تولید خودروهای جدید با سرهم‌بندی قطعات خودروهای دیگر!

آفتاب یزد - گروه اقتصادی: تولید 7 خودرو در کشور به دلیل کسری قطعات متوقف شده است. همین مسئله طالبان این خودروها را به سوی بازار دست دوم‌ها سوق داده است تا مشتریانی که از دست اولها ناامید شده اند، به سوی خودرو‌های دست دوم بروند.حالا حساب کنید این خودروها اگر خراب شوند، به دلیل نبود قطعات اصلی، بازار قطعات تقلبی را برای سودجویان حسابی داغ خواهند کرد. همچنین هیچ بعید هم نیست که در صورت عدم ادامه تولید، قیمت همین دست دوم‌ها سر به فلک بکشد و آرامش نسبی قیمتی بازار خودرو از بین رود.
> کدام خودروها متوقف شدند؟
وزارت صنعت در شهریور امسال اعلام کرد که تولید 7مدل خودرو شامل سراتو، آریو، سوزوکی گرندویتارا، تندر۹۰ ایران‌خودرو، تندر۹۰ پارس‌خودرو، ساندرو و دانگ‌فنگ به صفر رسیده و تولید برخی دیگر از انواع خودرو در 6 ماه ابتدای امسال تقریبا به عددهایی نزدیک به صفر رسیده است.
کسری قطعات این خودروها به دلیل تحریم‌ها مهم‌ترین عامل توقف تولید آنها بوده است. با پا پس کشیدن رنو و پژو از بازار خودروی ایران در کنار تحریم‌هایی که حتی چینی‌ها و ژاپنی‌ها را هم وادار به تمکین وعدم ارسال قطعه به ایران کرده تولیدات این خودروها را در کشور متوقف ساخته است.


تولید خودرو در 6 ماه ابتدای امسال چیزی حدود 30‌درصد نسبت به‌ سال گذشته کاهش داشته و البته اگر آمارهای پارسال را با میزان تولید خودرو در ‌سال 96 مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تولید خودرو در دو سال گذشته چیزی بیشتر از 50‌درصد کاهش داشته است.
حالا این موضوع باعث شده که تقاضای خودروهای صفر این دسته از مدل‌ها به سمت بازارهای دست دوم برود و رشد قیمت این خودروها را از رشد عمومی قیمت در بازار خودرو بیشتر کند. فعالان بازار خودرو می‌گویند که اگر میانگین رشد قیمت در بازار خودرو ظرف یک سال گذشته چیزی حدود 70‌درصد بوده، رشد قیمت خودروهایی که تولیدشان به صفر یا نزدیک صفر رسیده است، در بازار دست‌دوم‌ها به حدود 120‌درصد هم می‌رسد. البته کمبود قطعه و رشد شدید قیمت قطعات این خودروها از چالش‌های دیگر مشتریان این بازار است.
کارشناسان می‌گویند توقف تولید خودروهای مورد نظر به‌ طور مستقیم با تحریم در ارتباط است؛ چه آنکه شرکت‌های خارجی مادر از ترس جریمه‌های آمریکا از ارسال قطعات محصولات مونتاژی خود به ایران خودداری می‌کنند.
در 6 ماه اول امسال تولید سمند به منفی 74درصد، تیبا به منفی 1.3درصد، دنا به منفی 38درصد، ویتارا به منفی 94درصد،‌ هایما به منفی 82.6درصد، سراتو به منفی 61درصد، آریو به منفی 97‌درصد و چانگان به منفی 55 درصد رسیده است.
تولید برخی از انواع خودرو در 6 ماه ابتدای امسال آنقدر ناچیز بوده که معلوم نیست به اندازه پاسخگویی به تعهدات فروش قبلی بوده است یا خیر؛ به عنوان مثال میزان تولید ویتارا و آریو تنها 120 دستگاه بوده است و تولید رانا، ‌هایما و دانگ فنگ به حدود دو هزار دستگاه می‌رسد که با این حساب چیزی حدود 300 یا 400 دستگاه از این خودروها در ماه تولید شده است. سراتو و چانگان هم با تولید نزدیک به سه هزار دستگاه در رده بعدی خودروهایی هستند که تولیدشان تقریبا نزدیک به صفر بوده است.
> کشش مردم به سوی دست دوم‌ها
حالا توقف تولید این خودروها باعث شده که مردم برای خرید خودرو محبوب‌شان دست به دامن بازار کارکرده‌ها شوند و همین موضوع یعنی افزایش تقاضا و کاهش عرضه موجب شده است که قیمت این خودروها در بازار دست‌دوم رشد قابل توجهی داشته باشد.
فعالان بازار خودرو می‌گویند که اگر رشد قیمت در بازار خودرو ظرف یک سال گذشته حدود 70‌درصد بوده باشد، رشد قیمت خودروهای دست‌دومی که تولیدشان متوقف شده است به حدود 100 تا 120‌درصد می‌رسد.
در حال حاضر در بازار دست‌دوم‌ها یک دستگاه خودروی ال90 مدل 96 که البته تصادفی نباشد و از نظر فنی کاملا سالم باشد، بین 100 تا 110‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و خودروهایی با همین مشخصات اما از نوع سوزوکی گراندویتارا که اکنون دیگر تولید نمی‌شود در بازار خودرو‌های دست‌دومی 370 تا 415‌ میلیون تومان قیمت دارد.
