‌‌‌رئیس قوه قضاییه: صدای اعتراض کارگران را باید شنید اخراج ۲۵ نفر از کارگران هفت‌تپه

همدلی| کارگران صنعت نیشکر هفت‌تپه از ابتدای مهرماه امسال برای چندمین بار دست به تجمع و اعتراض زده‌اند و آن گونه که یکی از این کارگران به خبرنگار همدلی گفته به تازگی ۲۵ نفر از کارگران این کارخانه از سوی کارفرما اخراج شده‌اند. کارگران هفت‌تپه در تجمعات اخیر خود خواستار ورود ‌‌‌رئیس قوه قضاییه به موضوع واگذاری این شرکت شده‌اند. سیدابراهیم ‌‌‌‌‌رئیسی هم به تازگی درباره اعتراضات کارگری گفته: اعتراضات باید پیش از آنکه جنبه قضایی یابد، توسط دولت و مجلس شنیده و حل و فصل شود.
اسامی کارگران اخراجی نیشکر هفت‌تپه، بر اساس پیگیری‌‌های خبرنگار همدلی به شرح زیر است:
کارگران اخراجی از بخش کارخانه: ۱- فریدون‌‌ هاشمی محــمودی ۲-‌محسن حیدری‌راد ۳- جاسم بنی‌چعب ۴- توفیق حیدری الکثیــر ۵-عظیم کثیر ۶-‌پیمان نوروزی.
کارگران اخراجی از بخش کشاورزی: ۷- بشیر الکثیـــر۸-‌فواد الکثیر ۹- موسی الکثیر ۱۰- مهدی الکثیر ۱۱- احمد الکثیر بدوی ۱۲- مهدی صحناوی ۱۳- سمسام الکثیر ۱۴- حمید چنانی ۱۵- سیدقاسم پرواز ۱۶- احمد کرد ۱۷-‌‌هادی مجدیان نسب ۱۸-عباس عقابی ۱۹- سیدایوب تفاخی ۲۰- منصور سعده


کارگران اخراجی از بخش زیربنایی: ۲۱- یعقوب سعدی ۲۲- سید اسماعیل جعاوله و کارگران اخراجی بخش تجهیزات : ۲۳- عدنان منصوری ۲۴- حسین حمدانی ۲۵- یوسف خانه‌شیر
تایید و تکذیب استاندار خوزستان
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با تایید این فهرست به ایرنا گفته: از بین کارگران دائم هفت‌تپه، تنها ۲۰ نفر اخراج شده‎اند. شریعتی البته تاکید کرده که این کارگران اخراج هم نشدند بلکه قراردادشان تمام شده ‎است. او گفته: تمدید قرارداد نداشته‌اند که این جزو حقوق کارفرماست و جزو حقوق کارگر است که بخواهد ادامه بدهد یا نه.
اما اگر خلاف قانون امری اتفاق بیفتد، متولیانی هستند از جمله اداره کل کار، که می‎توانند به این امور رسیدگی کنند. شریعتی توضیح داد: از سال گذشته، تمام حقوق این کارگران به روز شد؛ سنوات کارگران پرداخت شد، مسئله حقوق بازنشستگان حل شد و همه کارهای سال ۹۵ ،۹۶ و ۹۷ حل شد.
شما در این یک سال، هیچ صدایی از هفت‎تپه نشنیدید. استاندار خوزستان در پاسخ به این پرسش که چرا امروز هفتمین روز از اعتصاب کارگران هفت‌تپه است، تاکید کرد: بخش کشاورزی در حال انجام کارش است و روزی ۶۰ هکتار کشت می‎کند، بخش صنعت هم دارد کارش را انجام می‎دهد که در حال بازسازی کارخانه برای آبان ماه است. فقط بخش تجهیزات، آن‎ هم برای عدم تمدید قرارداد این بیست نفر، اعتراض دارند. اما حقوق آنها به روز است، حقوق تیرماه را گرفته‎اند و الان باید مردادماه را بگیرند.
