با کشف میدان گازی «ارم» محقق شد؛ افزایش 40 میلیارد دلاری منابع گازی ایران

معاون امور توسعه مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به کشف میدان گازی «ارم» در 200 کیلومتری جنوب شیراز، ‌گفت:‌ با توجه به حجم ذخیره 19 هزار میلیارد فوت مکعبی گاز درجای و 385 میلیون بشکه‌ای میعانات گازی در میدان ارم، ‌عایدی از این میدان 40 میلیارد دلار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، رضا دهقان در مراسم اعلام جزئیات کشف میدان گازی جدید و امضای قرارداد طرح‌های لرزه‌نگاری پانیذ و باشت تاکید کرد: ‌وجود ثروت ملی نفت و گاز، مدیون دانش بوده و امروز در جایی قرار داریم که از نظر توان داخلی، دانش فنی و تجهیزات می‌توانیم اعلام کنیم خودکفا هستیم و کلیه فعالیت‌های اکتشافی توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود و شاهد ادعا، امضای این دو قرارداد است.
وی با اشاره به کشف منابع هیدروکربوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ‌افزود:‌ 75 درصد ذخایر گازی و 20 درصد ذخایر نفتی کشور در 40 سال گذشته کشف شده و ایران با 159 میلیارد بشکه نفت خام در رتبه چهارم و 34 میلیارد متر مکعب گاز در رتبه دوم جهان قرار دارد. همچنین از نظر مجموع منابع هیدروکربوری رتبه اول را در دنیا دارا هستیم. حجم اکتشافات نیز نشان می‌دهد این روند ادامه دارد زیرا منابع کشف نشده زیادی در کشور وجود دارد.
وی به کشف میدان گازی بزرگی به نام ارم در جنوب استان فارس اشاره کرد و افزود: عملیات حفاری برای شناسایی این میدان در تیرماه سال گذشته آغاز شد و پس از 9 ماه با عبور از لایه‌های رسوبی در عمق 4 هزار و 632 متری به اتمام رسید.


دهقان حجم گاز درجا در این مخزن را بالغ بر 19 هزار میلیارد فوت مکعب عنوان کرد و ادامه داد: بیش از 13 هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است که این میزان تقریبا معادل یک فاز پارس جنوبی برای 40 سال تولید خواهد بود.
وی عایدی حاصل از این میدان را 40 میلیارد دلار دانست و گفت: ذخیره گازی این میدان می‌تواند 16 سال نیاز مصرف گاز تهرانی‌ها را پاسخگو باشد.
دهقان تاکید کرد: ‌هم جواری میدان ارم با تاسیسات موجود در منطقه و وجود زیر ساخت‌های مناسب زمینه توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید در منطقه و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان را فراهم کرده است.
تحقق 170 درصدی تعهد اکتشافات گازی
مدیرعامل شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به اینکه این شرکت توانست تعهد اکتشاف منابع گازی را تا 170 درصد برنامه محقق کند، گفت: در منابع نفتی نیز بیش از 130 درصد از برنامه تعهد شده اکتشاف محقق شده است.
سید صالح هندی در این مراسم افزود: امسال قرار است 14 قرارداد به ارزش 2200 میلیارد تومان در حوزه اکتشاف به امضا برسد.وی ادامه داد: این اکتشافات پراکندگی خوبی در کل کشور دارد و مربوط به نقاطی است که تاکنون اکتشاف ورود نکرده که می‌توانیم اطلاعات پایه را داشته باشیم و با این اطلاعات، بیشتر ورود کنیم.
هندی امضای قرارداد در این دوره خاص را شامل دو پیام دانست و افزود: با وجود همه مشکلات صنعت نفت در زمان تحریم، امضای این قراردادها نشان می‌دهد که صنعت نفت پرتلاش و پرامید کار خود را انجام می‌دهد.
گفتنی است 2 قرارداد لرزه نگاری میادین نفتی به ارزش 3 هزار میلیارد ریال با هدف شناسایی پهنه‌هایی در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان امضا شد.