طرفدارانش برساند. در اين مصاحبه که با سؤالات تند و بي‌پرده مجري آغاز شد، حسن روحاني يکي از مسلط‌ترين و هجومي‌ترين چهره‌هاي خود را به نمايش گذاشت تا به دنيا نشان دهد، سياست‌هاي آمريکا و متحدانش در منطقه تا چه اندازه مضر است. رئيس‌جمهور طي اين مصاحبه گفت: آقاي ترامپ اعتماد بين دو کشور را تخريب کرد و اين بسيار مهم است. بايد اعتماد برگردد و لازمه بازگشت اعتماد، توقف فشارهاي آمريکا بر مردم ايران است. او اضافه کرد که آمريکا بايد اين تحريم‌هاي نادرست و غيرانساني را که نوعي تروريسم است متوقف کند و آن زمان، فضاي بهتري ايجاد مي‌شود. روحاني حمله يمن به آرامکو را حق اين کشور توصيف کرد و آن را فضاحتي براي دستگاه نظامي آمريکا توصيف کرد. او همچنين گفت که براي ايران اهميتي ندارد چه کسي در آمريکا بر سر کار باشد بلکه مهم آن است که به تعهدات بين‌المللي دولت و ملت آمريکا پايبند باشد. رئيس‌جمهور در پايان با گله از رسانه‌هاي آمريکايي تصريح کرد: «رسانه‌هاي آمريکايي‌ واقعيت‌ها را به مردم آمريکا نمي‌گويند و از يک کانال خاص مسائل را براي مردم توضيح مي‌دهند و اين جاي تأسف است. به همين دليل است که مردم آمريکا از منطقه ما کامل خبر ندارند، اگر مردم آمريکا بدانند که با پول آنها چگونه مردم يمن نابود و بمباران مي‌شوند، ساکت نمي‌نشينند».
ميانجيگري‌ها ادامه دارد


به رغم ناکامي‌هاي کشورهاي ثالث در اصلاح روابط ميان ايران و آمريکا اما همچنان تلاش‌ها براي ميانجيگري ادامه دارد. بامداد چهارشنبه به وقت ايران رئيس‌جمهور سوئيس به ديدار حسن روحاني رفت. سفارت سوئيس در ايران در اين باره نوشت: «در حاشيه هفتاد و چهارمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد، رئيس‌جمهور سوئيس اوولي مائورر با رئيس‌جمهور ايران، حسن روحاني ديدار کردند تا درباره نقش ميانجيگري سوئيس گفت‌وگو کنند». سوئيس حافظ منافع ايالات متحده و عربستان سعودي در ايران و نيز حافظ منافع ايران در کانادا، مصر و عربستان است. از سوي ديگر از عربستان خبر مي‌رسد که بن‌سلمان و ترامپ از نخست وزير پاکستان خواسته‌اند تا ميانجي آن‌ها در گفت‌وگو با ايران شود. عمران‌خان با تأييد اين موضوع گفت: در حال حاضر نمي‌توانم به جزئيات اين مساله بپردازم اما ما تلاش خواهيم کرد که اين وساطت را انجام دهيم.