حمله دموکرات‌ها به خانم دموکرات

در جریان مناظره زنده تلویزیونی میان دوازده نفری که برای کسب نامزدی حزب دمکرات در انتخابات می‌کوشند، سناتور «الیزابت وارن» که در نظرسنجی‌ها پیشتاز شده هدف حملات شدید رقبایش قرار گرفته است. رقبا سناتور وارن را به طفره رفتن از پاسخگویی به سوالات در این مورد که آیا مالیات‌ها را افزایش خواهد داد متهم کردند.
در این مناظره همچنین عملکرد «جو بایدن» معاون سابق ریاست جمهوری، که هدف حملات شخصی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، قرار دارد و سناتور «برنی سندرز» که درحال بهبودی پس از یک حمله قلبی است، در این مناظره مورد توجه بود.
انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها رسما روز سوم فوریه در ایالت آیووا شروع خواهد شد.
برنده نهایی این رقابت‌ها رسما در گردهمایی ملی حزب دمکرات در ماه ژوئیه تایید خواهد شد تا در انتخابات به مصاف دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان برود. انتخابات حدود یک سال دیگر برگزار می‌شود.


مناظره سه شنبه شب در ایالت مهم اوهایو به میزبانی سی ان ان و نیویورک تایمز انجام شد.
«پیت بوتجج» فرماندار شهر «سات بند» ایندیانا، «کامالا هریس» سناتور اهل کالیفرنیا، «اندرو یانگ» از نیویورک، «بتو اورورک» نماینده سابق تگزاس در کنگره، «ایمی کلوباچر» سناتور اهل مینه سوتا، سناتور «کوری بوکر» از نیوجرسی، «جولیان کاسترو» وزیر سابق مسکن،« تولسی گابارد» نماینده‌هاوائی در کنگره و تام استایر سرمایه دار که در امور اجتماعی فعال است از دیگر شرکت کنندگان در این مناظره بودند.
واکنش وارن به حملات
پیشاپیش انتظار می‌رفت که خانم وارن به دلیل جلو افتادن در نظرسنجی‌ها طی دو ماه گذشته در مناظره سه شنبه شب هدف انتقاد قرار گیرد. هم سندرز و هم خانم وارن از ایجاد یک سیستم رایگان مراقبت‌های بهداشتی (مانند ان اچ اس در بریتانیا) حمایت می‌کنند.
اما برخلاف سندرز، خانم وارن مکررا از بیان صریح این موضوع که آیا برنامه او برای ایجاد چنین سیستمی، شامل افزایش مالیات طبقه کارمند و کارگر خواهد بود یا نه، طفره رفته است.
او در مناظره این شب از سوی مجریان مناظره تحت فشار قرار گرفت و پاسخ داد که او هیچ طرحی را که هزینه طبقه متوسط را افزایش دهد امضا نخواهد کرد.
اما سایرین از این پاسخ انتقاد کردند. از جمله سناتور سندرز گفت که «فکر می‌کنم مناسب است اذعان کنیم که مالیات‌ها بالا خواهد رفت.» سناتور کلوباچر گفت: «حداقل برنی (سندرز) صداقت دارد و می‌گوید چطور می‌خواهد هزینه این برنامه (بیمه رایگان همگانی) را بپردازد و اینکه مالیات‌ها بالا خواهند رفت.»
خانم کلوباچر همچنین از خانم وارن به خاطر پیشنهادش در زمینه مالیات ثروتمندان برای هدف گرفتن نابرابری درآمدی انتقاد کرد. خانم وارن پاسخ داد: «فکر می‌کنم ما به عنوان اعضای حزب دمکرات وقتی موفق می‌شویم که آرزوهای بزرگ داشته باشیم و سخت بجنگیم، نه وقتی که آرزوهایمان کوچک است و پیش از شروع جنگ صحنه را ترک می‌کنیم.» این اولین مناظره از زمان شروع تحقیقات استیضاح در مورد تلاش‌های آقای ترامپ برای فشار بر اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن و پسرش بود.
اولین سوال این شب به همین تحقیقات مربوط بود و کلیه نامزدها از آن حمایت کردند. آنها همچنین به «رفتار مجرمانه» و «فساد» آقای ترامپ تاختند.
آقی بایدن که زمانی در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود اما حالا شاهد متزلزل شدن موقعیت خود در افکار عمومی است هم اکنون برای تثبیت مبارزاتش تلاش می‌کند.
سناتور وارن در دو ماه گذشته در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده است. سناتور سندرز ۷۸ ساله هم در نظرسنجی‌ها در جایگاه سوم است.
همزمان‌هانتر بایدن پسر جو بایدن از معاملات خارجی خود در برابر حملات کاخ سفید و کنکاش رسانه ای دفاع کرده است.
او که دارای پیوندهای تجاری در اوکراین و چین بوده به شبکه ای‌بی‌سی گفت که «مرتکب خطایی نشده.»
تحقیقات جاری استیضاح در مورد تماس تلفنی آقای ترامپ با رئیس جمهور اوکراین به همین فعالیت‌های خارجی‌هانتر بایدن مربوط می‌شود.
هانتر بایدن، ۴۹ ساله، با شکستن سکوت در این باره گفت: «من مرتکب هیچ کار نامناسبی نشده‌ام. عضو هیات رئیسه (یک شرکت انرژی) بودم و صادقانه در آن پست خدمت کردم.» او افزود که درباره این فعالیت‌ها با پدرش صحبت نکرده بود.
آقای ترامپ و متحدانش ادعا کرده اند که جو بایدن به عنوان معاون باراک اوباما برای اخراج دادستان ارشد اوکراین که درباره بوریسما تحقیق می‌کرد فشار آورده بود. بوریسما شرکتی بود که‌هانتر بایدن جزو هیات مدیره آن بود.
این ادعاها - که اعتبار آنها عموما رد شده - در تماس تلفنی روز ۲۵ ژوئیه آقای ترامپ با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مطرح شد، تماسی که به تحقیقات اسیضاح علیه رئیس جمهور آمریکا دامن زده است.
دمکرات‌ها سعی دارند دریابند آیا آقای ترامپ جلوی انتقال تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار کمک به اوکراین را برای فشار آوردن به آقای زلنسی جهت انجام تحقیقات درباره بایدن‌ها گرفته بود یا نه.
هانتر بایدن هفته پیش اعلام کرد از عضویت در هیات رئیس شرکت امور سرمایه گذاری «بی اچ آر» در شانگ‌های 
کناره‌گیری می‌کند.