توقف تولید برخی از انواع خودروهای ایرانی موجب شده است که قطعات این خودروها هم به سختی در بازار پیدا شود. فروشندگان لوازم یدکی می‌گویند که قطعات خودروهایی که تولیدشان متوقف شده، از قبل در انبار فروشندگان موجود است اما درمجموع پیداکردن قطعات این خودروها به راحتی نیست و با قیمت‌های گزاف
فروخته می‌شوند.
در حال حاضر درِ صندوق ساندرو به قیمت هشت‌ میلیون تومان، چراغ جلوی آن یک‌میلیون‌و۳۰۰‌هزار تومان، مجموعه فن آن یک‌میلیون‌و۲۰۰‌هزار تومان و دیسک و صفحه آن یک‌میلیون‌و۱۰۰‌هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که به‌سختی یافت می‌شوند و البته پوسته سقف این خودرو هم به هیچ عنوان موجود نیست.
قطعات مربوط به جعبه گیربکس این خودروها سخت‌ترین قطعه‌ای است که در بازار می‌توانید پیدا کنید و البته ناچارید آن را به فروشندگان سفارش دهید و حتی چند ماه معطل نیز بمانید.
ال 90 هم یکی دیگر از خودروهایی است که قطعات آن به‌سختی در بازار پیدا می‌شود. در حال حاضر چراغ خطر این خودرو بین 800 تا 900‌هزار تومان قیمت دارد و البته فروشندگان می‌گویند که قطعاتی همچون گلگیر عقب یا درِ صندوق این خودرو به سختی در بازار پیدا می‌شود. همچنین یک دست دیسک و صفحه این خودرو ۲.۵‌میلیون تومان و بلبرینگ کلاچ آن ۸۰۰‌هزار تومان
قیمت دارد.
درباره لوازم خودروی دانگ فنگ اچ‌سی کراس ایران‌خودرو گفته می‌شود که قطعات موتوری آن در بازار وجود دارد؛ زیرا این خودرو موتورش مشابه پژو 206 تیپ پنج است اما برخی لوازم یدکی آن ازجمله لوازم جلوبندی، چراغ‌ها، در و کاپوت به راحتی پیدا نمی‌شود.
بازار قطعات سایر خودروهای متوقف‌شده هم به همین صورت است و البته قطعات الکترونیک این خودروها نیز جزو قطعاتی هستند که به دشواری پیدا می‌شوند.
> از تلفیق قطعات، خودرو جدید می‌سازیم!
محمد رضا حامدی نژاد کارشناس خودرو در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت: علت توقف تولید این خودروهایی که ذکر شد آن است که کمپانی‌ها به خاطر تحریم‌ها ارتباط خود را با خودروسازان ایرانی قطع کرده و قطعات به ایران نمی‌دهند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال ما خودروهایی داریم که گیربکس اتوماتیک دارند و ما توانایی تولید این قطعه را در ایران نداریم و باید واردات انجام دهیم که به خاطر رفتن رنو وپژو از ایران قطعه موردنظر تامین نمی‌شود. یا خودروی دانگ فنگ چینی است و به دلیل تحریم‌ها چین قطعه موردنظر را به ما نمی‌دهد یا گیربکس خودرو برای ژاپن است وکمپانی آن این قطعه را به ایران به خاطر تحریم تحویل نمی‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: هر خودرویی از حدود 5 هزار قطعه تشکیل شده و یک قطعه آن نباشد قادر به کار نیست و باید از شرکای کاری وکمپانی، آن قطعه را گرفت. بنابراین کسری قطعه منجر به کاهش و توقف تولید این خودروها شده است.
وی تصریح کرد: بنابراین مردم به دلیل عدم تولید این خودروها سمت خودروهای دست دوم می‌روند و ازآنجایی که بیشتر مردم به جای مراجعه به نمایندگی‌های مجاز سر از مکانیکی‌ها وتعمیرکاران متفرقه درمی آورند آنها هم قطعات تقلبی را به مردم غالب می‌کنند.
وی در خصوص کمبود میزان خودرو در غیاب عدم تولید 7 خودروی مذکور گفت: نظر شخصی من این است که اگر خودرویی هم تولید نشود بازار قفل نمی‌شود، چرا که ما ایرانی‌ها یک سیستم داریم با این عنوان که مثلا شاسی را از یک خودرو اقتباس می‌کنیم و موتور را از خودروی دیگر می‌گیریم و بدنه را از خودرویی دیگر وبه این ترتیب با سرهم‌بندی وتلفیق چند سیستم یک خودرو می‌سازیم بدون آن که پلتفرمی جدید تولید کنیم.ما توانایی طراحی پلتفرم را نداریم.اما دست به تلفیقمان خوب است. الان به جای پراید می‌خواهیم با تلفیق چند خودرو خودرویی جدید عرضعه کنیم بدون آن که پلتفرمی
خلق کرده باشیم.
وی تصریح کرد: در مورد سمند که خودروی ملی بود یا تولید تیبا هر تکه خودرو را به صورت عاریه‌ای از یک خودرو گرفتیم و روی هم نصب کردیم وخودروی جدید ساختیم، در مورد 206 صندوقدار ما در کشور فرانسه چنین چیزی نداریم، اما ایران این خودرو را صندوقدار کرد و به بازار عرضه ساخت. بنابراین کمبودی در تولید پیدا نمی‌کنیم تا قیمتها بخواهد افزایش پیدا کند.