فرار صدها زندانی داعشی از یک زندان در شمال سوریه در پی حمله ارتش ترکیه

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد نزدیک شدن نیروهای ترکیه به یک شهر مهم در شمال شرقی سوریه موجب فرار صدها نفر از اعضای وابسته به داعش در این منطقه شد.این خبرگزاری با اعلام این خبر افزود: شروع درگیری‌ها فرار صدها نفر از اعضای وابسته به داعش از یک زندان در عین العیسی نزدیک به یک پایگاه ائتلاف آمریکایی را در پی داشت.
به نوشته آسوشیتدپرس، این کمپ حدود 35 کیلومتری جنوب مرز سوریه - ترکیه و محل استقرار نزدیک به 12 هزار داعشی از جمله زنان و کودکان آنهاست.
براساس گزارش این خبرگزاری، نیروهای کرد در شمال سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند که 950 نفر از حامیان داعش پس از حمله به نیروهای محافظ و هجوم به سمت گیت‌ها فرار کرده‌اند. شمار این افراد هنوز دقیقا تایید نشده است.
برخی از منابع آمارهای افراد زندانی داعش در اختیار کردها و خانواده آنان را تا 12 هزار نفر نیز ذکر کرده‌اند و اکنون بیم آغاز دوباره درگیری‌ها با داعش به دنبال فرار آنان از زندان‌های نیروهای کردها در شمال سوریه وجود دارد.


اردوغان: ارتش ترکیه تا عمق 35 کیلومتری خاک سوریه پیشروی خواهند کرد
رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تصرف یک شهر در شمال سوریه توسط نیروهای این کشور گفت با این عملیات تا عمق 35 کیلومتری خاک سوریه پیشروی می‌کنیم.«رجب طیب اردوغان» دیروز اعلام کرد که نظامیان این کشور به همراه عناصر مسلح «ارتش آزاد» در جریان عملیات «چشمه صلح» تا عمق 30 تا 35 کیلومتری خاک سوریه نفوذ خواهند کرد.
اردوغان با بیان اینکه شهر «راس‌العین» و چهار روستای اطراف آن هم‌اکنون در کنترل نیروهای عملیات‌کننده است، گفت:‌«در تل‌ابیض نیز 17 روستا در کنترل نیروهای مسلح ترکیه هستند. نیروهای ارتش [آزاد] سوریه نیز در منبج مشغول مبارزه با تروریست‌ها هستند».
وی ضمن اشاره به اینکه تنها هدف عملیات چشمه صلح تصرف مناطق شمالی سوریه در شرق رودخانه فرات نیست، مدعی شد: «تروریست‌هایی که نمی‌توانند با سربازان ما بجنگند، درحال حمله به شهروندان غیرنظامی ما با شلیک راکت به مناطق مرزی هستند».
رئیس‌جمهور ترکیه با ادعای اینکه تا کنون 652 حمله راکتی و خمپاره‌ای به مناطق مرزی جنوب ترکیه توسط شبه‌نظامیان کُرد انجام شده، ادامه داد: «18 نفر از شهروندان ما در حملات یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) کشته شدند».
اردوغان سپس به ارائه آماری از تلفات نیروهای عملیات چشمه صلح در شمال شرقی سوریه پرداخت: «تا کنون 2 سرباز ما کشته شده و 22 نیروی ارتش آزاد نیز مجروح شدند. تعداد تروریست‌هایی نیز که از پای درآمدند 490 نفر است که از این میان 440 نفر کشته، 26 نفر مجروح و 24 نفر اسیر شدند».
ازسوی دیگر "نیروهای دمکراتیک سوریه" (قسد) اعلام کردند که در جریان درگیریها در شهر مرزی "راس العین" در شمال سوریه علاوه بر کشته شدن 75 سرباز ترکیه، 7 تانک آنها را نیز منهدم کرده‌اند.
وزارت دفاع ترکیه دیروز اعلام کرده بود که نیروهای ترکیه و شبه نظامیان مورد حمایت این کشور به طور کامل کنترل شهر راس العین در حومه "الحسکه" را به دست گرفته اند، اما منابع کرد این خبر را رد کردند.
اتحادیه عرب خواستار کاهش روابط دیپلماتیک با ترکیه شد
وزیران خارجه اتحادیه عرب پس از پایان نشست فوق‌العاده این اتحادیه در قاهره با موضوع تجاوز ترکیه به شمال سوریه، خواستار کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با آنکارا و قطع همکاری‌های نظامی با ترکیه شدند.
اعضای اتحادیه عرب در این بیانیه با محکوم کردن تجاوز ترکیه به خاک سوریه، این اقدام را در تناقض آشکار با منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه 2254 شورای امنیت و تهدیدی مستقیم علیه امنیت جهان عرب و صلح جهانی دانستند.
این بیانیه، هر تلاش و اقدام سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه را حق مسلم این کشور در دفاع مشروع از خود براساس اصل 51 منشور ملل متحد خواند.در ادامه این بیانیه، وزیران خارجه اتحادیه عرب بر پایان فوری تجاوز ترکیه و عقب نشینی بدون شرط نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه تاکید کردند.
وزیران خارجه اتحادیه عرب در بیانیه خود، هرگونه تلاش ترکیه برای تغییر بافت جمعیتی در سوریه با استفاده از زور و اجرایی کردن طرحی به نام "منطقه امن" را نقض قوانین بین الملل و اقدامی ضد انسانی و مصداق جنایت جنگی خواندند که باید از طریق دادگاه‌های بین‌المللی مورد پیگرد قرار گیرد.
در بندی دیگر از این بیانیه آمده است که ترکیه مسئول کامل پیامدهای تجاوز به شمال سوریه از جمله گسترش تروریسم و بازگشت گروه‌های تروریستی به ویژه داعش به منطقه است و از شورای امنیت خواسته شد؛ با اتخاذ تدابیر لازم ترکیه را به مسئولیت پذیری در این خصوص وادار کند.
کشورهای قطر و سومالی دو کشوری بودند که در خصوص بیانیه پایانی اتحادیه عرب اعلام تحفظ کردند.