راز خواب‌های طولانی

پیمان سلطانی‪-‬ از شرمساری من است که دیر قلم به دست گرفته‌ام، اما از نسل فراموش‌کنندگان نبوده‌ام. زمانه، نگاه‌ها و نفس‌های ما را در مسیری ناگوار قرار داده است و احساسات‌مان را در گرو نامرامیِ نبضِ شلوغِ این پایتخت. خبر مرگ زود می‌رسد، زودتر از آفتاب و برگ‌ریزان. حسین دهلوی از نسل پویا و مقاومِ موسیقی ایران است. نسلی هوشمند و کاوشگر و رهنما. موسیقیدان ایرانی باید بداند که پایانِ آشفته‌ای خواهد داشت؛ توام با فراموشی، بی‌وفایی و عاقبتی نافرجام که در انتظارش است. نیازی به بازگویی سوابق آقای دهلوی نیست، آثار او معرف اوست و قرار نیست هیچ یک از ما تاییدیه‌ای برای او صادر کنیم. او مردی از جنس صدای نابِ چند دهه موسیقی درخشان ایران است که پایان خوشی را هم نگذرانده است. به خاطر دارم که با چه بغض و تمنایی برای اجرای اثرش «مانی و مانا» به این در و آن در می‌زد و البته گوش شنوایی هم پیدا نشد. یک روز که به دیدارشان رفته بودم به ملایمت گفتند«آنچه را که به تو الان خواهم گفت قبلا به یکی دو نفر دیگر هم گفته‌ام.» البته سخنانش مثل همیشه حجم ثابتی از صلابت را به همراه داشت. گفتند«با دلی پر از درد این را به شما می‌گویم؛ ارکستری را که من طرح و ایده‌اش را داده بودم، از من ربودند و مرا کنار گذاشتند و به من وعده دادند که شما بهتر است استراحت کنید و ما به محض اینکه ارکستر را آماده کردیم، آثار شما را اجرا خواهیم کرد.» بعد کمی سکوت کردند و به چشمان من خیره شدند و گفتند«این ارکستر نزدیک به 10سال است که مدام کنسرت می‌دهد اما هیچ کس هیچ سراغی از من نمی‎گیرد. یکبار هم وقتی که پیگیر شدم به من گفتند آقای دهلوی شما به سختگیری شهره بوده‌اید، پس سختگیری ما را هم بپذیرید!»
بی کسی در هنر آخرین میراث استاد دهلوی بود. این تصور من از وضعیت ایشان بود، واکنش جامعه‌ی موسیقی ایران برای به خواب رفتن مردی که سال‌ها پرچم موسیقی ایران را افراشته نگاه داشته بود، فراموشی ریاکارانه‌ای بود و تلاش مداوم برای به خواب سپردن حافظه‌ی موسیقی آن مرد تنها. راز خواب‌های طولانی این است که مثل هر چیز دیگری، نقصان ایجاد می‌کند و آدمی را به کودکی باز می‌گرداند و یک احساس بی‌پناهی و بی‌خوابی تا آنجا که هویت آدمی به مقدار مقاومت او بستگی خواهد داشت. راز خواب‌های طولانی، مرگ است. بدرود آقای دهلوی عزیز.
سایر اخبار این روزنامه
احمد شیرزاد نماینده ادوار مجلس: همه‌پرسی بن بست شکن است سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با همدلی: حاکمیت باید پیشگام برگزاری ‌همه‌پرسی شود سیدحسن نصرالله: هیچ کسی پشت این تظاهرات مردمی نیست بیروت در میان آتش خشم مردم در آستانه دو سالگی پر سروصداترین تصمیم ارزی، دیدگاه‌های متفاوت درباره این سیاست تمامی ندارد راز خواب‌های طولانی احیای صلح یا نوعثمانی گری ترکیه؟ گزارش همدلی از مراسم اربعین در عراق و جاماندگان اربعین در داخل کشور راهپیمایی اربعین رسانه جهانی کمال اطهاری در تبیین الگوی توسعه سیاسی و اقتصادی در ایران: دولتِ قانون فروش توسعه‌بخش نیست ولی الله‌شجاع پوریان توسعه ورزش‌های همگانی نیاز فوری جامعه سخنگوی کمیسون اصل۹۰: مبارزه با فساد نباید سیاسی شود ولی الله‌شجاع پوریان توسعه ورزش‌های همگانی نیاز فوری جامعه دینامیک اعتراضات لبنان مقام معظم رهبری: ثبات قدم در مسیر حق به اصلاح کشور و دنیا می‌انجامد دختر ایرانی صدرنشین مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان شد