وجه انسانی توسعه

بازشناسی ظرفیت ملی در امر توسعه و تنظیم مجدد قوانینِ مربوط به پیشرفت و ترقی در جامعه ایران و حذف با تضعیف موانع بسیار ضروری است. در این بین تاکید بر هویت ملی و ماهیت پدیده‏های اجتماعی نیز حائز اهمیت وافر است تا ارتباط انداموار مولفه‏های توسعه مفقود نگردد.
در هر صورت وجهی از توسعه به انسان بر‏می‏‏گردد که در قالب شهروند، طبقه، حکمران، سمپات و اپوزیسیون متجلی است. با این مفروض، تمام ایرانیان داخل و خارج در صورت‏بندی نهایی توسعه سهم دارند و چه بسا بخشی از عملکرد آنان به عنوان متغیر مزاحم و بخشی هم تسهیل‏گر امر توسعه باشد.
تاریخ و جامعه‏شناسی سیاسی ایران که با قدرت پیوند دارد حاکی است هنوز در جامعه ایران به‏عنوان طبقه، فرودستان و فرادستان از زندان نگاه‏های آغشته به جاه‏طلبی، تمامیت‏خواهی و جانبداری‏های مطلق ایدئولوژیک رهایی نیافته است و حداقل ایده‏ای مشترک به نام ایران هدف‏گذاری و مفهوم‏سازی نشده است و تاکید بر ایدئولوژی‏های سکولاریستی، لائیسیته و مذهبی بر سرزمین، ملت و نظام سیاسی ارجحیت داشته است.
متاسفانه عواملی چون احیای خصومت بیشتر از سده و مطلق‏نگری و حذف رقیب در رفتار سیاسی جامعه ایرانی نهادینه شده است و بزرگ‏ترین مانع توسعه همانا انسان است که از فهم مسئولیت‏های زمان عاجز مانده است. انسانی که به رقابت، رفاقت، همزیستی و وفاق اجتماعی باور نداشته باشد و انقلاب‏های بزرگ کشاورزی، علمی، صنعتی و ارتباطی را به کناری بگذارد در واقع به دوران قبیله بازگشت پیدا می‏کند که با نهی سازمان، تقسیم کار و تغییر، توقف را پشتیبانی و حمایت می‏کند و به‏هیچ‏وجه به آداب مقبول زندگی در عصر حاضر التفاتی نمی‏تواند داشته باشد. با وجود مجاهدت یکصد‏ و‏ چند‏ساله ملت ایران و نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی ایران، هنور در اقتصاد ملی تاکید بر قوانین نانوشته نظام سرمایه‏داری است.


دیدگاه‏های کاپیتالیستی و تداوم فرهنگ سرمایه‏سالاری در بانک، بیمه، مالیات و صورت‏بندی‏های ناشی از روابط، عوامل تولید جامعه را از شکفتن باز داشته است. با شدت تمام سرمایه‏داری را محکوم می‏کنیم، اما با قواعد رسمی آن به حیات اقتصادی بازمی‏گردیم. همین امر در حوزه فرهنگ نمود عینی دارد. تاکید بر تفاخر، برتری طبقاتی و علمی از سویی و پهن کردن سفره تملق، مداهنه و چاپلوسی از سوی دیگر زمینه را برای تاثیر‏گذاری‏های اخلاق و اخلاص بسیار تضعیف کرده است و افراد به راحتی با سوار بر مرکب ستایش به تجارت، دادوستد و سیاست می‏پردازند و شرایط برای حضور انسان‏های آزاد و حُر بسیار سخت و دشوار می‏شود.
سنگینی موصوف در امور سیاسی و پدیده‏های مربوط به آن بیشتر ایجاد آلودگی می‏کند و اندیشه سیاسی، پژمرده و رنگ خزان به خود می‏گیرد. انتقادهای درون تشکیلاتی و گروهی و جناحی همه حذف می‏شود و تنور دگر آزاری‏ها و سادیسم سیاسی به شدت علیه رقبا و دگر کسان سوزان می‏گردد. در این اوضاع و احوال، سخن از تمدن‏سازی بسیار سخت می‏شود و عمل به قوانینی که ساختارهای اساسی توسعه را تشکیل می‏دهد راحت نیست. علف‏های هرز گمگشتگی، یاس و خصومت به راحتی سبز شده و مانع رشد بذر اصلی می‏شود که همانا دیانت، هویت، ماهیت و همبستگی سیاسی اجتماعی است. ادبیات زایش و زایندگی‏اش را از دست می‏دهد و متولیان امور مجبور می‏شوند به قرائت‏های کلاسیک ناآشنا، درهم و تکراری بسنده کنند. در چنین وضعیتی روزنامه، سینما، تئاتر و کتاب جاذبه‏اش را از دست می‏دهد و با تکیه بر فعالیت‏های زیرزمینی و با پول کثیف به حیات خود ادامه می‏دهد. خلاصه کلام اینکه برای رسیدن به توسعه و عقب نماندن از رقابت‏های سریع جهانی باید افکار آلوده مربوط به آن را شست و با اصلاح ساختارها و تاکید بر الزامات، به ایده‏های مشترک رسید تا وجوه اتحاد برجسته گردد و زوایای افتراق حتی‏المقدور کاهش پیدا کند.
سایر اخبار این روزنامه
در هفته سلامتِ روان «خودکشی» در ایران مورد بررسی قرار گرفت صعود خودکشی بر قله مشکلات روانی علیرضا صدقی طغیان علیه «سنت ستبر اخلاقی» وجه انسانی توسعه چرا درآمدی که تلویزیون از طریق «برنده باش» کسب کرد به مردم بازگردانده نشد؟ واکنشی کلیشه‌ای به نام «رد مسئله»! «‌ابتکار» توقف مذاکرات کارشناسی میان آمریکا و کره‌شمالی در استکهلم سوئد را بررسی می‌کند جیب مردم بیگانه با قدرت ریال قیمت دلار چقدر برای کاهش جا دارد؟ «ابتکار» از عوامل بروز بحران بازتولید در جریان‌های سیاسی گزارش می‌دهد تحزب در احتضار «ابتکار» دلایل پیش‌فروش خودرو علی‌رغم معوقات تحویل خودروسازان را بررسی کرد جبران زیان با پیش‌فروش؟! محمدجواد ظریف: اروپا نمی‌تواند از برجام خارج شود] عضو هیئت رئیسه مجلس خبر داد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه لردگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد ابر‏اولویت سیاست خارجی ایران از زبان ظریف سرلشکر سلامی : دشمن در حال ترک میدان است وجه انسانی توسعه