آغاز مناسبات با اوراسیا از 5 آبان

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: عضویت در اتحادیه‌های منطقه‌ای همچون اتحادیه اوراسیا، تمرینی برای افزایش توان رقابت اقتصاد ما در سطح جهانی است.
محمود واعظی در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره سفر رئیس جمهوری به ارمنستان و شرکت در اجلاس اتحادیه اوراسیا افزود: اتحادیه اوراسیا یک اتحادیه منطقه‌ای- اقتصادی و متشکل از کشورهایی است که هر کدام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی برای شراکت اقتصادی با کشورمان دارند. روشن است که در شرایط تحریم و تروریسم اقتصادی و فشارهایی که به شرکای تجاری سنتی ایران از سوی امریکا وارد می‌شود، باید با دیپلماسی فعال دنبال شرکای جدید و بازارهای متفاوت برای عرضه محصولات‌مان باشیم. عضویت در اتحادیه اوراسیا فرصت بسیار خوبی را برای تجار و بازرگانان ما فراهم می‌کند. از ۵ آبان ماه عضویت ایران در مناسبات اقتصادی این اتحادیه کلید می‌خورد و در مرحله اول ۵۰۲ قلم کالای ما با تعرفه ترجیحی نزدیک به صفر به کشورهای عضو این اتحادیه وارد می‌شود.
وی ادامه داد: حضور ایران در این اتحادیه و اجلاس آن در ارمنستان، در واقع یکی از نشانه‌ها برای هیأت حاکمه امریکاست تا بفهمند که تحریم‌های آنها نتوانسته ایران را به انزوای اقتصادی بکشاند و تعاملات تجاری‌اش با کشورهای دیگر دنیا را متوقف کند. ما با تحرک دیپلماتیک در ماه‌های گذشته، افق‌های جدیدی را در بحث اقتصادی گشودیم و اجازه ندادیم آنها به اهدافی که در سر داشتند، برسند. واعظی گفت: موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر کشور ما برای هر شریک تجاری یک فرصت است. فقط به عنوان یک نمونه؛ این موقعیت شرایط را برای ترانزیت از خلیج فارس تا دریای سیاه و مدیترانه مهیا کرده و این بسیار مهم است. کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اتفاقاً از عضویت ایران استقبال کردند چون می‌دانند اقتصاد ایران ظرفیت عظیمی دارد و این ظرفیت برای کشورهای دوست و شرکای تجاری، یک موهبت است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره رویکرد ایران به همسایگان هم تصریح کرد: عزم ما برای توسعه روابط با همه همسایگان است. حتی حاضریم از خطاهای گذشته برخی از کشورها چشمپوشی کنیم. ما با شعار ائتلاف امید و صلح هرمز در سازمان ملل با دنیا سخن گفتیم و همان طور که ریاست محترم جمهوری تأکید کردند بهتر است کشورهای دیگر از دخالت در امور منطقه طرد شوند و بهترین راه برای بازگرداندن امنیت و آرامش به منطقه خروج نیروهای خارجی و گفت‌وگو و تعامل سازنده میان همه کشورهای منطقه است. واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا این رویکرد در برابر کشورهایی مانند عربستان نیز جاری است؟ افزود: ما صلح و امنیت را برای تمامی کشورهای منطقه می‌خواهیم و البته امنیت در خلیج فارس تنها با حفظ امنیت آن توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس تأمین می‌شود. بنابراین وقتی پیشگام «ابتکار صلح هرمز» مربوط به امنیت منطقه هستیم، حاضریم در چارچوب آن با همه کشورهای منطقه به گفت‌وگو بنشینیم.


واعظی درباره برخی انتقادها از خنده‌های روحانی در دیدارهای دیپلماتیک نیویورک هم گفت: به نظرم بهترین پاسخ به پیشنهاد و اصرار سران فرانسه و انگلیس برای دیدار با ترامپ، همان خنده‌ای بود که رئیس جمهوری داشتند. این نشان دهنده اعتماد به نفس ملی و نماد شکست فشار حداکثری برایران است.