حمله موشکی به نفتکش ایرانی توطئه‌ علیه صلح

آرمان ملي- محمدحسين لطف‌الهي: نفتکش ايراني «سابيتي» متعلق به شرکت ملي نفتکش حوالي ساعت پنج صبح روز جمعه دچار انفجارهايي در بخش بدنه شد. اين انفجارها در 60 کيلومتري بندر جده رخ داد و به سبب آن دو مخزن اصلي نفت در کشتي فوق آسيب ديد. خبرهاي ابتدايي حاکي از آن بود که نفت «سابيتي» در حال نشت به درياي سرخ است اما ساعاتي بعد اعلام شد که نشت نفت کنترل شده و خبري از نشت يا آتش‌سوزي نيست. بنا بر اعلام شرکت ملي نفتکش ايران، همه خدمه سالم هستند و بررسي‌هاي کارشناسان فني حکايت از آن دارد که انفجارهاي مذکور حاصل اصابت دو موشک در ساعت‌هاي 5 و 20: 5 صبح بوده است. بر مبناي برخي شواهد و محل وقوع اين «حمله تروريستي» احتمال مي‌رفت که اين حملات از سوي دولت عربستان سعودي و براي تلافي آنچه يمن در آرامکو انجام داده، برنامه‌ريزي شده باشد، اما شرکت ملي نفتکش ايران طي بيانيه‌اي وقوع اين حمله از خاک عربستان سعودي را «تکذيب» کرد و نوشت که هنوز براي ايران روشن نشده عاملان اين «حمله تروريستي» چه کساني هستند. سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين باره مي‌گويد: «بررسي‌هاي انجام شده توسط شرکت ملي نفتکش ايران نشان مي‌دهد که کشتي ايراني از مکاني نزديک به کريدور عبوري اين نفتکش از شرق درياي سرخ، دو بار و به فاصله حدود نيم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسيب ديده است. خوشبختانه خدمه نفتکش هيچ‌گونه آسيبي نديده‌اند و شناور در حالت پايدار قرار دارد. در چند ماه گذشته برخي اقدامات تخريبي ديگر نيز عليه نفتکش‌هاي ايران در درياي سرخ صورت پذيرفته که بررسي‌ها در خصوص عوامل دخيل در اين اقدامات در حال انجام است». سيدعباس موسوي همچنين معتقد است «کليه مسئوليت‌هاي ناشي از اين اقدام» از جمله آلودگي شديد زيست محيطي ايجاد شده در منطقه بر عهده عوامل اين ماجراجويي خطرناک است. به گفته مسئولان شرکت ملي نفتکش، «سابيتي» مسير خود را تغيير داده و در حال بازگشت به خليج فارس است.
سناريوهاي احتمالي
در منطقه خاورميانه کشورهايي وجود دارند که هر کدام مي‌توانند انگيزه‌هاي قابل توجهي براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي داشته باشند، با اين وجود جدي‌ترين گزينه‌هايي که در خصوص بانيان احتمالي حمله به نفتکش ايراني مطرح مي‌شوند، عبارتند از عربستان سعودي، امارات متحده عربي و رژيم اسرائيل. سناريوي اولي که در اين باره مطرح شده مي‌گويد حمله از خاک عربستان و توسط ارتش اين کشور صورت گرفته؛ روايتي که جمهوري اسلامي از دامن زدن به آن مي‌پرهيزد و مي‌گويد دلايل کافي در اين خصوص وجود ندارد. سناريوي دوم از آمريت سعودي‌ها در حمله موشکي به نفتکش ايراني حکايت دارد. بر اين اساس برخي کارشناسان مي‌گويند عربستان به گروه‌هاي شبه نظامي منطقه سلاح و پول داده تا اين چنين نفتکش ايراني را هدف حمله قرار دهند. سناريو سوم اما نزديکي بيشتري به واقعيت‌هاي موجود در منطقه دارد و بر اساس آن گفته مي‌شود با توجه به پيشرفت‌هايي که در مذاکرات ايران و عربستان از طريق ميانجي‌ها صورت گرفته، عواملي در منطقه تلاش مي‌کنند تا از کاهش تنش و برقراري صلح جلوگيري کنند. با توجه به اين سناريو رژيمي که بيش از همگان از تنش ميان ايران و عربستان سود مي‌برد اسرائيل است و در نتيجه شيطنت‌هاي اخير در خاورميانه چه در ماجراي نفتکش‌ها در خليج فارس که تلاش شد ايران متهم شود و چه اکنون که رياض به عنوان متهم مطرح است، نقش اصلي را تل‌آويو ايفا کرد. حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه در اين باره مي‌گويد: «در شرايطي که دو کشور ايران و عربستان بر حسب نوع مواضع مقام‌هاي مختلف‌شان به طور مستقيم و يا تلويحي براي تنش‌زدايي مواضع‌شان را اعلام کردند انفجار نفتکش ايراني کاملا مشکوک است». افزايش يک دلاري هر بشکه نفت نيز به نفع آمريکا تمام شد و همين امر هم احتمال دخالت اصلي‌ترين متحد واشنگتن در ماجراي نفتکش را تقويت مي‌کند. خبرگزاري فرانسه نوشت؛ اين حادثه باعث شد تا بهاي نفت بيش از 2 درصد افزايش پيدا کند که اين مساله نگراني‌هاي تازه‌اي درباره عرضه نفت به وجود آورده است. رويترز، تارنماي «مارکت‌واچ»، بلومبرگ و... نيز در گزارش‌هاي خود افزايش بهاي نفت را به عنوان تيتر انتخاب کردند.
واکنش‌هاي بين‌المللي به حادثه


موضع‌‌گيري کشورها در خصوص حادثه نفتکش اغلب مبتني بر ناآگاهي از عوامل اين حمله تروريستي بود. رويترز نوشت؛ وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ايراني سابيتي در درياي سرخ اعلام کرد که هنوز براي تعيين مقصر اين انفجار زود است. سخنگوي ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريکا اعلام کرد: «اين ناوگان از گزارش‌هاي رسانه‌اي درباره بروز حادثه براي نفتکش ايراني در درياي سرخ مطلع است». پت پاگانو تصريح کرد: «ما اطلاعات بيشتري در اين باره نداريم». سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز روز جمعه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ايراني سابيتي از طرفين مربوطه خواست تا به وسيله همکاري با يکديگر صلح و ثبات را در منطقه حفظ کنند. دولت عربستان و ديگر کشورهاي منطقه هنوز اظهار نظري در اين خصوص نداشته‌اند اما با توجه به آن که به نوشته نشريه پاکستاني «تريبون» عمران‌خان، نخست وزير پاکستان روز شنبه به منظور ميانجيگري ميان تهران و رياض به ايران مي‌آيد، مي‌توان اميدوار بود که جزئيات بيشتري از حقيقت ماجرا در گفت‌وگوهاي دوجانبه مقامات کشورمان با عمران‌خان روشن شود. در يک سال اخير هربار که ايران گامي به سوي صلح برداشته، دستي پنهاني تلاش کرده تا اوضاع را تغيير دهد. براي نمونه همزمان با سفر نخست وزير ژاپن به تهران يک کشتي ژاپني در خليج فارس هدف حمله قرار گرفت، همزمان با سفر عمران‌خان به رياض براي ميانجيگري به تأسيسات نفتي عربستان حمله و اين بار نيز روز جمعه در آستانه سفر نخست وزير پاکستان به يک کشتي ايراني حمله شد؛ همزماني‌هايي که به هيچ وجه نمي‌تواند اتفاقي باشد.