جاده‌ها و جان انسان‌ها

جعفر بای ‪-‬ از نکات مهم در بروز تصادفات رانندگی، وجود نقاط حادثه خیز جاده‌ای در کشور است که متاسفانه علت العلل تصادفات منجر به فوت فراوانی در کشور شده است. این موضوع یکی از مشکلات و معضلاتی است که در آن
نه وسیله نقلیه مقصر است و نه راننده! بلکه جاده فی النفسه دچار مشکل است. مثلاً مواج است و از دید لازم برخوردار نیست یا سر بالایش و سراشیبی غیر استاندارد است و غیرعلمی طراحی شده، یا پیچ‌های خطرناکی دارد.
امروز علم و دانش طراحی جاده و جاده سازی به مرحله‌ای از رشد رسیده است که شاهدیم در کشور‌های توسعه یافته جاده‌ها به گونه‌ای
طراحی می شوند که اگر رانند دچار


خواب آلودگی شود شیب ملایم موجود در جاده وسیله نقلیه را هدایت می کند، برای مثال جاده‌هایی که آلمانی‌ها در دهلران و استان ایلام ساختند جاده‌های خاصی هستند و با این که فراز و فرود‌ها و گردنه‌ ‌هایی دارند اما چپ جاده، نحوه آسفالت و شرایط طوری طراحی شده است که جاده، راننده را فریب نمی دهد بلکه راننده را هدایت می کند. در واقع جاده به بهبود رانندگی کمک می کند و باعث آرامش و راحتی راننده به هنگام رانندگی می شود.
فلسفه وجودی نقاط حادثه خیز یک امر غلط و باطل است، چطور می شود که جاده‌هایی طراحی، ساخت و پرداخت شود و مورد استفاده قرار بگیرد اما مادرزادی نقص فنی داشته باشد و حادثه خیز باشد!
این حکایت در واقع برمی‌گردد به مشکلاتی که طراح جاده و سازنده و مجری آن داشته است، اینها نکات مهمی است که ما نسبت به آن بی‌توجه هستیم. قطعاً همه رانندگان در همه جاده‌ها رانندگی نکرده اند و نمی دانند که در جاده‌های ناشناس با چه صحنه‌هایی ممکن است مواجه شوند؛ جاده باید به گونه ای طراحی شود که مورد استرس، اضطراب و نگرانی ناگهانی راننده نشود و راننده را در حین رانندگی به چالش نکشاند.
تنها در کشوری مثل کشور ما ممکن است اتفاق بیفتد که بعد از بهره برداری از جاده، شاهد اصلاح نقاط حادثه خیز آن باشیم و بودجه خیلی زیادی، بیشتر از بودجه ساخت جاده، در راه اصلاح آن صرف شود. وقتی در نقطه ای از یک منطقه، هفته ای یکبار تصادف می شود قطعاً اتومبیل و راننده مقصر نیستند بلکه آن نقطه، یک نقطه حادثه خیز است. ما نمی توانیم نسبت به این مسئله بی‌توجه باشیم. جاده‌ها مستقیما با جان انسان‌ها در تماس هستند. اینطور که معلوم است مهندسان ما از دانش خوبی در این حوزه برخوردار نیستند؛ باید بدانیم که ساخت جاده‌ها را به چه کسانی می سپاریم و آنها باید نسبت به جان انسان‌ها مسئولیت پذیر باشند.