ترک تحصيل ۲۰ درصد دانش‌آموزان از ترس غرق شدن

37 روستاي در استان خوزستان با قايق تردد مي‌کنند
ترک تحصيل 20 درصد دانش‌آموزان
از ترس غرق شدن
37 روستاي شهرستان باوي در استان خوزستان به دليل نداشتن پل عابر، با قايق تردد مي‌کنند. سواري با لنج و قايق اگر براي تفريح باشد هيجان‌انگيز هم هست اما اگر هميشگي و بدون در نظر گرفتن موارد ايمني باشد دردسر‌ساز مي‌شود؛ مانند قايق سواري مردم منطقه که با شروع فصل پاييز و بارندگي مجبورند براي کار ودرس خطر را به جان بخرند و از اين رودخانه عبور کنند. مشکلات استان خوزستان پاياني ندارد و هر روز شاهد بروز يک رويداد جديد در اين استان هستيم از جمله سيلاب اخير که باعث نابودي بسياري از زير ساخت‌هاي شهري و روستايي شد و نمونه بارز آن شکستگي لوله‌هاي فاضلاب شهري اهواز و جمع شدن فاضلاب در سطح خيابان‌ها است. به تازگي نيز جمع آوري پل شناور شهرستان باوي نيز باعث قطع شدن راه ارتباطي 37 روستاي اين شهرستان شده که با قايق مجبورند تردد کنند و با آغاز سال تحصيلي جديد دانش آموزان و معلمان مجبورند هر روز از با قايق خود را به مدرسه برسانند.


ترک تحصيل به دليل نبود پل
امين الهايي مدير مدرسه شهيد مهدي شبه روستاي شري‌مري در شهرستان باوي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در اين باره گفت: حدود 200 دانش آموز در روستاي ما با مشکل تردد مواجهند و امسال با کاهش 20 درصدي ترک تحصيل دانش‌آموزان منطقه مواجهيم. وي افزود: از 37 روستاي شهرستان باوي 10 درصد جمعيت آنها را معلمان تشکيل مي‌دهند که مجبورند براي رفت و آمد به مدرسه با قايق تردد کنند که در حال حاضر نيز بعضي از کلاس‌هاي ما داير نشده و بسياري از معلمان به دليل همين مشکل از منطقه مهاجرت کرده‌اند. الهايي ادامه داد: تاکنون بارها به مسئولان استاني و شهرستاني براي نبود پل براي تردد روستاييان شرق شهرستان باوي مراجعه کرده‌ايم ولي متاسفانه هيچ نتيجه‌اي نگرفته‌ايم. غزي يکي از اهالي روستاي عباسيه نيز در ادامه به «ايلنا» گفت: براي نبود پل شناور مناطق روستايي شهرستان باوي اعضاي شوراها و دهياري‌ها به مسئولان شهري و استاني مراجعه کرده و پي‌گير هستند. استاندار خوزستان چند ماه پيش قول مساعد داد که به زودي براي اين اهالي پل ثابت احداث خواهد شد که متاسفانه تاکنون خبري نشده است. ساکن روستاي عباسيه باوي گفت: بعد از فاجعه سيل پل شناور منطقه را نيز که دچار تخريب شده بود جمع آوري کردند و تاکنون هيچ پل جايگزيني را نصب نکردند. روزانه بايد فرزندان‌مان را با هزار دلهره با قايقي که بيش از 15 نفر را جابه‌جا مي‌کند به مدرسه بفرستيم حالا هزينه چند هزار توماني اين جابجايي با شرايط سخت اقتصادي مردم منطقه بماند. غزي عنوان کرد: خود من دو فرزند دختر و پسرم را روزانه با هزار دلهره راهي مدرسه مي‌کنم. علي بن نصرا... مدير آموزشگاه شهيد لفته روستاي يکاويه يک عناوچه هم درباره وضعيت اهالي اين روستا گفت: بالاي 30 روستاي منطقه با جمعيت 12 هزار نفري با مشکل تردد مواجهند که براي کارهاي روزمره‌شان و دانش آموزان براي تحصيل مجبورند از طريق قايق به شهرستان ملاثاني مراجعه کنند.
