رضایت 89 درصدی ازتاثیر مطالبه گری «خراسان رضوی»

همان طور که می دانید، طی سال های گذشته مرکز افکارسنجی روزنامه خراسان، نظرسنجی های متعددی را از مردم مشهد و مخاطبان روزنامه انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده است. امسال در آستانه آغاز شانزدهمین سال انتشار، برای نخستین بار تصمیم گرفتیم این نظرسنجی را به طور مستقل برای روزنامه استانی «خراسان رضوی» انجام دهیم تا بتوانیم خود را با ترازوی قضاوت شما محک بزنیم و با اطلاع از نظرات و مطالبات شما، برنامه ریزی دقیق تری برای ادامه خدمت رسانی به شما داشته باشیم. از جمله نکات قابل توجه در نتایج این نظرسنجی این است که 89 درصد، پیگیری های روزنامه خراسان رضوی در موضوعات استان و مطالبات مردم را موثر ارزیابی کرده اند، این یعنی عملکرد رسانه ای ما به میزان زیادی مورد رضایت بوده است. مرکز افکارسنجی رصد، وابسته به دفترپژوهش روزنامه خراسان، طی تحقیقی در مرداد امسال به بررسی دیدگاه مشترکان  روزنامه خراسان در خصوص روزنامه «خراسان رضوی» پرداخت. این نتایج بر اساس پرسش از نمونه های تصادفی با جامعه آماری 400 پاسخ گو اعم از مخاطبان و غیر مخاطبان روزنامه خراسان رضوی بوده و امکان تعمیم نتایج حاضر به تمام مشترکان روزنامه خراسان را با سطح اطمینان بالا  دارد.
 
ضریب نفوذ 73 درصدی
بر اساس یافته های این پژوهش، بیش از نیمی از مشترکان روزنامه (56 درصد) اعلام کرده‌اند که هر روز روزنامه خراسان رضوی را مطالعه می‌کنند. اگر میزان مطالعه «خیلی کم» و «نامنظم» را هم در نظر بگیریم، باید گفت که در مجموع  73درصد، روزنامه خراسان رضوی را مطالعه می‌کنند گرچه کم و نامنظم. در مقابل تنها 26 درصد گفته اند که روزنامه استانی را مطالعه نمی‌کنند.
 
روزنامه های استان ، منبع خبری 82 درصد مخاطبان
اگرچه با توجه به فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی در چند سال اخیر به طور طبیعی فعالیت رسانه ها با تغییراتی همراه بوده و ما نیز همانند بسیاری از فعالان رسانه ای، حوزه اطلاع رسانی و پیگیری مان را در فضای مجازی توسعه داده ایم، اما بسیار جالب است که حدود 82 درصد همچنان روزنامه را منبع دریافت اخبار استان اعلام کرده اند. بر اساس نتایج نظرسنجی، پس از این رسانه مکتوب، فضای مجازی با 37.79 درصد، شبکه تلویزیونی استان با 44.81 درصد و شبکه رادیویی استان با 11.70 درصد دیگر منابع خبری هستند. درخور ذکر است که در این سوال افراد قادر به انتخاب بیش از یک گزینه بودند. به همین دلیل جمع درصد پاسخ ها بیشتر از 100 است.



 
 
 
 
 
 
84 درصد، مخاطب جدی  اخبار استان و مشهد
این که 84 درصد مشترکان روزنامه خراسان، پیگیر اخبار استان و شهر مشهد هستند نیز بسیار حائز اهمیت است. 16 درصد اعلام کرده اند که این اخبار را به میزان کم دنبال می کنند و برای بقیه پیگیری خبرهای استان و شهر مشهد اهمیت دارد.
 
تامین کننده نیازهای خبری 81 درصد مخاطبان
پاسخ هابه سوال ما درباره میزان برآورده شدن نیازهای خبری با مطالعه روزنامه «خراسان رضوی»،  11 درصد «خیلی زیاد»، 27 درصد «نسبتا زیاد» و 43 درصد «متوسط» بوده است. این که در مجموع محتوای روزنامه ما نیاز خبری 81 درصد مخاطبان را به میزان «خیلی زیاد»، «نسبتا زیاد» و «متوسط» تامین می کند، دستاورد مهمی است که به آن افتخار می کنیم و البته این موضوع  وظیفه ما در این حوزه را نیز سنگین تر می کند. همچنین تلاش خواهیم کرد با رفع کاستی های احتمالی، میزان رضایت 19 درصد باقی مانده مخاطبان را نیز بهبود بخشیم.
 
