استعفا ندهید مسئولیت بپذیرید

گروه جهان/ سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز شنبه در حالی طبق سنت هر ساله به مناسبت اربعین حسینی(ع) سخنرانی کرد که کشورش در وضعیت ملتهبی به سر می‌برد. اخبار رسیده حاکی است روزهای پنجشنبه و جمعه بیروت، پایتخت لبنان و برخی شهرهای بزرگ این کشور از جمله طرابلس صحنه تظاهرات گسترده علیه مالیات‌های جدید و سیاست‌های ریاضتی دولت و درگیری معترضان با پلیس ضد شورش بود. از همین رو، دبیر کل حزب‌الله لبنان بخش اعظم سخنرانی خود را به تحولات و ناآرامی‌های لبنان اختصاص داد و از مسئولان کشورش خواست، مسئولیت‌پذیر باشند و مسئولیت تصمیم‌های خود را بر عهده گیرند.
به‌گزارش ایسنا به نقل از منابع خبری لبنان، سید حسن نصرالله به تنش‌زا بودن طرح اخیر دولت برای اعمال مالیات‌های جدید اشاره کرد و گفت: برخی در دولت تصور می‌کنند که با تعیین و اعمال مالیات‌های جدید مشکلی به وجود نمی‌آید و برخی اصرار دارند که اجرای اصلاحات به معنای تعیین مالیات‌های جدید است. اما مهم‌ترین نتیجه‌ای که باید از این جنبش مردمی گرفت این است که مردم دیگر نمی‌توانند مالیات‌های جدیدی را تحمل کنند و این دست اقدامات تنها به یک بن‌بست واقعی منجر می‌شود.
وی با متهم کردن برخی رهبران و احزاب سیاسی در گذشته و حال به تنش آفرینی در لبنان افزود: برخی رهبران و احزاب سیاسی در لبنان اقداماتی انجام می‌دهند و بعد تنها به تماشا ایستاده و از هر گونه مسئولیت در گذشته و حال حاضر شانه خالی می‌کنند. درست نیست که مسئولی از آنچه رخ داده سلب مسئولیت کند. همه باید مسئولیت رسیدگی به وضعیت فعلی را برعهده گرفته و درگیر تسویه حساب‌های شخصی با هیچ کسی نشوند زیرا پیامد سیاسی و امنیتی نامعلومی خواهد داشت.
دبیر کل حزب‌الله لبنان در واکنش به برخی اخبار که به نقل از سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان نوشته بودند، گفت: او پس از پایان ضرب الاجل 72 ساعته که برای مقامات دولت ائتلافی لبنان برای حل بحران کنونی این کشور تعیین کرده، ممکن است استعفا دهد، وی همچنین گفت: ما استعفای دولت فعلی را که تشکیل آن دو سال طول کشیده، تأیید نمی‌کنیم. گروه‌های سیاسی پس از استعفای دولت به‌همین شکل باقی خواهند ماند و تغییر اسامی چیزی را تغییر نخواهد داد. یک بحران اعتماد بسیار بسیار جدی میان مردم و دولت وجود دارد. این دولت باید با شیوه‌ای جدید به کار خود ادامه دهد و از اتفاقات دو سال گذشته درس عبرت بگیرد. پیشنهاد اجرای انتخابات زودهنگام پارلمانی و تشکیل دولتی جدید یا تکنوکرات تنها زمان را از بین می‌برد.


او همچنین به اتهام‌هایی مبنی بر دست داشتن حزب‌الله در تظاهرات‌های اخیر پاسخ داد و گفت: هیچ کسی پشت این تظاهرات مردمی خودجوش نیست؛ نه احزاب و نه سفارتخانه‌ها. اگر از روز اول حزب‌الله به خیابان‌ها می‌آمد، جنبش اکنون در نقطه دیگری بود. وزرای ما در کابینه مخالفت خود را با تمامی مالیات‌ها و عوارض برای گروه‌های فقیر جامعه اعلام کردند. ما با مالیات‌ها در بودجه سال ۲۰۱۹ مخالفت کردیم. سید حسن نصرالله درباره راهپیمایی اربعین هم گفت: امریکا، صهیونیست‌ها، مستکبران و ظالمان جهان با مشاهده راهپیمایی‌های میلیونی زیارت اربعین احساس نگرانی می‌کنند.
هزاران لبنانی شامگاه پنجشنبه در اعتراض به اوضاع اقتصادی و اعمال مالیات‌های جدید در خیابان‌های بیروت دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات، روز جمعه علاوه بر بیروت در برخی شهرها از جمله طرابلس در شمال، صور و نبطیه در جنوب و بعلبک در شرق نیز جریان داشت و حتی به خشونت کشیده شد به‌طوری که در بیروت دست کم 52 نفر زخمی و 70 نفر بازداشت شدند. معترضان فریاد «انقلاب. انقلاب» سرمی دادند و خواستار کناره‌گیری مقامات کشورشان از جمله سعد حریری، نخست‌وزیر بودند. معترضان در بیروت همچنین می‌کوشیدند خود را به پارلمان و دیگر ساختمان‌های دولتی برسانند. آنها مسیر فرودگاه بیروت را هم با آتش زدن لاستیک‌ها بستند. این اتفاق‌ها باعث شد، نخست‌وزیر لبنان انگشت اتهام را به‌سمت احزاب ائتلافی دولت خود بگیرد و اعلام کند، اگر تا 72 ساعت آینده احزاب دولت ائتلافی راهی برای برون رفت از بحران جدید ارائه ندهند، استعفا می‌دهد. او البته به صراحت از کلمه استعفا استفاده نکرد اما به‌طور تلویحی این تهدید را انجام داد. پس از این ضرب الاجل 72 ساعته، دیروز شنبه آرامش نسبی و شکننده در لبنان حاکم شد.
بسیاری از رسانه‌ها این جملات حریری را آمادگی او برای استعفا تعبیر کردند اما جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان کناره‌گیری وی را رد کرد و گفت، کناره‌گیری حریری ممکن است اوضاع را بدتر کند.