با این حال برخی از کارگران نیشکر هفت‌تپه مدعی شدند که ۴۰ کارگر این شرکت از سوی نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.
در این باره نیز شریعتی به ایرنا گفت: ما گفتیم همان ‌‌هیات(‌‌هیاتی متشکل از دادستان محترم، مسئولان استانداری، مسئولان اداره کل کار، جهاد کشاورزی، اداره کل اطلاعات و قرارگاه حضرت ابوالفضل(ع) ) بررسی کند که اگر کارفرما خطا کرده، ممانعت کند و اگر کارگران خطا کردند، اصلاح صورت بگیرد. همچنین هرچه ‌‌هیات استان تصمیم می‌گیرد، کارگر و کارفرما مطیع باشند؛ یعنی نه حق کارگر تضییع شود و نه کارفرما. مشکل بزرگی هم نیست. به کارگران بگویند باید تابع قوانین کشور باشند. بنابراین نیروی انتظامی به خواست این ‌‌هیات، از کارگر و کارفرما به‌صورت جدا دعوت کرده‎ است.
صدای اعتراض را باید شنید
این در حالی است که رئیس قوه قضاییه در دیدار یکشنبه شب خود با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات از برخورد با اعتراضات کارگری تصریح کرد: من معتقدم اعتراضات کارگری به دلیل مشکلاتی است که کارگران دارند و این مشکلات و اعتراضات باید پیش از آنکه جنبه قضایی یابد، توسط دولت و مجلس شنیده و حل و فصل شود.
‌رئیسی ادامه داد: شما به عنوان قانونگذار و ناظر، دست‌تان باز است و می‌توانید این مشکلات را به راحتی پیگیری کنید.
قطعا باید اعتراض کارگر شنیده شود. وقتی کارخانه‌ای به یک فرد واگذار شده که اهلیت لازم را ندارد و بعد تولید این کارخانه رو به افول می‌رود و نهایتا تعطیل می‌شود، طبعا کارگران بیکار می‌شوند و وقتی حقوقی نگرفتند، اعتراض می‌کنند.
این اعتراض‌ها باید در وقت خود شنیده شود و اساسا نباید اجازه داد کار به اینجا بکشد. باید در هنگام واگذاری، اهلیت فرد بررسی شود و بعد از واگذاری نیز دولت با پرداخت تسهیلات و سایر مشوق‌ها اقدام به توانمندسازی کند. مجلس نیز به عنوان نهاد ناظر باید بر این روند نظارت داشته باشد و اصلا اجازه ندهیم که این موضوعات جنبه قضایی پیدا کند.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش نشست انجمن جامعه شناسی ایران با موضوع موانع فعالیت‌های ورزشی زنان حقوق زنان در پیچ تاخر زمان خردگریزی و جنون هنرمندانه «همدلی» از تورم کالاهای اساسی طی ماه‌های اخیر گزارش می‌دهد آب رفتن سفره معیشت شیرزاد پیک حرفه در تبیین دو گانه نسبی‌انگاری یا مطلق‌انگاری اخلاق: مطلق‌گرایی اخلاقی؛ اساس گفت‌وگوی دموکراسی‌ها «همدلی» به بهانه ماجرای دزدی اخیر، فعالیت اقتصادی نماینده‌های مجلس را بررسی کرد دست‌های آلوده در خانه ملت تلاش ترام‍پ در مقابل شروط ایران ولی‌الله شجاع‌پوریان به ‌بهانه9مهر، روزجهانی سالمند چالش‌های پدیده سالمندی ‌‌‌رئیس قوه قضاییه: صدای اعتراض کارگران را باید شنید اخراج ۲۵ نفر از کارگران هفت‌تپه ولی‌الله شجاع‌پوریان به ‌بهانه9مهر، روزجهانی سالمند چالش‌های پدیده سالمندی پیامدهای تجربه هفت دهه برنامه‌ریزی مدون در ایران پیش از عزیمت به ارمنستان؛ روحانی: الحاق به اوراسیا اتصال به اقتصاد جهانی را هموار می‌کند