خبرهای مفصل، 64 درصد مخاطب دارد
طولانی بودن حجم خبرهای برخی نشست ها و جلسات، همواره یکی از مشکلات و نگرانی ها در حوزه رسانه است. اگرچه همواره تلاش می شود با کوتاه نویسی، سهولت خوانش آن را برای مخاطب بالا ببریم اما برخی جلسات و خبرها به دلیل اهمیت زیاد اظهارنظرها و مباحث مطرح شده در آن، گاهی ما را ناگزیر به انتشار خبرهای مفصل می کند. نظرسنجی انجام شده نشان می دهد این خبرها، با وجود مفصل بودن، عنصر جذابیت خود را دارد و در مجموع 64 درصد اعلام کرده اند مطالعه آن به میزان «متوسط»، «نسبتا زیاد» و «خیلی زیاد» برایشان جذاب است.
 
رضایت 89 درصدی از پیگیری ها
باعث خرسندی است که برایند پاسخ ها به این سوال نظرسنجی که «پیگیری خراسان رضوی در موضوعات استان و حرف مردم را چقدر موثر می دانید؟» مثبت است و مخاطبان از عملکرد ما در انجام این وظیفه رسانه ای رضایت د ارند.
 در مجموع، 89 درصد، این پیگیری ها را موثر می دانند که به تفکیک شامل 20 درصد «خیلی زیاد»، 32 درصد «نسبتا زیاد» و 37 درصد «متوسط» است. بر اساس نتایج نظرسنجی، فقط 11 درصد در این زمینه رضایت «خیلی کم» و «نسبتا کم» دارند که برای افزایش رضایتمندی آن ها نیز تلاش خواهیم کرد.
 
ذائقه؛ هم فرهنگی-اجتماعی و هم سیاسی-اقتصادی
این موضوع نیز برایمان حائز اهمیت بود که بدانیم ذائقه مخاطبان مان چیست و بین دو حوزه «فرهنگی-اجتماعی»یا«سیاسی - اقتصادی» کدام را ترجیح می دهند. 39 درصد مایل‌اند روزنامه «خراسان رضوی» توامان به موضوعات اجتماعی-فرهنگی و نیز اقتصادی-سیاسی بپردازد. 30 درصد تنها حوزه سیاسی-اقتصادی را ترجیح می دهند و 28 درصد هم موضوعات فرهنگی-اجتماعی را مورد علاقه خود برای مطالعه در روزنامه بیان کرده اند. در این بین 3 درصد هم تمایزی بین این دو حوزه موضوعی قائل نبوده اند.
 
تنها ۳۳درصد، «خراسان رضوی» را سیاسی  می دانند
ارزیابی دیدگاه ها در این نظر سنجی نشان می دهد تلاش برای دور بودن «خراسان رضوی» از جناح بندی های سیاسی و انعکاس خبرهای همه احزاب، جناح ها و گروه های سیاسی موفقیت آمیز و سوال ما درباره طیف سیاسی «خراسان رضوی» با پاسخ های جالبی همراه بوده است. این که 34 درصد ما را میانه رو می دانند و 33 درصد نیز طیف سیاسی مان را نمی دانند، یعنی 67 درصد ،«خراسان رضوی» را نزدیک به یک طیف سیاسی خاص ارزیابی نمی کنند. این نگاه و ارزیابی، دستاورد بسیار مهم و حائز اهمیتی برای ماست، چرا که در فضای رسانه ای کشور و با توجه به نیاز مبرم رسانه ها به حمایت های اقتصادی، این که روزنامه «خراسان» و به تبع آن روزنامه «خراسان رضوی» توانسته است استقلال خود را از نظر سیاسی حفظ کند و این نظر سنجی نیز این رویکرد را تایید می کند، یعنی ما در تحقق هدف و رسالتمان درست عمل کرده ایم و تلاش خواهیم کرد همین راه را ادامه دهیم.البته در این بین، 26 درصد، روزنامه خراسان رضوی  را نزدیک به طیف اصولگرا و 7 درصد نزدیک به طیف اصلاح‌طلب می‌دانند که قطعا توجه به این آمار هم ما را در انجام بهتر وظایف رسانه ای در حوزه سیاسی کمک خواهد کرد.
 
بی طرفی سیاسی، مطالبه 86 درصدی
سوال مهم دیگر در حوزه رویکرد سیاسی روزنامه «خراسان رضوی»، این بود که بدانیم از ما چه انتظاری وجود دارد. نکته جالب این که فقط 14 درصد تمایل دارند اخبار طیف های خاص سیاسی (اصولگرا، اصلاح طلب و سایر) انعکاس پیدا کند و 86 درصد دیگر چنین دیدگاهی ندارند. این نتایج هم تقویت کننده پاسخ ها به سوال قبل یعنی بی طرفی خراسان رضوی و فارغ بودن از جناح بندی هاست و توجه به این مطالبه مخاطب ، در سیاست گذاری های رسانه ای ما کاربردی خواهد بود.