به رانت‌خوار رای نمی‌دهم

سجاد تقی‌پور‪-‬ در قانون اساسی کشور «قانونگذاری» و «نظارت» از وظایف اصلی قوه مقننه بوده که بر عهده نمایندگان مجلس است.
قانونگذاری و نظارت خود ابعاد و شرح‌های مفصلی دارد و اگر این دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس را بشکافیم و تشریح کنیم، نمایندگان در اکثر امورات ریز و درشت کشور حق ورود و اظهار نظر دارند.
در واقع نمایندگان مجلس می‌توانند با تصویب لوایح و قوانین جدید و نظارت بر مصوبات به مقتضیات زمان و دوره نمایندگی خود در توسعه و وضعیت سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی دگرگونی ایجاد کنند یا با بی‌تفاوتی و عدم توجه به وضعیت موجود کشور و جامعه باعث پسرفت و زوال یک کشور و جامعه شوند.
همچنین قوه اجرایی کشور که کابینه یا دولت است، وظایف اداره، سیاستگذاری و نظارت بر امور اقتصادی کشور، آموزش و پژوهش، روابط خارجه، بهداشت و درمان، کشاورزی و صنعت، امنیت و تامین نیازهای دفاعی و تامین نیازها و ملزومات سایر قوا مانند قوه مقننه، قوه قضائیه و ... را به عنوان قوه مجریه عهده‎دار ‌است.


مجلس درون خود کمیسیون‎های تخصصی به موازات با بخش‌های مهم دولت دارد که حتی می‌توانند در امورات اقتصادی و بودجه‌، صنعت و کشاورزی‌، انرژی و حتی فرهنگی و امنیت و سیاست خارجی ورود و به صورت تخصصی اعمال نظر و مصوباتی جهت اجرا به دولت ارائه دهند‌، پس می‌توان گفت که این نمایندگان مردم در مجلس هستند که در همه امورات این مملکت می‌توانند دخالت کنند و یک نماینده می‌تواند وزیر را به مجلس احضار کند و از او در مورد قصورات انجام شده توضیح بخواهد.متاسفانه از دهه سوم انقلاب به بعد اکثر نمایندگان مجلس نتوانسته‌اند نمایندگان خوبی برای مردم حوزه‌های انتخابیه خود و کشور باشند و همواره مجالسی خنثی داشته‌ایم که نتوانسته‌اند مردم را به‌صورت واقعی نمایندگی کنند و مطالبات به حق مردم را از دولت‌ها و حاکمیت طلب کنند. در واقع برخی منتخبان مردم در مجالس در دو دهه اخیر به‌دلیل نداشتن دغدغه و نیت خدمت به مردم‌، به‌جای تمرکز بر وظایف اصلی خود که همانا «قانونگذاری» و «نظارت بر اجرای قانون و مصوبات» است، با ورود به حواشی و رانت‌خواری و زدوبندهای سیاسی و مالی با برخی اجزای دولت‌ها عملاً ناکارآمد و خنثی بوده و مردم حوزه انتخابی خود را نمایندگی نمی‌کنند و متاسفانه در دهه چهارم انقلاب این روند به اوج خود رسیده به گونه‌ای که مردم از عملکرد و ناکارآمدی بسیاری از این نمایندگان شدیداً ناراضی هستند. برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس با قرار دادن خود در لیست‌های سیاسی که گاهی گفته شده با پرداخت مبالغی انجام می‌شود یا ایجاد فضای احساسی‌، سنتی و بعضاً قومیتی در حوزه انتخابیه خود سوار بر موجی می‌شوند و با سوءاستفاده از احساسات مردم و کسب آرای آنان به مجلس راه می‌یابند.
این نمایندگان که منافع شخصی و جناحی خود را بر مطالبات و توسعه حوزه‌های انتخابیه خود اولویت می‌دهند، در سایه عدم شفافیت آرای نمایندگان مجلس در رای دادن از طیف‌ها و افراد مختلف رانت‌ها و امتیاز‌هایی دریافت می‌کنند.
نکته جالب اینکه این نمایندگان بر سر نحوه و اجرای صحیح قانون وزیران را به مجلس فرا نمی‌خوانند، بلکه بر سر امتیازاتی که نتوانسته‌اند از فلان وزیر دریافت کنند، به بدنه دولت نه به‌خاطر قصورات در حق مردم بلکه برای اخذ مطالبات نامشروع خود فشارهایی وارد می‌سازند و خود کاری برای توسعه و آبادانی کشور که انجام نمی‌دهند هیچ‌، چوب لای چرخ دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها می‌گذارند و باعث سلب تمرکز از وزیران و اخلال در کارکرد دولت‌ها می‌شوند.در متن فوق تلویحاً به مواردی پرداخته شد که من به‌عنوان یک شهروند چندان تمایلی به شرکت در انتخابات مجلس و رای دادن به این کاندیدا و نمایندگانی ندارم و البته هستند معدود نمایندگانی که همواره وظایف قانونگذاری و نظارتی خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند و هیچ چشمداشتی به امتیازات و رانت‌ها نداشته و صرفاً برای خدمت پا به این عرصه گذاشته‌‎اند. با این اوصاف من به‌عنوان یک شهروند ترجیح می‌دهم برای توسعه دموکراسی در کشورم در انتخابات شرکت کنم و اما به‌جای نوشتن نام یک کاندیدای رانت‌خوار که مانع توسعه و پیشرفت در کشورم می‌شود، نام کاندیدا و فردی را ننویسم که بعد، خود از رانت‌خواری‌هایش داستان‌ها بشنوم. پس‌، من در انتخابات مجلس به هیچ رانت‌خواری رای نمی‌دهم.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی ماجرای حذف اشعار مشاهیر ادبی از کتاب‌های درسی را ارزیابی کرد سُخُن را بریدند؟! ناصر ایمانی در گفت وگو با «همدلی» مطرح کرد: قالیباف عَلَمی برای وحدت نمی‌شود گزارشی از حاشیه‌های یک روز دیپلماسی در بهارستان؛ خروج ظریف، عصبانیت نمایندگان نقاط کور در شفافیت اموال نمایندگان رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: لزوم توجه به شایسته سالاری در انتصابات شهرداری تهران شرایط حمایت از افشاگران فساد تعیین شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت سالگرد 13 آبان: عربستان، آرامکو را می‌فروشد؛ خبری که دیده نشد.آیا اتفاقی در سایه بازار جهانی انرژی قرار گرفته است؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت سالگرد 13 آبان: به رانت‌خوار رای نمی‌دهم با اشاره به یک ماه اعتراضات خیابانی؛ عبدالمهدی: زمان بازگشت زندگی عادی به عراق است روایتی متفاوت از عضو سابق کابینه دولت موقت ازفردای13 آبان: شبی که آقایان نیامدند آنچه گذشت: اقدام دانشجویان پیرو خط امام خودسرانه نبود