با حضور علی‏‏‏اکبر صالحی و خبرنگاران عملیات گازدهی سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 آغاز شد

عملیات گازدهی ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید IR6 با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در مجتمع غنی‏‏سازی شهید احمدی‏روشن نطنز آغاز شد.
در همین راستا، علی‏اکبر صالحی گفت: ‏اینجا محل تحقیق و توسعه است. تعداد سانتریفیوژهایی که عزیزان ما در فاصله دو ماه در اینجا نصب کردند قریب به ۱۵ سانتریفیوژ نسل جدید است که دستاورد بسیار عظیمی است. ملت ایران به این ترتیب متوجه می‌شوند عزیزان ما در سازمان انرژی اتمی همواره فعال بوده و هیچ‏گاه فعالیت‌های‏شان با کندی رو‏به‏رو نبوده و متوقف نشده است. اگر چنین بود ما نمی‌توانستیم در عرض دو ماه بیش از دو هزار و ۶۶۰ سو به ظرفیت سویی که الان داریم را اضافه کنیم. همچنین الان مقدار سو ما به ۸۶۶۰ سو رسیده است و تولید اورانیوم ما که قبل از گام سوم حدود ۴۵۰ گرم در روز بود الان به بیش از ۵ هزار گرم در روز رسیده است، یعنی ده برابر شده است.
صالحی ضمن قدردانی از ۱۵ هزار پرسنل سازمان انرژی اتمی یادآور شد: امروز سه افتتاحیه به صورت نمادین داریم که یکی از آن‌ها زنجیره میانی ۳۰ تایی IR6 است که پیش از این زنجیره ۲۰ تایی را در ۲۰ فروردین نصب کرده بودیم و یک زنجیره ۱۰ تایی هم داشتیم، بنابراین الان تعداد ماشین‌های IR6 به ۶۰ ماشین رسیده که هر کدام ۱۰ سو و در مجموع ۶۰۰ سو به ظرفیت موجود اضافه کردند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قرار نبود زنجیره ۳۰ تایی را اکنون راه‏اندازی کنیم، قرار بود بعد از این که کارها را در زنجیره ۲۰ تایی به سرانجام می‌رسانیم سه چهار سال بعد این کار انجام شود، اما در یک چالش سیاسی قرار گرفتیم و دستور مقامات ارشد کشور این بود که این چالش را حتما به نمایش بگذاریم، که توان و اراده جمهوری اسلامی ایران آن چنان است که اراده کنند به فوریت آن‌ها را عملیاتی می‌کنند.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در گفت‏‏و‏گو با خبرنگارن در حاشیه این مراسم اظهار کرد: برخی بدون اطلاع و با بی‌انصافی مطالبی را در زمینه هسته‌ای بیان می‌کنند که موجبات ناراحتی مردم را فراهم می‌کنند. از جمله این که صنعت هسته‌ای به طور کامل نابود شده اما اینها هیج اثری در اراده ما نخواهد گذاشت و ملت ایران مطمئن باشند این صنعت پابرجاست و مطابق منویات رهبری و دستور رئیس‏جمهوری امور به پیش خواهد رفت.
وی اظهار کرد: برجام نتیجه تفاهم جمهوری اسلامی ایران و با شش کشور بود و از نظر ما در بعد فنی به توصیه مقامات پابرجاماندن حقوق هسته‌ای ملت ایران بوده است، البته از طرف مقابل برجام تفاهمی بود تا راه ایران را به سوی فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز مسدود کند.
او تصریح کرد‏: بر این اساس، محدودیت‌هایی در نظر گرفته شد که به دو بخش زمانی و تعداد برخی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت هسته‏ای متمرکز بوده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت‏: از زمان خلق ایده جدید تا تولید انبوه برای شرکت‌هایی که در زمینه‌های هسته‌ای سابقه دارند دست‏کم هشت سال طول می‌کشد، اما ما در این زمینه برای انتظارها ظاهر شدیم. برای نمونه IR6 سال ۸۸ کلید خورد و اولین نمونه آن ۲۰ فروردین ۸۹ رونمایی شد. صالحی ادامه داد‏: الان نزدیک به ۹ سال از رونمایی نخستین دستگاه می‌گذرد. بدین معنا پنج سال بیش از برجام روی آن کار شد و اگر می‌خواستیم می‌توانستیم آن را به تولید انبوه برسانیم اما بر اساس معیارها پیش رفته‌ایم‏.
صالحی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از گام سوم و تنها در ۲ ماه گذشته این میزان به هشت و ۶۰۰ سو رسیده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد‏: در این چالش علمی که جمهوری اسلامی پیش روی استکبار جهانی قرار گرفته بود دانشمندان ما تنها در ۲ ماه ۲ هزار و ۶۶۰ سو با سانتریفیوژ جدید به ظرفیت موجود اضافه کردند.
صالحی با اشاره به سه گام برداشته شده در دوران پسا برجام افزود‏: ‏محدویت‌های مربوط به ذخایر اورانیوم و آب سنگین و سطح غنی‏سازی‏ ‏و تحقیق و توسعه به تدریج کنار رفت و برخی سانتریفیوژها که برچیده شده بود با کمترین میزان تخریب دوباره نصب شد. در حالی که آنها تصور داشتند دست‏کم ۱۰ درصد ماشین‌ها در فرآیند آسیب ببینند. وی اضافه کرد‏: در ۲ ماه گذشته بهینه‌سازی‌های فراوانی در زمینه برق‏رسانی به زیرسیستم‌ها و لوله‌کشی‌ها انجام شد که در زمان مقتضی آن اقدام‌های بزرگ نیز تشریح خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا راهبردها و راهکارهای کنونی برای از میان برداشتن افراط‌گرایی و خشونت در خاورمیانه نتیجه‌بخش است؟ جلال خوش‌چهره سر‏ریز کاسه صبر تهران توسعه مبانی فرهنگی «ابتکار» از طرح انتخاب نامزدها توسط بدنه جبهه‌ اصلاحات گزارش می‌دهد چالش «سرا» «ابتکار» موضوع واردات 500هزار تن ذرت آلوده را بررسی کرد ذرت آلوده از شایعه تا واقعیت هر اقامتگاه سنتی «هتل‏بوتیک‌» است؟ صدای زنگ خطر از هتل‌های شیک ایران حواشی اخبار مربوط به خودروهای دپو شده بررسی شد واردات و ترخیص پرحاشیه ۱۳ هزار خودرو با حضور علی‏‏‏اکبر صالحی و خبرنگاران عملیات گازدهی سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 آغاز شد چرا تعدد زوجات موضوع مورد توجه این روزهای فضای مجازی شده است؟ تب‏داغ‏جنجال‏«چن‏دهمسری» رئیس قوه قضائیه: تعامل راهکار اصلی برون‌رفت از مشکلات کشور است معاون اول رئیس‌جمهوری: اینگونه نباشد که عده‌ای در پشت درهای سیاست بمانند وزیر نفت: قیمت نفت زیر 60 دلار نمی‏رود نماینده دادستان در پرونده گروه عظام: «ایروانی» پول بیت‏المال برای تولید داخل را صرف واردات قطعات چینی می‌کرد توسعه مبانی فرهنگی