اخذ مالیات از نهادهای غیر دولتی

علی قنبری‪-‬ اخیرا اخباری در رسانه‌ها منتشر شد که سازمان امور مالیاتی طی پیشنهادی که در پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم داشته، خواستار دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی شده که این مساله یک پیشنهاد غیر رسمی بوده و قانون نشده است.
بنابراین وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی اخذ این مالیات را تکذیب کرده وتاکیدکردند دولت برنامه ای برای اخذ این نوع مالیات ندارد.
با توجه به اظهار نظر مقامهای رسمی کشور باید گفت دیگر نباید به این قضیه دامن زد ،
چرا که التهاب ناشی از طرح این مساله در جامعه عوارض سنگینی دارد و باعث چرخش سرمایه‌ها وسپرده‌های مردمی به سوی بازارهای طلا وارز و سکه و خودرو و مسکن و... می شود.


در عین حالی که سپرده گذاران بانکی ممکن است متضرر شوند ، نظام بانکی نیز از این مساله آسیب دیده ودچار ضرر وزیان خواهد شد.
چون چنین اخباری موجب هراس مردم و هجومشان به بانکها و پس گرفتن سپرده‌هایشان خواهد شد.
در چنین حالتی سیستم بانکی نیز بخشی از نقدینگی خود را از دست داده ومتضرر می شود.
از آنجایی که کشور در فروش نفت مشکلهایی دارد و درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده است، بنابراین سیاست دولت به سوی اخذ مالیات سوق پیدا کرده است .
پیشنهاد اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی نیز در همین راستا بوده که به نظر می رسد
به جای طرح چنین پیشنهاداتی برای این که مالیاتهای بیشتری گرفته شود، باید به سمت فراریان مالیاتی برویم .
نهادهای غیر دولتی که معافیت مالیاتی دارند که باید آنها را از شمول معافیت مالیاتی حذف کنند. به عبارتی به جای اخذ سود از سپرده بانکی مردم که عواقب زیادی دارد، بروند سمت نهادهای غیرحاکمیتی که مالیات نمی دهند.
سازمان امور مالیاتی باید بداند عوارض مالیاتهایی این چنینی از مردم بازتاب خطرناکی در جامعه دارد که به سیستم بانکی ودر نهایت به اقتصاد کشور ضربه وارد خواهد کرد.