تعطیلات را تعطیل کنیم

اخیرا کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است که ادارات در روزهای پنج شنبه تعطیل و کسری ساعت کاری در روزهای شنبه تا چهارشنبه توزیع و پایان کاری اداری به جای ساعت 15/14 تا ساعت 30/15 ادامه داشته باشد.
* چند نکته حائز اهمیت در این خصوص
1- اساسا کشور ما از جمله کشورهای پر تعطیلات در مناسبت‌ها می‌باشد به گونه‌ای که با محاسبه جمعه و مناسبت‌های ملی مذهبی بین 75 الی 76 روز در سال تعطیل و با اضافه پنج شنبه‌ها میشود 128 روز در سال.
2- در شرایط فعلی کار در روزهای پنج شنبه کم رونق می‌باشد تحقیقاً با حذف پنج شنبه این کم رونقی به چهارشنبه منتقل می‌شود و لذا کار در چهارشنبه‌ها مثل پنج شنبه‌های فعلی رنگ می‌بازد.


3- هر چند بخشی از مردم (کارمندان) از فرصت تعطیلات هفتگی بیشتر استقبال می‌نمایند ولی اکثریت مردم متحمل ضرر و زیان خواهند شد به دلیل اینکه کارهای اداری کارمندان یک روز کاهش ولکن در نهایت دو روز در هفته کارهای اداری مردم روی زمین خواهد ماند.
4- تجربه نشان داده است بعد از ظهرها، مراجعات مردم به ادارات به حداقل رسیده و تلاش کارمندان نیز کاهش پیدا می‌کنند. (استانهای که چنین مدل را تجربه کردند) بنابراین افزایش ساعت کار روزانه در بعدازظهرها عملا ابتر می‌ماند.
5- براساس قانون، تعهدات دینی و اخلاقی، کارمندان باید به مردم خدمات بیشتری را ارائه نمایند؛ لذا با تعطیلات پنج شنبه‌ها و عدم بهره وری مفید در ساعات عصر تحقیقا مردم را از خدمات بیشتر محروم و بر نارضایتی قشر خدمات گیرنده (عموم مردم) افزوده ایم.
6- اساسا عامه مردم از نظام اداری به دنبال کم کار آمدی و بهره وری پایین و اتلاف اوقات کاری و بعضا بروکراسی اداری ناراضی و منتقد هستند و یقینا با تعطیل پنج شنبه‌ها بر عصبانیت مردم خواهیم افزود.
7- ایران با 27_25 روز تعطیلات رسمی 17_15 روز مناسبتی و 10 روز ملی صاحب بیشترین تعطیلات مناسبتی در جهان می‌باشد که اگر آن را به هزینه تبدیل کنیم چیزی در حدود 40 تا 45 هزار میلیارد تومان می‌شود براساس مناسبات حسابداری و کارشناسی می‌توان گفت هر روز بالغ به 1631 میلیارد تومان هزینه بر کشور تحمیل می‌کند؛ ممکن است استدلال شود بعضی از کشور‌ها مثل ژاپن و چین و کشورهای اروپائی بیش از 120 روز در سال تعطیلات دارند لازم است به چند نکته توجه شود. اولا آن کشورها از زیر ساخت محکم‌تری برخوردارند و در حقیقت کشورهای توسعه یافته‌اند بر خلاف کشور ما که نیاز به کار بیشتر تا رسیدن به وضع مطلوب دارد.
ثانیاً میزان بهره وری و کار مفید در آن کشورها بسیار بالاست ولی در کشور ما بسیار پائین و با این تصمیم آنرا پایین‌تر نیز خواهیم آورد هرچند ممکن است پاسخ بدهند از این به بعد روی افزایش بهره وری کار خواهیم کرد اگر چه آرزو بر بعضی‌ها عیب نیست ولکن در حد آرزو باقی خواهد ماند.
8- ایران در بین هشت کشور جهان با بیشترین تعطیلات مناسبتی قرار داد به صورت مقایسه‌ای ایران 17-15 روز در سال دارای تعطیلات مناسبتی می‌باشد هند 2 روز، سوئیس 4 روز، عربستان فقط اعیاد قربان و فطر، قطر 5 روز و بعضی از کشورها بین یک روز تا 24 روز دارای تعطیلات مناسبتی می‌باشند.
9- میزان بهره وری یا همان کار مفید در ایران بسیار پایین و نگران‌کننده است مثلاً میانگین کار مفید در فرانسه یا آمریکا به 30 تا 33 ساعت در هفته می‌رسد در ایران با خوش بینانه‌ترین حالت ممکن در هفته به 11 ساعت می‌رسد و در بخش دولتی بصورت میانگین 22 دقیقه در روز است.
لازم به توضیح است میانگین کار مفید در کره 2400 ساعت در سال، ژاپن 1800 ساعت و ایران دارای کمترین ساعت کار مفید در سال می‌باشد با این مقایسه حداقل به عمق فاجعه بیشتر آشنا می‌شویم که در کشورهای توسعه یافته کار را می‌پرستند و در کشور ما بعضیها از کار نفرت و به دنبال فرار از کار هستند.
10- با تعطیل کردن پنج شنبه و افزایش ساعت کار در روزهای شنبه تا چهارشنبه شرائط را برای بانوان سخت‌تر می‌نماییم هم برای نگهداشت فرزندان به ویژه فرزندان کوچک و مدرسه‌ای و هم خانه داری.
11- در کشورهای غربی تعطیلات هفتگی روز‌های شنبه و یک شنبه می‌باشد درحالیکه در ایران و سایر کشورهای اسلامی روز جمعه که روز کاری کشورهای غربی می‌باشد تعطیل است؛ لذا اگر به این روز پنج شنبه را نیز اضافه نماییم عملا ما چهار روز از اقتصاد دنیا عقب هستیم و در طول هفته عملا سه روز قادر به انجام کار و عملیات بانکی و مبادلات بین‌المللی می‌باشیم.
نورالله ولی نژاد گرگان
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: قدرت پول ملی 21 درصد افزایش یافت آغاز عملیات گازدهی سانتریفیوژهای پیشرفته نسل جدید IR6 سخنگوی دولت: جزئیات کاهش تعهدات برجامی در زمان مقرر اعلام می‌شود رئیس قوه قضاییه: تعامل با دولت، مجلس و سایر دستگاه ها راهبرد جدی قوه قضائیه است راهپیمایی روز «مبارزه با استکبار جهانی» ‌دیروز در سراسر کشور برگزار شد عبدالمهدی: تظاهرات‌ها سیستم سیاسی کشور را لرزاند دولت سودان با تحویل البشیر به دادگاه بین‌المللی موافقت کرد وزیر نفت: رفع مشکل کمبود بنزین سوپر و خودکفایی ایران در تولید توربو کمپرسور نفت تعطیلات را تعطیل کنیم رئیس جمهور سه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا ابلاغ کرد رئیس اداره روابط عمومی معاونت امورمجلس ریاست جمهوری منصوب شد مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران خبر داد: کاهش فاصله حرکت قطارها در خط 7 متروی تهران ایجاد بی‌اعتمادی به زیان همه است