رئیس کل بانک مرکزی: قدرت پول ملی 21 درصد افزایش یافت

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش 21 درصدی قدرت پول ملی در یک سال اخیر خبر داد و به تشریح اهداف اصلی اقتصاد در طی ماه‌های آینده پرداخت.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: امروز 13 آبان سال 1398 و یکسال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران توسط آمریکا می‌گذرد آن روزها پیش‌بینی یکسال بعد مشکل و تا حدی نگران‌کننده بود، اما آمریکا با تداوم یکسال فشار حداکثری به هدف اصلی‌اش که از هم فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو در آوردن ایران بود نرسید.
نرخ ارز که خود آمریکایی‌ها از آن به عنوان شاخص مهم تاثیر فشار یاد می‌کردند از 14 هزار و 350 تومان در 13 آبان ماه سال 1397 به 11 هزار و 100 تومان در 13 آبان‌ماه 1398 رسید (21 درصد افزایش قدرت پول ملی). تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد فشار زیادی به اقتصاد ایران خصوصا اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم از بابت تحریم آسیب دید که نیاز به تامین دارد.
نهایتا ثبات نسبی به اقتصاد برگشت و شاخص‌های مهم اقتصادی نظیر تورم و رشد غیرنفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت. از حالا تلاش‌ها در اقتصاد بایستی متمرکز شود بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکای بودجه به نفت و ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: قدرت پول ملی 21 درصد افزایش یافت آغاز عملیات گازدهی سانتریفیوژهای پیشرفته نسل جدید IR6 سخنگوی دولت: جزئیات کاهش تعهدات برجامی در زمان مقرر اعلام می‌شود رئیس قوه قضاییه: تعامل با دولت، مجلس و سایر دستگاه ها راهبرد جدی قوه قضائیه است راهپیمایی روز «مبارزه با استکبار جهانی» ‌دیروز در سراسر کشور برگزار شد عبدالمهدی: تظاهرات‌ها سیستم سیاسی کشور را لرزاند دولت سودان با تحویل البشیر به دادگاه بین‌المللی موافقت کرد وزیر نفت: رفع مشکل کمبود بنزین سوپر و خودکفایی ایران در تولید توربو کمپرسور نفت تعطیلات را تعطیل کنیم رئیس جمهور سه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا ابلاغ کرد رئیس اداره روابط عمومی معاونت امورمجلس ریاست جمهوری منصوب شد مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران خبر داد: کاهش فاصله حرکت قطارها در خط 7 متروی تهران ایجاد بی‌اعتمادی به زیان همه است