بهای تولید خدمات ارزان‌تر شد

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولید‌کننده بخش خدمات در تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و بدین ترتیب می‌توان گفت که ارائه خدماتی نظیر تعمیر وسایل نقلیه موتوری، هتل و رستوران، حمل و نقل و انبارداری، واسطه گری مالی، مستغلات و اجاره، آموزش و بهداشت و مددکاری اجتماعی نسبت به پارسال ارزان‌تر شده است. به اعتقاد اقتصاددانان، تورم تولیدکننده، تورم پیش نگر به‌شمار می‌رود که تغییرات آن به‌نوعی حرکت تورم مصرف‌کننده را نیز به تصویر می‌کشد. درواقع هرچه تورم بخش تولید و هزینه‌های آن کاهش یابد با یک وقفه زمانی روی تورم مصرف‌کننده و قیمت کالا و خدمات نیز تأثیر می‌گذارد. درحالی که تورم تولیدکننده از سال گذشته با رشد زیادی همراه شد، گزارش‌های تازه مرکز آمار نشان می‌دهد که این شاخص مهم اقتصادی اندکی بهبود یافته است. البته نرخ تورم تولید‌کننده علاوه بر خدمات، بخش‌هایی مانند صنعت و کشاورزی را نیز شامل می‌شود که مرجع آماری کشور هم‌اکنون تورم تولید بخش خدمات و برق را منتشر کرده است. تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل تابستان امسال به 30.9 درصد رسید که نسبت به فصل بهار98، برابر با 1.7 واحد درصد کاهش داشته است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در  تابستان98 نسبت به  تابستان97 معادل 30.9 درصد افزایش دارد. در بخش‌های خدمات کمترین نرخ مربوط به بخش «خدمات آموزش» (18.4 درصد) و بیشترین نرخ مربوط به بخش «خدمات هتل و رستوران» (57.3 درصد) است.

تورم فصلی
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان سال‌جاری به 7.3 درصد رسید که در مقایسه با بهارامسال 1.4 واحد درصد افزایش دارد.



تورم سالانه
تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل تابستان امسال (تورم سالانه) به 30.1 درصد رسید که درمقایسه با فصل قبل 2.8 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.