مسئولان فقط به مردم وعده مي‌دهند
اين مدير مدرسه اضافه کرد: مسئولان فقط به مردم براي احداث پل وعده و وعيد مي‌دهند. حتي قول يک پل ثابت را به ما دادند که تاکنون کلنگ‌زني هم نشده است. بسياري از دانش‌آموزان ما از جمله دختران به دليل همين مشکل ترک‌تحصيل مي‌کنند چرا که از تردد با قايق از روي رودخانه مي‌ترسند. از سال 92 به بعد اين منطقه تنها يک پل شناور داشت که در سيل اخير ويران شد و از آن سال تا قبل از سيل اخير از همين طريق تردد مي‌کرديم که متاسفانه آن هم تخريب شد. منتظر اقدام بازسازي پل از سوي ارتشيم. منوچهر ورناصري فرماندار باوي نيز در اين باره اظهار داشت: سال 92 ارتش پلي را در دهستان عناوچه براي تردد اهالي روستايي در شرق شهرستان باوي به شهر ملاثاني در اين منطقه نصب کرد. با برطرف شدن مشکل تردد اهالي از طريق پل موقت حالا به هر دليلي مسئولان پي گير احداث پل ثابتي براي منطقه نبودند. ورناصري ادامه داد: در 10 ماهي که به عنوان فرماندار شهرستان باوي منصوب شدم به طور جد پيگير صدور مجوز پل ثابت از مسئولان استاني هستم. همه اقدامات ساخت آن نيز انجام شده و شش هفته هم طول کشيد تا مجوز اين پل مصوب شود. در حال حاضر نيز تقريبا اعتبار اوليه آن تامين و به اداره شهرسازي براي کلنگ زني اين پروژه ابلاغ شد. وي افزود: در سيل ويرانگر فروردين ماه سال‌جاري پل موقت نظامي منطقه دچار شکستگي شد اين پل چهار پنج سال است بر روي رودخانه کارون نصب شده و دچار فرسودگي و شکستگي‌هايي است. متاسفانه يک ماه پيش به طور کامل در آب سقوط کرد و ارتش آن را براي بازسازي جمع‌آوري کرد. فرماندار باوي تصريح کرد: ارتش هم قول مساعد داد به محض بازسازي، پل را براي تردد مردم منطقه نصب مي‌کند. وي افزود: مردم اين منطقه بخصوص دانش‌آموزان براي تردد به مدرسه در شهر ملاثاني مجبورند با قايق تردد کنند. يکي از قايق‌ها را مديريت بحران شهرستان در اختيار مردم قرار داده و قايق‌هاي محلي نيز براي رفت و آمد اهالي روستاها در محل مستقرند. وي ادامه داد: در حال حاضر نيز دبي آب رودخانه کارون بالا بوده و به طور جد در حال پيگيري اين موضوع هستيم ولي کاري از دست ما ساخته نيست و بايد منتظر اقدامات بازسازي اين پل موقت از طريق ارتش باشيم.
پُل ارتش
جواد الباجي نماينده شهرستان باوي در مجلس هم در تذکري به وزير دفاع در باره نصب پل شناور عناوچه گفت: چرا با گذشت يک ماه هنوز کار تعمير پل عناوچه به پايان نرسيده در صورتي که اين پل محل تردد مردم و دانش آموزان است و هر لحظه احتمال بروز حادثه ناگوار وجود دارد. وي ادامه داد: اهالي محترم دهستان عناوچه در شهرستان باوي براي تردد به سمت شهر ملاثاني مرکز شهرستان باوي از پل شناور ارتش استفاده مي‌کردند که بيش از يک‌ماه است اين پل براي تعمير از رودخانه برداشته شده و متاسفانه اين کار با کندي در حال اجراست. بنابراين ضرورت دارد ارتش جمهوري اسلامي ايران هر چه زودتر پل مذکور را نصب کرده تا تردد اهالي دوباره ميسر شود.